Skip to main content
GESPOT

Historie Waterloopplein

Meer
30 okt 2014 18:48 #47589 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Historie Waterloopplein
Nou, het Waterlooplein onstond na demping van de Leprozengracht en Houtgracht in 1882.
Voor zover ik het me het kan herinneren was/is de markt op het gedempte stuk Houtgracht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 okt 2014 12:21 #47585 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Historie Waterloopplein
Voor bonuspunten: welke waterloop liep er over/onder/langs dit plein?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 okt 2014 01:50 #47579 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Historie Waterloopplein
@ Henk,
Leuk dat allemaal weer eens gelezen en bekeken te hebben.
Vooral het ontstaan en de geschiedenis.
Bedankt hiervoor.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Offline
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
26 okt 2014 23:34 #47537 door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Historie Waterloopplein
Hallo Max,

Inderdaad, ome Appie liep mank want de man was mishandeld gedurende de oorlogsjaren.
Hij klaagde echter nooit kan ik mij herinneren, hij was echt een doorzetter en kon behoorlijk sjouwen ondanks zijn leeftijd.

In 2003 is hij overleden, oktober 2003 verhuisde ik naar "de provincie"

Hij had de laatste jaren dat hij op de markt stond in elk geval een container (misschien vanwege zijn leeftijd)
met ernaast een kraam overdekt met zeildoek.

Groeten,
Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 okt 2014 21:56 #47535 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Historie Waterloopplein
Was "ome Appie" soms die manke? Stond er inderdaad tot ongeveer midden jaren '00. Container (dat zijn het tegenwoordig) altijd vol met oude radio en bandrecorders. Rond de eeuwwisseling kocht ik daar ook enkele van mijn eerste radio's.

Van de jaren '70 weet ik wel nog het "Poppenpakhuis" aan de rand van het plein bij de vm. Zwanenburgstraat.

Nu is het net als de Albert Cuyp inderdaad een "touristtrap". Als Amsterdammer heb je er weinig meer te zoeken. Behalve misschien voor de verse friet t.o. de Hells Angels winkel.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jeroen Landman, admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 okt 2014 14:46 - 26 okt 2014 15:03 #47529 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Historie Waterloopplein
Henk,
Mooie plaatjes en de historie welke ik niet wist te lezen.
Net als bij Jeroen riep het herinneringen bij me op.

Als jochie logeerde ik twee weken bij kennissen van een vriend van me, Amsterdam west.
Per dag kreeg ik 10 gulden mee, 5 gulden van mijn gespaarde geld en vijf gulden van de mensen waar ik logeerde om te besteden en ben ik op de eerste maandag op de tram gestapt om het Waterlooplein te bezoeken.
Daar maakte ik voor het eerst kennis met 78 toerenplaten en was ik verkocht.
Op een frietje met, blikje fris en het tram kaartje na bestede ik alles aan de platen.
De persoon welke de platen verkocht had er duizenden liggen , zonder en met hoes voor ik meen 50 cent en 75 cent per stuk .
De verkoper was nogal fors van formaat zat op twee keuken stoelen per bil een en kwam daar amper vanaf.
Wat me verder is bijgebleven was een soort stal met houten voorkant welke vol met poppen hing, ik heb daar nog ergens een zwart wit foto van liggen.

Toen ik terugkeerde op het logeeradres was ik er vol van en vertelde ik dat ik iedere volgende dag deze markt weer zou bezoeken om meer platen te kopen.
Wel kreeg ik de restrictie mee dat ik maar vijf gulden van het dagelijks bedrag aan platen mocht besteden :( dus dat werden hoofdzakelijk platen zonder hoes.

Als wij een dagje Amsterdam doen zit er altijd een bezoek Waterlooplein en Albert Cuyp aan vast.
Maar net wat Jeroen zegt, ze beginnen steeds meer op elkaar te lijken.
Hier in de regio, Vrije Markt Cuijk www.vrijemarkt.nl/ zie je hetzelfde gebeuren.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 26 okt 2014 15:03 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena