Grammofoonplaten en muziek
waarde van Oude grammofoonplaten
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
14 okt 2012 18:31 - 14 okt 2012 19:00 #22664
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic waarde van Oude grammofoonplaten
Oké...
Ik vind het echt schandalig dat de platen vernietigd worden omdat ze niet verkopen.
Zo is er in het verleden veel verloren gegaan met name door onkundigheid.
De persoon die de platen onderzoekt en selecteert heeft er werkelijk de ballen verstand
van.
Absoluut 100 procent een cultuurbarbaar.
Zoals Laurens zegt, vernietig ze dan niet, maar geef ze weg.
Echt schandalig en ik ben er ondersteboven van dat dit gebeurd.
En alleen dus maar uit commercieel oogpunt; oftewel het is niks waard dus gooi het maar
weg.
Het gaat niet alleen om de plaat, maar ook wat er op staat, JUIST om wat er op staat.
Absoluut schandalig vind ik het (niet persoonlijk bedoeld hoor, maar je schrijft het
en ik mag daar op reageren).
Het is trouwens hetzelfde met de kringloopwinkel in Purmerend waar ik vanuit de
werkplaats van Henk wel eens binnenloop. Onder de vinylplaten zit niet één monoplaat.
Alles vanaf zeg 1960.
Ik navragen waarom er alleen stereoplaten in de bakken staan.
Reactie?
"Oh, die oude monoplaten halen we er uit en gooien weg.
Zulke oude troep wil niemand hebben".
Ik zei dat ik nou juist voor dergelijke monoplaten langs kwam.
De persoon zat me aan te kijken of ik van Mars kwam.
"Dan heeft u pech gehad", was de reactie.......
Dit is dus PRECIES hetzelfde als het vernietigen van klassieke schellak platen uit
de jaren dertig en veertig.
René, je zal moeten toegeven dat bij jou in de zaak dit NIET zal gebeuren. En waarom.
Omdat jij er toevallig met jouw kennis en liefhebberij die mono platen wel kan waarderen.
Gelukkig zijn ze in Haarlem bij De Schalm ook wel wijzer.
Mono en stereo staat gebroederlijk door elkaar en ik heb er heel wat uitzonderlijke
mono (vinyl) platen met klassiek repertoire uit gehaald. Zelfs unieke platen (uniek hoeft
niet zeldzaam te zijn). Mijn OUDSTE lp's komen gewoon van de kringloop hier. 1949!
Pure collector items!
Waren in Purmerend zo de container ingegooid.
Laat ik het maar zo stellen, veel van mijn mooiste platen -mono- komen uit de kringloop!
Ik ben verbouwereerd en boos.
Echt.
Weggooien en vernietigen.... ongelooflijk!
:neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee:
Ik vind het echt schandalig dat de platen vernietigd worden omdat ze niet verkopen.
Zo is er in het verleden veel verloren gegaan met name door onkundigheid.
De persoon die de platen onderzoekt en selecteert heeft er werkelijk de ballen verstand
van.
Absoluut 100 procent een cultuurbarbaar.
Zoals Laurens zegt, vernietig ze dan niet, maar geef ze weg.
Echt schandalig en ik ben er ondersteboven van dat dit gebeurd.
En alleen dus maar uit commercieel oogpunt; oftewel het is niks waard dus gooi het maar
weg.
Het gaat niet alleen om de plaat, maar ook wat er op staat, JUIST om wat er op staat.
Absoluut schandalig vind ik het (niet persoonlijk bedoeld hoor, maar je schrijft het
en ik mag daar op reageren).
Het is trouwens hetzelfde met de kringloopwinkel in Purmerend waar ik vanuit de
werkplaats van Henk wel eens binnenloop. Onder de vinylplaten zit niet één monoplaat.
Alles vanaf zeg 1960.
Ik navragen waarom er alleen stereoplaten in de bakken staan.
Reactie?
"Oh, die oude monoplaten halen we er uit en gooien weg.
Zulke oude troep wil niemand hebben".
Ik zei dat ik nou juist voor dergelijke monoplaten langs kwam.
De persoon zat me aan te kijken of ik van Mars kwam.
"Dan heeft u pech gehad", was de reactie.......
Dit is dus PRECIES hetzelfde als het vernietigen van klassieke schellak platen uit
de jaren dertig en veertig.
René, je zal moeten toegeven dat bij jou in de zaak dit NIET zal gebeuren. En waarom.
Omdat jij er toevallig met jouw kennis en liefhebberij die mono platen wel kan waarderen.
Gelukkig zijn ze in Haarlem bij De Schalm ook wel wijzer.
Mono en stereo staat gebroederlijk door elkaar en ik heb er heel wat uitzonderlijke
mono (vinyl) platen met klassiek repertoire uit gehaald. Zelfs unieke platen (uniek hoeft
niet zeldzaam te zijn). Mijn OUDSTE lp's komen gewoon van de kringloop hier. 1949!
Pure collector items!
Waren in Purmerend zo de container ingegooid.
Laat ik het maar zo stellen, veel van mijn mooiste platen -mono- komen uit de kringloop!
