- Berichten: 259
Grammofoonplaten en muziek
Mono of Stereo plaat
- peters0076
- [peters0076]
-
Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Meer
24 dec 2018 19:47 #75134
door peters0076
Beantwoord door peters0076 in topic Mono of Stereo plaat
Dank voor de uitleg
Het is me nu duidelijk ook ivm de apparatuur om ze af te spelen
Mvg Peter
Het is me nu duidelijk ook ivm de apparatuur om ze af te spelen
Mvg Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 dec 2018 17:22 - 24 dec 2018 17:24 #75130
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Mono of Stereo plaat
Laatst bewerkt 24 dec 2018 17:24 door Kees van Dijke.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Franc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 dec 2018 10:09 #75084
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Mono of Stereo plaat
Als er geen aanduiding opstaat ga er vanuit dat de plaat mono is
Stereo meestal aanduiding twee circletjes in elkaar
Of stereo geschreven.
De platenspeler op hoes is mono
Opname plaat ong 1959/60 afbeelding platenspeler uit die tijd
Element is mono .
Anders leg je hem oo een stereo speler hoor je zo stereo of mono
Maar vermoedelijk gewoon mono opname.
Kan dus op een mono platwnspeler met mono element
Stereo meestal aanduiding twee circletjes in elkaar
Of stereo geschreven.
De platenspeler op hoes is mono
Opname plaat ong 1959/60 afbeelding platenspeler uit die tijd
Element is mono .
Anders leg je hem oo een stereo speler hoor je zo stereo of mono
Maar vermoedelijk gewoon mono opname.
Kan dus op een mono platwnspeler met mono element
René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Henrie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 dec 2018 10:09 #75083
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Mono of Stereo plaat
Als er geen vermelding “stereo” op het etiket staat, mag je er van uitgaan dat het om een monoplaat gaat. Bij Philips, Decca en Fontana staat het er meestal met koeieletters op. Je bent in elk geval altijd veilig als je een stereo element gebruikt.
De afgebeelde grammofoon heeft een mono element (AG3016) en de plaat is ook mono.
Philips minigroove platen zijn altijd mono.
En pas op met de vermelding “ook mono afspeelbaar”. Deze platen zijn zo opgenomen dat je goede mono weergave krijgt als je beide kanalen van een stereo element parallel schakelt, zelfs als je één kanaal gebruikt heb je al een goed mono geluid, in tegenstelling met platen met ping-pong stereo.
Stereo platen altijd met een stereo element afspelen!
Groeten,
Peter
De afgebeelde grammofoon heeft een mono element (AG3016) en de plaat is ook mono.
Philips minigroove platen zijn altijd mono.
En pas op met de vermelding “ook mono afspeelbaar”. Deze platen zijn zo opgenomen dat je goede mono weergave krijgt als je beide kanalen van een stereo element parallel schakelt, zelfs als je één kanaal gebruikt heb je al een goed mono geluid, in tegenstelling met platen met ping-pong stereo.
Stereo platen altijd met een stereo element afspelen!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Henrie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 dec 2018 10:00 - 23 dec 2018 10:59 #75082
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Mono of Stereo plaat
als het er niet op staat dan is het vaak herperes van bvb 78 toeren
of muziek en zangers voor de stereo tijd ..of LP pers 33.t en 45 t mono
dat kan zijn voor 1960 of iets later maar meestal staat het er op
vaak ook niet op de hoes maar op de plaat ook komt
het voor dat er mono afspeel baar op staat .. mono en stereo
ook komt het voor dat men het muziek heeft uitgefiltert dus
Verstereo,t. namaak stereo vaak niet zo goed dat kan je beter
mono afspelen het staat dan ook op de hoes . stereo gemaakt .
Maar het is ook weer zo
Dat stereo platen zal je met stero element en voor al de naald gebruiken
omede deze naald kleine tip punt heeft .. mono naalden zijn dikker
en daalt niet goed in de stereo groeven en ploegt deze uit
huub
of muziek en zangers voor de stereo tijd ..of LP pers 33.t en 45 t mono
dat kan zijn voor 1960 of iets later maar meestal staat het er op
vaak ook niet op de hoes maar op de plaat ook komt
het voor dat er mono afspeel baar op staat .. mono en stereo
ook komt het voor dat men het muziek heeft uitgefiltert dus
Verstereo,t. namaak stereo vaak niet zo goed dat kan je beter
mono afspelen het staat dan ook op de hoes . stereo gemaakt .
Maar het is ook weer zo
Dat stereo platen zal je met stero element en voor al de naald gebruiken
omede deze naald kleine tip punt heeft .. mono naalden zijn dikker
en daalt niet goed in de stereo groeven en ploegt deze uit
huub
Laatst bewerkt 23 dec 2018 10:59 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- peters0076
- [peters0076]
-
Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 259
23 dec 2018 09:25 #75081
door peters0076
Mono of Stereo plaat werd gestart door peters0076
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.