Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Even iets rechtzetten.

Meer
16 jan 2019 12:00 #75553 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Even iets rechtzetten.
Bovendien gebruikt Shure in zijn bijsluiters beide maatvoeringen; zowel 'mil' als micron.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jan 2019 01:29 #75542 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Even iets rechtzetten.

Het is wel duidelijk dat je in de andere discussie verwarring ging zaaien door de verschillende termen door elkaar te gebruiken terwijl in de discussie gewoon de 'mil' aanduidingen gebruikt werden.

Dat was absoluut niet mijn bedoeling.
Als je in plaats van 0,75 circa 18 u had gebruikt was het voor mij duidelijk geweest.

Als ik naar de houtboer ga om hout te laten zagen geef ik de maten in centimeters op en niet in inches.
Dat voorkomt misverstanden.

Jan wil ik bij deze danken voor de duidelijke uitleg.

Mvg.
Bert

Meer
16 jan 2019 00:49 #75541 door Jan Bus
Waarom nog het Amerikaanse maatsysteem gebruikt? De VS is het enige land ter wereld waar dit nog gebruikt wordt. We leven in Nederland waar al sinds de Franse revolutie het metrieke stelsel ingevoerd is. Laten we dan afspreken dat we dit hier gebruiken. Ik word op straat voor gek versleten wanneer ik iets in inches aanduid.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, Tcante

Meer
16 jan 2019 00:38 - 16 jan 2019 00:53 #75540 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Even iets rechtzetten.
78-toeren platen met een z.g. Normaalgroef (die niet altijd “normaal” is) worden meestal afgespeeld met een stalen naald die zichzelf in de juiste vorm slijpt, of met een saffier met een diameter van 3 mil (75 um). Een mil is een duizendste deel van een inch.

Platen met een z.g. microgroef worden meestal afgespeeld met een saffier- of een diamantnaald van 1 mil (25 um).

Platen met een z.g. stereogroef worden meestal afgespeeld met een naald van 0,75 mil (circa 18 um).

Bij Philips gebruikte men hiervoor de afkortingen N, M en S.

Het is wel duidelijk dat je in de andere discussie verwarring ging zaaien door de verschillende termen door elkaar te gebruiken terwijl in de discussie gewoon de 'mil' aanduidingen gebruikt werden. Ook het feit dat in de hele discussie het onderwerp 78T platen niet eens voorkwam. Het ging alleen over vinylplaten en de termen microgroove en Minigroove.
In die discussie had ik het over 0,75 (mil) voor Minigroove ( = microgroove) platen en vervolgens kwam jij met de opmerking dat 75 u twijfelachtig is voor Minigroove platen (wat een totaal onlogische reactie was) en 'gedacht' is voor 78T platen, wat dus niet eens het onderwerp was in die discussie.
Je maakte dus de vergissing dat je mijn 0,75 (mil) verwarde met 75 (um) voor 78T schellak platen.
Overigens moet je die absoluut niet gebruiken voor 78T vinylplaten.
;-)

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 16 jan 2019 00:53 door RR1957.

Meer
16 jan 2019 00:35 - 16 jan 2019 00:43 #75539 door Jan Bus
Voor mono platen voor 33 en 45 toeren werd destijds een naaldafronding van 1"= ca 25 um gebruikt. Deze platen klinken inderdaad beter met deze naald. Voor 78 toeren is het een ander verhaal. Het hangt er vanaf op welk niveau in de groef zich de grootste beschadiging bevindt. Soms voldoet een dunnere naald beter. Als verzamelaar van 78 toeren platen heb ik een uiteenlopende serie naalden verzameld: 64, 70, 70 el, 75, 90, 90 el, 100, 120 um, waarvan enkele afgeknot. Alle passend op Shure M44, M55. Met oa. hulp van Marktplaats. Bij het digitaliseren van deze platen kan een aanzienlijke winst worden behaald door de juiste naaldafronding te kiezen. Voor beschadigde 45 toeren singles zijn naalden te krijgen van 50 um.
Laatst bewerkt 16 jan 2019 00:43 door Jan Bus. Reden: toevoeging

Meer
16 jan 2019 00:14 #75538 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Even iets rechtzetten.
Bedankt Jan, dat geeft wat meer duidelijkheid. Ik vroeg me ook al af hoe dat precies zat met de verschillende aanduidingen.
Ook Ronette gebruikt de Amerikaanse maten: SA100 of DI100 = 25 micron, SA075 of DI075 = 18 micron en SA 250 = 75 micron.
SA = saffier en DI = diamant.

Ik ben eens bij iemand geweest die Acoustical koppen had voor studio platenspelers. Hij vertelde me dat 78 toeren platen die wat erg sleets waren met een dikkere naald werden afgespeeld.

Mijn ervaring is dat oudere mono singles beter klinken met een 25 micron naald.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena