Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

4 nieuwe aanwinsten

Meer
22 jul 2014 00:24 #45129 door Cees
Beantwoord door Cees in topic 4 nieuwe aanwinsten
@ Bert,
De Eerste platen die men reinigt zijn dan redelijk goed schoon. Maar naar mate er meerdere
platen gereinigd worden, zonder dat de vloeistof of het reinigingsmiddel ververst word
het vuil dat uit de eerste platen afkomstig is juist in de groeven van de volgende platen word
gebracht. Met als gevolg dat die platen nog meer gingen "knisperen" als ze voor die behandeling
deden. En juist DIE platen en dat waren de meesten van de grote stapel die ik daar had gebracht
waren later maar zeer moeilijk goed schoon te krijgen. Het probleem was dus groter geworden.
Daarna heb ik er dus van af gezien om nog veel meer platen te laten reinigen.
En ben ik des te voorzichtiger met mijn platen om gegaan.
Voor het afspelen een goede platen borstel gebruiken en tijdens het afspelen een borsteltje
mee laten lopen (dat moet wel heel precies worden ingesteld) en dat bevalt mij goed.
Zelfs nieuwe platen waarop wat stof zit gingen na een paar keer met het mee lopende borsteltje te draaien stof vrij te worden en hield het geknisper op.
En antistatische mat gebruiken en natuurlijk niet de plaat op de draaitafel laten liggen,
maar gauw weer in de hoes doen. En NOOIT met de vingers bij de groeven beet pakken.
Voorkomen is beter dan genezen.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 jul 2014 23:40 #45126 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic 4 nieuwe aanwinsten

@ Huub, En dus, moet het als anderen daar WEL goede resultaten mee bereiken GOED kunnen.
Vr gr Cees.

Cees,
Wat dat betreft heb je wel een punt.
Als men zich er met een "Jantje van Leien" vanaf af maakt is het resultaat bedroevend.

Als voorbeeld wil ik een ervaring delen.

Een van mijn LP's klonk na een eerste reiniging nog steeds beroerd.
Probleem was na een behandeling niet opgelost ondanks dat de plaat weer glom als een ........ in de maneschijn.
Daarna heb ik hem nogmaals langduriger gereinigd , probleem opgelost.
Een eindcontrole welke nodig is wordt helaas niet altijd uitgevoerd :(

Mvg.
Bert

Meer
21 jul 2014 23:24 #45124 door Cees
Beantwoord door Cees in topic 4 nieuwe aanwinsten
Wel is het zo dat de platen winkels als je er je platen liet reinigen zich er met een
"Jantje van Leien" af maakten. Als het niet echt serieus gebeurd dan is het resultaat
daar ook naar en valt het tegen. En misschien dat Huub dit net als mij, ook is over komen.
Was helaas een vrij dure teleurstelling.Jammer.
Maar dan is het meer de schuld van hoe men het doet. En dan kun je het beste het zelf te gaan
doen. (Wie goed bedient wil worden moet zich zelf bedienen.)
Maar een ieder mag daar natuurlijk zijn eigen mening over hebben.
Is natuurlijk afhankelijk van het resultaat wat je er mee bereikt.
Niet goed gelukt? Dan gewoon weer opnieuw proberen het goed te doen.
Leuk is het als je er goede resultaten mee bereikt en weer met plezier naar je platen kunt
luisteren.
@ Huub, En dus, moet het als anderen daar WEL goede resultaten mee bereiken GOED kunnen.
Vr gr Cees.

Meer
21 jul 2014 18:14 - 21 jul 2014 18:33 #45114 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic 4 nieuwe aanwinsten
Robin,
Goed omschreven :thumbsup:

Een van die twee Disco Antistat exemplaren heb ik nu waarvoor mijn dank

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jul 2014 18:33 door Bert Kn.

Meer
21 jul 2014 17:29 #45108 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic 4 nieuwe aanwinsten
:thumbsup: :thumbsup:

Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
21 jul 2014 15:59 - 21 jul 2014 16:00 #45104 door Robin
Beantwoord door Robin in topic 4 nieuwe aanwinsten
Met een platenborstel haal je alleen oppervlaktevuil/ stof van de lp.
Vuil wat in de groef zit(en dat zit er bij veel lp's) krijg je met een platenborstel er niet uit.
Bij sommige lp's is het een wereld van verschil tussen voor het reinigen, en na het reinigen.
Ik heb dit al meerdere keren specifiek uitgeprobeerd!
(Ik ben niet het type om dingen zomaar klakkeloos aan te nemen, en probeer dit soort dingen zelf uit)
Een vriend van me( eigenaar van een platenwinkel in Rotterdam) wees mij hier ongeveer 12 jaar geleden op, toen ik net begon met Vinyl kopen.
Toen kreeg ik van hem een Disco antistat.
Later schafte hij een VPI (vergelijkbare machine die Lee aanhaald) aan, omdat hij stapels met lp's moet schoonmaken.
Ongeveer 1.5 jaar geleden verscheen er op Marktplaats een relatief goedkope Okki Nokki, die ik
toen heb aangeschaft.
Het voordeel van de Okki Nokki(of vergelijkbare apparaten) t.o.v. een Disco Antistat is dat de Okki Nokki de vuile
vloeistof gelijk kan opzuigen.
Bij de Disco Antistat moet je de lp's/singels in een"afdruiprekje" zetten, en wachten tot het vinyl droog is.
In het verleden had is zelfs 2 Disco Antistatten.
In de eerste deed ik het schoonmaakvloeistof, in de tweede deed ik gedemineraliseerd water waarmee ik het vinyl dan naspoelde.
Bij het zien hoe bruin het schoonmaakmiddel word op den duur, heb je je optische bewijs dat het werkt.
(bij extreem vuile lp's kleurt je schoonmaakmiddel vrijwel direct bruin)
Het bewijs qua geluidsverbetering heb je als je een plaatje ongereinigd afspeeld, en daarna gereinigd!
Maar als je dat nooit geprobeerd hebt, dan kan je dat ook niet weten.

Groet, Robin
Laatst bewerkt 21 jul 2014 16:00 door Robin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee

Gemaakt door Kunena