Ik ben verbouwereerd en boos.
Echt.
Weggooien en vernietigen.... ongelooflijk!
:neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee: :neeneenee:
Laatst bewerkt 14 okt 2012 19:00 door brcf01.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 okt 2012 18:22 #22661
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic waarde van Oude grammofoonplaten
Hoi Lee
Rock&roll kun je rustig draaien in het bejaarden huis
sommige vinden het ook leuk een kennis van mij draait veel in verzorginshuizen
op 2jaren 50 lenco draaitafel een philips 6415 en 2 peaveyboxen uit de 60's
de oudjes vinden het te gek zelfs willen ze al de stones horen
de tijd van de postkoets en ach vaderlief toe drink niet meer laten ze toch ook achter zich
zelfs de muziek keuze verschuift al in het bejaarden huis
nog 20 jaar en ze willen Lady GaGa horen bvb
maak je maar niet druk als de oudjes het niet kunnen laten ze het wel er is nog niemand geblesseerd geraakt aan een middagje grammofoon muziek
Mvg René Daemen
Rock&roll kun je rustig draaien in het bejaarden huis
sommige vinden het ook leuk een kennis van mij draait veel in verzorginshuizen
op 2jaren 50 lenco draaitafel een philips 6415 en 2 peaveyboxen uit de 60's
de oudjes vinden het te gek zelfs willen ze al de stones horen
de tijd van de postkoets en ach vaderlief toe drink niet meer laten ze toch ook achter zich
zelfs de muziek keuze verschuift al in het bejaarden huis
nog 20 jaar en ze willen Lady GaGa horen bvb
maak je maar niet druk als de oudjes het niet kunnen laten ze het wel er is nog niemand geblesseerd geraakt aan een middagje grammofoon muziek
Mvg René Daemen
René Daemen
14 okt 2012 18:18 #22659
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic waarde van Oude grammofoonplaten
In die zin heeft Bach geen Symphoniën geschreven, hoor
14 okt 2012 18:11 #22658
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic waarde van Oude grammofoonplaten
Die klassieke 78 T platen raakje aan de straat stenen niet kwijt bij de kringloop
de persoon die het nakijkt heeft terdege wel verstand
en de kopers ook wel neemt onnodig ruimte in de bakken waar veel leukere platen in kunnen
en mensen die jonger zijn en 78 t platen verzamelen gaan meer naar het populaire werk
en vermoedelijk als je naar attema gaat met de klassieke 78 t je ook bijna niets krijgt
de vraag is er niet naar voor je eigen is het meer waard emotioneel om dat je zelf wel leuk vind geeft niets maar een ander geeft er niets om en de klanten in de kringloop kijkt meer naar populaire werk the ramblers johnny jordaan dorisday guy mitchel
maar naar bach kijk men niet naar om de meeste die een slinger grammofoon hebben draaien alleen populaire muziek en gaan niet naar een sonate luisteren en de zoveelste symphony van bach klinkt vermoeiend op een slinger grammofoon.wat nog iets waarde heeft is Kees Pruis en
Willem Bol enz maar dan is het wel bekeken.
Bij 45 T platen ligt het anders bij eerste persing van Love me do van the beatles geeft men
wel veel voor uit net zo goed als de stones.
Sorry ik ben het niet helemaal met je eens.
Jij bent blij met je collectie 78 t platen en dat mag en voor je zelf veel waard maar de handel kijk toch anders naar.
mijn 78 t platen zijn ook geen moer waardt gekregen dus maar brengt ook niets op
maar ik maak mij er ook niet druk om en als iemand ze weggooit als ik er niet meer ben
ja ik heb daar geen weet van maar zeldzaam zijn de 78 t platen niet nog veel te vinden
behalve Sun platen die zijn geldwaard en elvis platen en de eerste van Bill Haley rockaround the clock die willen veel hebben maar moeilijker te vinden.
Wees zuinig op je collectie 78 t uit de beginjaren dat is voor jou goud waard
vriendelijk bedoeld
Grt René Daemen
de persoon die het nakijkt heeft terdege wel verstand
en de kopers ook wel neemt onnodig ruimte in de bakken waar veel leukere platen in kunnen
en mensen die jonger zijn en 78 t platen verzamelen gaan meer naar het populaire werk
en vermoedelijk als je naar attema gaat met de klassieke 78 t je ook bijna niets krijgt
de vraag is er niet naar voor je eigen is het meer waard emotioneel om dat je zelf wel leuk vind geeft niets maar een ander geeft er niets om en de klanten in de kringloop kijkt meer naar populaire werk the ramblers johnny jordaan dorisday guy mitchel
maar naar bach kijk men niet naar om de meeste die een slinger grammofoon hebben draaien alleen populaire muziek en gaan niet naar een sonate luisteren en de zoveelste symphony van bach klinkt vermoeiend op een slinger grammofoon.wat nog iets waarde heeft is Kees Pruis en
Willem Bol enz maar dan is het wel bekeken.
Bij 45 T platen ligt het anders bij eerste persing van Love me do van the beatles geeft men
wel veel voor uit net zo goed als de stones.
Sorry ik ben het niet helemaal met je eens.
Jij bent blij met je collectie 78 t platen en dat mag en voor je zelf veel waard maar de handel kijk toch anders naar.
mijn 78 t platen zijn ook geen moer waardt gekregen dus maar brengt ook niets op
maar ik maak mij er ook niet druk om en als iemand ze weggooit als ik er niet meer ben
ja ik heb daar geen weet van maar zeldzaam zijn de 78 t platen niet nog veel te vinden
behalve Sun platen die zijn geldwaard en elvis platen en de eerste van Bill Haley rockaround the clock die willen veel hebben maar moeilijker te vinden.
Wees zuinig op je collectie 78 t uit de beginjaren dat is voor jou goud waard
Grt René Daemen
René Daemen
14 okt 2012 18:07 #22657
door Anna
Beantwoord door Anna in topic waarde van Oude grammofoonplaten
als oudje dans ik nog graag op de Rock and Roll platen :lachuh:
jammer inderdaad dat ze vaak zo met krassen zitten, dit zag ik net op Pat Boone.
heb een Decca Plaat : zie de Maan schijnt door de bomen van het Deldo Duo Kinderkoor van Leida Hulscher
op Columbia Charles Trenet Boum,, wel wat krasjes maar geen diepe.
Mantovani So Madly in love ziet er nog goed uit.
de voetbalplaat van Bob Scholte: Voetbalmars en Wilkes Wilkes heeft wel krasjes maar is goed te draaien.
Pat Boone heeft helaas 1 kant diepe krassen maar When the Swallows come back to Capistrano is te draaien
ook van Pat Boone I'll be home heeft dikke krassen maar de andere kant I almost lost my mind is weer goed
The Ramblers fietsen op de heide en veel mooier dan het mooiste schilderij is natuurlijk erg leuk.
straks meer...
jammer inderdaad dat ze vaak zo met krassen zitten, dit zag ik net op Pat Boone.
heb een Decca Plaat : zie de Maan schijnt door de bomen van het Deldo Duo Kinderkoor van Leida Hulscher
op Columbia Charles Trenet Boum,, wel wat krasjes maar geen diepe.
Mantovani So Madly in love ziet er nog goed uit.
de voetbalplaat van Bob Scholte: Voetbalmars en Wilkes Wilkes heeft wel krasjes maar is goed te draaien.
Pat Boone heeft helaas 1 kant diepe krassen maar When the Swallows come back to Capistrano is te draaien
ook van Pat Boone I'll be home heeft dikke krassen maar de andere kant I almost lost my mind is weer goed
The Ramblers fietsen op de heide en veel mooier dan het mooiste schilderij is natuurlijk erg leuk.
straks meer...
14 okt 2012 17:57 - 14 okt 2012 18:02 #22654
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic waarde van Oude grammofoonplaten
Ook al is het financiëel niets waard, dan zou ik 't nog niet vernietigen maar gratis aanbieden.
Alhoewel de geluidskwaliteit van de opnames vaak te wensen over laat, kunnen de uitvoeringen fantastisch zijn.
Ik heb één plaat uit een album van Max Bruch, met Yehudi Menuhin als solist. Werkelijk prachtig gespeeld. Ik heb een andere uitvoering daarvan op vinyl, ook met Menuhin, maar die heeft toch niet dezelfde uitstraling die ik zo mooi vind.
Ik hoop dus ooit alle platen van dat ene 78 toeren album te vinden, maarja, als ze allemaal vernietigd worden...
Ik heb zelf een kleine collectie 78 toerenplaten en complete albums. Graag koop ik sommige platen dubbel, zodat ik één plaat netjes kan houden om af te spelen op mijn 'moderne' grammofoons met saffiernaalen voor de beste geluidskwaliteit en minste slijtage, en één plaat kan gebruiken voor weergave op de opwindgrammofoon. Maar vind ze maar eens... Ik kijk er regelmatig naar bij mijn kringloopwinkels maar vinden doe ik ze zelden.
Alhoewel de geluidskwaliteit van de opnames vaak te wensen over laat, kunnen de uitvoeringen fantastisch zijn.
Ik heb één plaat uit een album van Max Bruch, met Yehudi Menuhin als solist. Werkelijk prachtig gespeeld. Ik heb een andere uitvoering daarvan op vinyl, ook met Menuhin, maar die heeft toch niet dezelfde uitstraling die ik zo mooi vind.
Ik hoop dus ooit alle platen van dat ene 78 toeren album te vinden, maarja, als ze allemaal vernietigd worden...
Ik heb zelf een kleine collectie 78 toerenplaten en complete albums. Graag koop ik sommige platen dubbel, zodat ik één plaat netjes kan houden om af te spelen op mijn 'moderne' grammofoons met saffiernaalen voor de beste geluidskwaliteit en minste slijtage, en één plaat kan gebruiken voor weergave op de opwindgrammofoon. Maar vind ze maar eens... Ik kijk er regelmatig naar bij mijn kringloopwinkels maar vinden doe ik ze zelden.
.
Laatst bewerkt 14 okt 2012 18:02 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01, Anna