Skip to main content
GESPOT

Gezien op MP - Karlson

Meer
27 aug 2015 16:20 #54375 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Gezien op MP - Karlson
Hoi frank,
Ik had net als jij aan de hand van de drie gegevens bij benadering de vlieger voor de 3700 berekend en kwam min of meer op dezelfde afmetingen uit.
Maar of die vlieger ook echt opgaat?

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 aug 2015 09:38 - 27 aug 2015 09:50 #54369 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Gezien op MP - Karlson
ja toch krijg ik zo als ik dat allemaal lees de indruk van de Karlsons boxen
Dat het meer een expieriment en speelje is met het geluid met daverent geluid
Maar niet gebruikelijk is in de woonkamer voor allerlij mooie muziek ..Dus ook wel voor kermis atracties Dus voor MIJ geen Hebben ding . .. verders voor de liefhebber veel pezier er mee dan.. .
Huub
Laatst bewerkt 27 aug 2015 09:50 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 aug 2015 23:40 #54360 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Gezien op MP - Karlson
Hoi Bert,

Deze komt al in de richting, maar deze tekeningen heb ik ook ergens in een boekje zitten.
En de kleinste van deze 3 lijkt me erg geschikt voor de 3800M.
Maar net een maatje kleiner voor de 3700M zou leuk zijn.
Deze unit vind ik persoonlijk beter dan de 3800M.

Misschien aan de hand van de 3 gegeven maten in verhoudingen terugrekenen naar de juiste afmetingen van het gewenste kastje.
Daar zie ik iets regelmaat in maar niet helemaal.
Ik zou dan voor een 3700 uitkomen op een kastje van 30 cm hoog en 19 cm breed inwendig .
Maar de houtdikte van 19 mm is dan wel wat overdreven en zou ik dan liever 12 of 15 mm nemen.
Maar deze vlieger zal wellicht zo niet direct opgaan.

Groet Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
26 aug 2015 23:35 #54359 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Gezien op MP - Karlson
Tot ver in de jaren 60 zag je hier nog regelmatig karlsons met maar liefst 18 inch speakers op de kermis staan . Qua geluids(re)productie hebben die zich nog lang kunnen meten met installaties van de toen populaire merken als Dynacord en Davoli .
Ik heb me destijds ( en eigenlijk nu ook nog) regelmatig verbaasd hoe ongelooflijk strak en loeihard die dingen speelden .

Ik heb hier een boekje met oa een karlsonontwerp voor een AD3800 . Staat wel iets aparts bij de beschrijving : een baffle van zachtboord !
Ik zoek dat binnenkort wel even op , staan meer interessante dingen in .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 aug 2015 23:29 #54358 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Gezien op MP - Karlson
Een Swager van mij, heeft in het begin van de jaren'70 samen met een vriend die voor timmerman
leerde dit soort boxen gemaakt.
Het waren geen hele grote boxen en er zaten 9710 enkel conus in en ze waren aangesloten op
een Philips radio type 702.
Het geluid vond ik redelijk,maar niet echt goed. Kon wel erg veel dreunende bas produceren.
Het combineerde niet echt goed met de 702.
Zal beter combineren met een simpele buizen versterker, zoals in de adv.
Een drieweg systeem van Philips, Deense makelij, met 8 Ohm imp klonk wel echt heel goed op
deze 702 radio. En dat bleek de meest ideale combinatie te zijn.
Boxen goed of slecht? Kun je niet altijd stellen. Het gaat om de juiste combinatie, versterker
en boxen.
Gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 aug 2015 23:15 #54354 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Gezien op MP - Karlson
Hoi Frank,
In het boekje luidsprekers uitgegeven door de Muiderkring hebben ze het over drie luidspreker maten plus bijbehorende kast afmetingen.


Mvg.
Bert
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena