Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Hoe berg je platen het beste op.

Meer
18 dec 2013 23:33 - 18 dec 2013 23:37 #39075 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hoe berg je platen het beste op.
@ Tino, Licht en zuurstof (lucht) tasten dingen aan. Versneld veroudering proces.
Dat is dan ook de reden dat veel (de wat duurdere) banden eerst in een dunne plastic zak,
dan in een dunne goed afsluitende doos zaten en vervolgens in een mooi uit ziende doos
zaten. Banden die zo door mij, meer dan 30 jaar zijn bewaard, zijn nog steeds goed.
En dan staan die ook nog in een afgesloten kast.
Films worden niet voor niets in goed afsluitbare blikken bewaard.
En dan nog helaas...de tand des tijds doet alles uit een vallen.
Vr gr Cees.
P.S: Op die foto's. Is dat een platen Dagobert Duck die in zijn platen zwemt?
Laatst bewerkt 18 dec 2013 23:37 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 dec 2013 23:06 - 18 dec 2013 23:29 #39073 door mrphonograph
het maakt niet erg uit hoe je de platen wegbergt maar hoe je ze beschemd tegen temperatuur stof en licht met plat opstapelen nooit meer dan 50 voor 78 toeren voor lp's maakt het niet veel uit tenzij de hoezen broos of kapot zijn
ik zelf heb ze in stalen archief kasten met lange laden ze zijn (mijn 78rpm's en wasrollen)uit het licht en gevrijwaard van stof en, omdat deze kasten dubbel wandig zijn tevens beschermt tegen grote temperatuurs wisselingen

de meeste mensen hebben het in dit geval over stof maar licht is veel shadelijker dan men denkt uv kan de chemische samesteling van een geluids drager onomkeerbaar veranderen zo word magnetische tape broos vinyl word harder en in somige gevallen kan er een gebubbeld opervlak ontstaan wasrollen verkleuren en in somige gevallen gaan zij schilferen cdr's die een jaar of wat (los zonder doosje)in de vensterbank hebben gelegen zijn niet langer afspeelbaar

dus waarde fonofielen wees gewaarschuwd voor licht!

groetjes
tino

ps dit is dus hoe het niet moet!!

tino
Laatst bewerkt 18 dec 2013 23:29 door mrphonograph.

Meer
18 dec 2013 22:51 - 18 dec 2013 23:00 #39072 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hoe berg je platen het beste op.
@Tonm,Henk, Dat is dus de juiste manier.
Er zijn ook speciale van stevig plastic gemaakte opberg systemen voor die om de ca 10cm een
dwars schotje tegen het kromtrekken hebben.
Van schuin rechtop zetten trekken ze krom. Je kunt ook kleine stapeltjes van bv niet meer
dan 10 platen op een vlakke ondergrond leggen. Dan zal de druk niet al te groot worden.
Ik heb daar in het verleden een lade kast voor gebruikt waarin hele stevige laden in zaten.
De platen bleven daarin ook vrij van stof, in die afsluitbare laden.
@ Henk K, De Dual 1219 was toen een topmodel van Dual,Een degelijke en veelzijdige draaitafel.
Zo te zien ziet alles er nog heel mooi en compleet uit. Gegoten plateau Klasse!
Er werd vaak een heel goed Shure MD element gebruikt met een elliptische diamant naald.
Belangrijk is dat het tussen wiel nog goed is, ivm rumble.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 18 dec 2013 23:00 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.

• Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
18 dec 2013 21:53 - 18 dec 2013 22:00 #39068 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Hoe berg je platen het beste op.

Lee schreef : de platenkast komt van Ikea en is ideaal voor lp`s

Hallo Lee , op de foto is het mi al kantje boord . Een gedeelte van je lp's hangt scheef , is vaak voldoende om in combinatie met het gewicht óók kromme exemplaren te creëren . Ik zou er als ik jou was schotjes tussen plaatsen ! (Heb ik ook , om de 10cm)

Groet , Henk
Laatst bewerkt 18 dec 2013 22:00 door Tonmeister Henk.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
18 dec 2013 21:52 - 18 dec 2013 21:54 #39067 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Hoe berg je platen het beste op.
Oeps, Ik heb mijn mini verzameling gelijk rechtop gezet. Ik draaide af en toe wel eens een plaat op de Jobotone voor de kleinkinderen. Maar daar gaat verandering in komen. Nog deze week komt er een Dual platenspeler in huis.

Laatst bewerkt 18 dec 2013 21:54 door admin.

Meer
18 dec 2013 21:42 #39066 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Hoe berg je platen het beste op.
Henk, ABSOLUUT NIET op een stapel, altijd vertikaal
En even voor de duidelijkheid, de kromme lp heb ik zo gekocht, hij is dus niet bij mij kromgetrokken.
Ik behandel mijn lp`s met de grootste zorg maar dat is weer een ander verhaal en past niet in deze draad.
Op de foto een gedeelte van mijn lp verzameling, de platenkast komt van Ikea en is ideaal voor lp`s

Lee

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena