Skip to main content
GESPOT

Historie Waterloopplein

  • Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Offline
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
26 okt 2014 13:42 - 26 okt 2014 13:48 #47523 door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Historie Waterloopplein
Mooie plaatjes Henk!

Als ik in de buurt ben slenter ik er nog wel eens overheen.
Maar ik vindt er al jaren niets meer....1 keer stond er eens een buizenradiootje, een BX253U Philetta.
Gevraagd naar de prijs...150 Euro meneer! Pardon?! Tja, dat is echt antiek en zeldzaam! :woohoo: bigfun

Ergens begreep ik die koopman wel, met een handjevol kramen waar oud spul wordt verkocht tussen de honderden stalletjes met kleding, zonnebrillen en fastfood kun je natuurlijk de hoofdprijs vragen en wachten op die rijke onwetende toerist :P

Toen ik zelf nog in Mokum woonde, eigenlijk: Mokum Alef, dat is jiddisch voor "de stad A(msterdam)" was er veel meer te beleven voor nostalgische types.

Ik was vaste klant bij "ome Appie" Abraham Cosman, die handelde in radio's, buizen en andere oude electronica.
Deze bejaarde heer was zijn leven lang marktkoopman en soms nam hij iets speciaals mee zoals een helgloeiertje dat hij me eens gaf.
Wat kost dat ome Appie? Stop maar in je zak jongen!
Ik denk dat ik wel zo'n 50 radio's bij de oude baas heb gekocht.

En die verhalen over de oorlog...eenmaal toonde hij me de tatoeage aan de binnenkant van zijn pols...daar word je dan wel even stil van.
Hij was zoals de meesten van de weinigen die terugkeerden zijn hele familie verloren.

Op een dag was zijn kraam en opslagcontainer verdwenen en stond er een Indische meneer met allerlei snuisterijen uit zijn land van herkomst, volgens Jaap Ligtenberg de juwelier was hij overleden.

Ook Dhr. Ligtenberg is er niet meer en nog een aantal markante figuren van de markt.

Tijd kun je niet tegenhouden, veranderingen ook niet...maar ik vindt het wel jammer dat het Waterlooplein steeds meer verword tot een "dagmarkt" zoals de Albert Cuyp, Dappermarkt en het Mosplein.
Veel eten, kleding, moderne gebruiksartikelen, etc.

Vroeger zaten er ook allerlei winkeltjes en uitdragerijen rond het Waterlooplein, allemaal verdwenen.

Groeten,
Jeroen
Laatst bewerkt 26 okt 2014 13:48 door Jeroen Landman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
26 okt 2014 04:54 - 26 okt 2014 05:27 #47515 door hkruis
Historie Waterloopplein werd gestart door hkruis
Gespot

Historie Waterloopplein

Waterloopplein

Veel kijk plezier.
Laatst bewerkt 26 okt 2014 05:27 door admin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena