schema acec 554
01 sep 2024 09:51 #99965
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic schema acec 554
ECC81 is niet gebruikelijk maar ook niet onmogelijk. Bij rm.org hebben ze ACEC toestellen waar die inzit. ECC85 is een latere ontwikkeling speciaal voor FM.
Ik vond een iets recenter toestel:
Dit is een U'tje met ook zes buizen. Ziet er héééél errug Philipserig uit.
Ik vond een iets recenter toestel:
Dit is een U'tje met ook zes buizen. Ziet er héééél errug Philipserig uit.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Gribnau
- []
-
31 aug 2024 22:53 - 31 aug 2024 22:55 #99964
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic schema acec 554
Je kan nagaan off de ECC81 al dan niet de juiste buis voor de FM tuner is door na te gaan of de pinnen 4 en 5 op de buisvoet wel/niet met elkaar zijn verbonden.
Als ze wel met elkaar zijn verbonden, zal de ECC81 wel de juiste buis zijn. Bij de ECC81 wordt de 6,3 V immers aangelegd op pin 9 (= de middenaftakking van de gloeidraad) en pinnen 4+5 (= de twee uiteinden van de gloeidraad).
Als ze niet met elkaar zijn verbonden, zal de ECC85 wel de juiste buis zijn. Bij de ECC85 wordt de 6,3 V immers aangelegd op pin 4 (= uiteinde gloeidraad) en pin 5 (= andere uiteinde gloeidraad). Pin 9 van de ECC85 is voor de afscherming tussen de twee trioden en ligt in de regel aan massa.
2 x ECH81 is vreemd. Je zou de buisvoet van die 2e ECH81 kunnen bekijken. Zo is pin 6 voor de ECH81 de aansluiting van de anode van het heptode deel, terwijl pin 6 voor de EF89 de aansluiting van de afscherming is, die in de regel aan massa ligt.
Als ze wel met elkaar zijn verbonden, zal de ECC81 wel de juiste buis zijn. Bij de ECC81 wordt de 6,3 V immers aangelegd op pin 9 (= de middenaftakking van de gloeidraad) en pinnen 4+5 (= de twee uiteinden van de gloeidraad).
Als ze niet met elkaar zijn verbonden, zal de ECC85 wel de juiste buis zijn. Bij de ECC85 wordt de 6,3 V immers aangelegd op pin 4 (= uiteinde gloeidraad) en pin 5 (= andere uiteinde gloeidraad). Pin 9 van de ECC85 is voor de afscherming tussen de twee trioden en ligt in de regel aan massa.
2 x ECH81 is vreemd. Je zou de buisvoet van die 2e ECH81 kunnen bekijken. Zo is pin 6 voor de ECH81 de aansluiting van de anode van het heptode deel, terwijl pin 6 voor de EF89 de aansluiting van de afscherming is, die in de regel aan massa ligt.
Laatst bewerkt 31 aug 2024 22:55 door Robert Gribnau.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
31 aug 2024 22:15 - 31 aug 2024 22:21 #99963
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic schema acec 554
Zie radiomuseum.org voor de juiste ? buisbezetting : 1xECC85 en 1X ECH81
maar kan ook deze zijn: www.doctsf.com/grandlivre/fiche.php?ref=...=2&afficher_photos=0
maar kan ook deze zijn: www.doctsf.com/grandlivre/fiche.php?ref=...=2&afficher_photos=0
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 31 aug 2024 22:21 door Cees PA1DBA. Reden: aanvulling
31 aug 2024 10:31 #99962
door Kwikfly
schema acec 554 werd gestart door Kwikfly
Hallo allemaal,
ik zou voor een ouder koppel hun oude radio na enkele decennia terug aan de praat krijgen. Hij ziet er niet uit voor 't ogenblik. Het is een Acec 554. Mar ik vind nergens een schema. Op radiomuseum.org staan er wel foto's van, maar geen schema. Ook op de andere gebruikelijke websites is niks te vinden. Er is duidelijk ooit in geknoeid. De buizen zijn vrij standaard, een ECC81 voor de fm. Er zitten twee ECH81's in; dat heb ik ook nog niet gezien. Zou iemand toevallig het schema ergens weten te vinden?
Bedankt bij voorbaat!
johan
ik zou voor een ouder koppel hun oude radio na enkele decennia terug aan de praat krijgen. Hij ziet er niet uit voor 't ogenblik. Het is een Acec 554. Mar ik vind nergens een schema. Op radiomuseum.org staan er wel foto's van, maar geen schema. Ook op de andere gebruikelijke websites is niks te vinden. Er is duidelijk ooit in geknoeid. De buizen zijn vrij standaard, een ECC81 voor de fm. Er zitten twee ECH81's in; dat heb ik ook nog niet gezien. Zou iemand toevallig het schema ergens weten te vinden?
Bedankt bij voorbaat!
johan