Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

origineel vs cover

Meer
28 feb 2014 06:06 - 28 feb 2014 06:07 #41373 door NGG
Beantwoord door NGG in topic origineel vs cover
mrphonograph: Bedoel juist dat het origineel van Leadbelly beter is dan van Drukwerk. Dat is geen vergelijk. (Overigens ben ik zeer bekend met het werk van Leadbelly, en de andere door jou genoemde nummers).
Waarschijnlijk heb je me verkeerd begrepen/gelezen.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 28 feb 2014 06:07 door NGG.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 feb 2014 23:26 #41369 door pietblaas
Beantwoord door pietblaas in topic origineel vs cover

NGG schreef : Ik noem als prachtige voorbeelden: ... en bovenal "First time ever I saw your face". Dit nummer uit ca. 1973 van Roberta Flack is natuurlijk schitterend door haar vertolkt en het lijkt ondenkbaar dat te overtreffen. Mijn inziens is dat Cash echter 100% gelukt. Een hartverscheurende vertolking met ipv de piano een (Hammond?) orgel.

Ik wil niet zeggen dat de vertolking van Cash waardeloos is, integendeel. Toch raakt die van Roberta Flack mij meer. Maar ja, muziek is vooral ook emotie. Context en herinneringen maken het lastig om in algemene zin te bepalen wat mooier is en wat niet. Discussies zijn bij voorbaat zinloos. Wat wel werkt is elkaar op de hoogte stellen. Zo wist ik, dankzij De Wereld Draait Door, wel dat Cash bezig was geweest om allerlei nummers in eigen stijl op te nemen. Maar dit nummer had ik nog niet gehoord. Dus ga ik de komende tijd eens luisteren naar andere door Cash opgenomen nummers.

Groeten,

Piet.

Meer
27 feb 2014 22:43 - 27 feb 2014 22:51 #41368 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic origineel vs cover

Bijna altijd zijn originele versies van songs beter dan covers. Zijn vaak slappe aftreksels van het origineel.

Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo mee bezig.
Smaken verschillen en daar valt niet over te twisten
Albums van Cash zijn de moeite van afschaf waard, als ze mono zijn wil ik ze wel hebben bigfun beer

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 27 feb 2014 22:51 door Bert Kn.

Meer
27 feb 2014 22:31 #41367 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic origineel vs cover
ik heb het nooit over beter of slechter gehad ik zij aleen dat de versie van drukwerk nou eenmaal bekender is in nederland dan het origineel uit de jaren 30 in dit geval kun je niet zeggen of het origineel beter is omdat jij hoogstwaarschijnlijk het origineel nog nooit gehoord hebt net zoals de meeste nederlanders trouwens
ik heb ze wel gehoord en ik vind persoonlijk de originelen beter
wat dacht je van big mama horton met nothing but a hound dog beter bekend door de cover van elvis (wiens ouvre overigens bestaat uit heel veel covers uitzonderingen daargelaten zoals veel van de liedjes uit zijn 33 films)

tino

Meer
27 feb 2014 22:05 #41366 door NGG
Beantwoord door NGG in topic origineel vs cover
Met alle respect voor Harry Slinger, maar "schijn een lichie op mij" beter dan het origineel?
Dáár gaat deze draad over.
Over Canned Heat niets negatiefs. Prima bluesrock band was dat. "Going up the country" ligt zeker goed in het gehoor.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com

Meer
27 feb 2014 21:43 - 27 feb 2014 21:43 #41365 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic origineel vs cover
er zijn ook covers waar het origineel eigenlijk geheel onbekend is bij het hedendaagse publiek
bijvoorbeeld
caned heat met up the country is eigenlijk een cover van buldozer blues van henry thomas uit 1928
en wie kend niet het nummer van drukwerk schijn een lichtje op mij een van de vele covers van leadbelly's let the midnight special uit de jaren 30
of solomon linda's mbube(zwart zuid afrikaans) die wereld faam maakte als the lion sleeps tonight van de tokens

tino
Laatst bewerkt 27 feb 2014 21:43 door mrphonograph.

Gemaakt door Kunena