Skip to main content
GESPOT

Philips BD743A - Aristona SA3029

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
08 nov 2014 11:05 - 08 nov 2014 11:08 #47839 door Jeroen Landman
De luxere radio's uit de jaren 50, begin 60, glommen destijds allemaal als een spiegel, het was een statussymbool en dat moest zichtbaar zijn.

Tot dat de smaak halverwege de jaren 60 veranderde en men de voorkeur gaf aan mat en zijdeglans lak.

Vergeet niet dat lak dof wordt na verloop van jaren door: zonlicht, kachelroet, nicotine, kleine krasjes, vuil en (foutieve) behandeling met meubelwas.

Radio's die nog goed in de lak zitten maar dof geworden zijn poets ik met commandant 4 en daarna met een goede siliconenvrije autowas, ze glimmen dan net zo als de afgebeelde radio.

Het is een kwestie van smaak, sommigen houden van een wat meer "gebruikt" uiterlijk, dat is bij oldtimer auto's net zo, waar de een houdt van originele lak wat ietwat dof en sleets is, wil de ander dat een auto net zo glanst als nieuw.

Persoonlijk vindt ik zo'n matte doffe kast met 20 jaar sigarenrook en kachelroet er op maar smerig.
Als je hem afneemt met ammoniak schrik je wat voor bruine drab er af komt.

Overigens is die smurrie een prima conservator, 9 van de 10 x komt de lak er als nieuw onder vandaan.

Op de "perfecte glimmer" van Ebay vindt ik ook nogal wat schoonheidsfoutjes...printcondensatoren op de afstemcondensator, lijst rond schaal en doek is niet mooi gespoten, rond het afstemoog en aan de rechterzijkant zit het doek niet mooi gespannen en zijn er wat vezels "uit hun patroon", als je secuur naar het lakoppervlak kijkt (bij de uitgebreide fotoserie op Ebay) zie je toch wat "sinaasappeleffect" dus waarschijnlijk is er watergedragen lak gebruikt en dat hoort beslist niet op een dergelijke radio.

Ik heb zelf een SA3029 en die staat ook af-fabriek in zwarte pianolak, ondanks de exclusiviteit van dit dure toestel is er erg simpel notenfineer gebruikt met nauwelijks vlam er in, dus de keuze voor een donkere hoogglanslak is begrijpelijk.

Fraai toestel maar niet perfect.

Groet,
Jeroen
Laatst bewerkt 08 nov 2014 11:08 door Jeroen Landman.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 nov 2014 08:29 #47836 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BD743A - Aristona SA3029
Mischin had de eigenaar Piano lak Cees
Huub

Meer
08 nov 2014 01:33 #47835 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BD743A - Aristona SA3029
@ Henk,
Je zou bijna zeggen: te mooi.
De prijs liegt er niet om.
Zou die zo hoog zijn geworden i.v.m het aantal laklagen dat er nu op zit?
Daar op zich al, zal heel erg veel werk in gezeten hebben.
Verder lijkt het mij dat er aardig veel ge foto schopt is, met deze plaatjes.
Van daar dat ik denk: Te mooi om waar te zijn.
En het is de vraag of de fabrikant die radio origineel zo in nieuw staat heeft gemaakt...?
Want zo zal deze radio toen hij nieuw was niet uit de doos zijn gekomen.
Vr gr Cees.

Meer
07 nov 2014 09:50 - 07 nov 2014 09:53 #47818 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BD743A - Aristona SA3029
Zeer mooie radio henk
Nieuw staat een plaatje voor in de huiskamer
En ook naar te luisteren deze komt zoo uit de doos.
Huub
Laatst bewerkt 07 nov 2014 09:53 door Huub.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
07 nov 2014 09:24 #47816 door hkruis
Philips BD743A - Aristona SA3029 werd gestart door hkruis
GESPOT op een verkoop website.

BD743A

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena