Grammofoonplaten en muziek
Wat was de eerste Minigroove plaat van Philips?
15 apr 2014 08:43 - 15 apr 2014 08:47 #42459
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Wat was de eerste Minigroove plaat van Philips?
De labels (plaatnr en tekst) zullen waarschijnlijk later met een volgende drukgang zijn aangebracht. Je moet niet vergeten dat dit vlak na de tweede wereldoorlog uitgebracht is, en redelijk zuinig met materiaal omgegaan werd.
Het laagste GF nr wat ik heb kunnen vinden is GF.000.02 (Philips) en GF.000.04 van Decca ( Daar zit muziek in!). Dat zijn van die dunne papieren platenhoezen waarmee 30cm 78-toeren platen verkocht werden.
In mei 1949 werd er door de Hollandsche Decca Distributie Mij. in Doetinchem een perserij voor schellakplaten geopend. Philips had 1942 al een groot belang in de HDD verworven, overigens door HDD zelf voorgesteld. Vermoedelijk stamt de oorsprong van het GF nummer uit deze periode.
Overigens heeft de fabriek in Doetinchem maar kort bestaan, begin jaren 50 is de hele boel verhuisd naar Baarn, waar de Philips Phonografische Industrie werd opgericht.
Gr. Paul
maarten schreef : GF 000 09 zou het codenummer van de hoes kunnen zijn. De 9e hoes sinds de invoering van die codenummerreeks. Dan zou het heel goed kunnen kloppen dat men de platen is beginnen te nummeren bij 100.
Het laagste GF nr wat ik heb kunnen vinden is GF.000.02 (Philips) en GF.000.04 van Decca ( Daar zit muziek in!). Dat zijn van die dunne papieren platenhoezen waarmee 30cm 78-toeren platen verkocht werden.
In mei 1949 werd er door de Hollandsche Decca Distributie Mij. in Doetinchem een perserij voor schellakplaten geopend. Philips had 1942 al een groot belang in de HDD verworven, overigens door HDD zelf voorgesteld. Vermoedelijk stamt de oorsprong van het GF nummer uit deze periode.
Overigens heeft de fabriek in Doetinchem maar kort bestaan, begin jaren 50 is de hele boel verhuisd naar Baarn, waar de Philips Phonografische Industrie werd opgericht.
Gr. Paul
Laatst bewerkt 15 apr 2014 08:47 door verbeek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 apr 2014 21:54 - 14 apr 2014 22:00 #42453
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Wat was de eerste Minigroove plaat van Philips?
Bedankt, en... stom stom, ik lees nu terug dat er al eerder GF-nummers waren langsgekomen. Ik had die ueberhaupt nog niet staan vandaar mijn heel algemene vraag. Waarom ik die nummers gelezen heb maar niet op de juiste plaats verwerkt zal wel een raadsel blijven... Ik heb dat nu wel gedaan.
Het nummer GF 000 20 komt dus op diverse hoezen voor begrijp ik. Zijn de labels daarop los aangebracht?
Het nummer GF 000 20 komt dus op diverse hoezen voor begrijp ik. Zijn de labels daarop los aangebracht?
Laatst bewerkt 14 apr 2014 22:00 door maarten.
14 apr 2014 20:38 - 14 apr 2014 20:48 #42452
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Wat was de eerste Minigroove plaat van Philips?
Maarten,
Dat is dezelfde als de andere blauwe hoes, de A00134L (Robert Schumanns Pianoconcert in A). Daar staat ook GF00.020 op. Op een derde minigroove lp (A00166L, twee concerten voor fluit en orkest van Mozart) staat GF00.050. Maar dat is een hele andere hoes. Het is een uitgave n.a.v. het 200ste geboortejaar van de componist in 1956, het MOZART JUBILEE EDITION 1756 - 1956 feest, begonnen in 1951 en eindigend in 1956.
Huub, de klankjuwelen serie heeft inderdaad die GF nummers niet meer, dat was niet meer bij te houden :woohoo:
Gr. Paul
Dat is dezelfde als de andere blauwe hoes, de A00134L (Robert Schumanns Pianoconcert in A). Daar staat ook GF00.020 op. Op een derde minigroove lp (A00166L, twee concerten voor fluit en orkest van Mozart) staat GF00.050. Maar dat is een hele andere hoes. Het is een uitgave n.a.v. het 200ste geboortejaar van de componist in 1956, het MOZART JUBILEE EDITION 1756 - 1956 feest, begonnen in 1951 en eindigend in 1956.
Huub, de klankjuwelen serie heeft inderdaad die GF nummers niet meer, dat was niet meer bij te houden :woohoo:
Gr. Paul
Laatst bewerkt 14 apr 2014 20:48 door verbeek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten
14 apr 2014 17:05 - 14 apr 2014 17:11 #42442
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Wat was de eerste Minigroove plaat van Philips?
Ik weet wel dat Paul Huf de foto,s
Maakten voor de philips 25.cm platen
Maar die is aan lang gestorven .
maarten ik zie alleen maar de plaat matrijs nummer
bvb The Norman luboff Choir B.07805.R philips holland
op de buiten hoes aan iederen kant
Huub
Maakten voor de philips 25.cm platen
Maar die is aan lang gestorven .
maarten ik zie alleen maar de plaat matrijs nummer
bvb The Norman luboff Choir B.07805.R philips holland
op de buiten hoes aan iederen kant
Huub
Laatst bewerkt 14 apr 2014 17:11 door Huub.
14 apr 2014 15:17 - 14 apr 2014 15:21 #42441
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Wat was de eerste Minigroove plaat van Philips?
Zo komen er toch leuke dingen boven water. Paul (of een van de andere plaateigenaren), zou je voor mij eens kunnen kijken naar het codeummer in de linkeronderhoek van die hoes?
Dit om een idee te krijgen welke codereeksen de fonografische industrie toendertijd gebruikte. Hun latere 12-cijferige codes begonnen vermoedelijk/onder andere met 49, ook daar zoek ik nog voorbeelden van maar dat is hier off-topic en van later zorg.
Dit om een idee te krijgen welke codereeksen de fonografische industrie toendertijd gebruikte. Hun latere 12-cijferige codes begonnen vermoedelijk/onder andere met 49, ook daar zoek ik nog voorbeelden van maar dat is hier off-topic en van later zorg.
Laatst bewerkt 14 apr 2014 15:21 door maarten.
14 apr 2014 14:08 #42440
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Wat was de eerste Minigroove plaat van Philips?
Op de 25 LP CM platen mono daar staat Minigroove LP 33.1/3 toeren op
denk dat ik er wel 400 heb en draai ze veelvuldig
Groter had de LP,s niet hoeven te worden mooie dikke platen en goed hand zaam .
Huub
denk dat ik er wel 400 heb en draai ze veelvuldig
Groter had de LP,s niet hoeven te worden mooie dikke platen en goed hand zaam .
Huub