Skip to main content
HIFI apparatuur

Clamps

Meer
27 sep 2022 14:29 #95755 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Clamps
Sorry ik was dat vergeten
tja dat kan met Lenco allenmaal
goede tafels wel
huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 sep 2022 14:03 #95754 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Clamps
Zowel de hoogte van de arm als de corresponderende
hoogte van de lift is eenvoudig en ruimschoots in te stellen.
Ik dacht dat je dat toch wel wist, Huub? 
;-) 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
27 sep 2022 14:01 #95753 door Huub
Als je het element laat zakken
Dan legt het arm ook niet meer horizon taal
ook een nadeel voor de naald stand
Huub

Meer
27 sep 2022 12:37 - 27 sep 2022 12:53 #95752 door RR1957

Kan je de Clamp er zo op doen
Dat de laatste plaat groeve bij het open clamp
poten staat zo dat er uit zwij ruimte is
Ik meen op het laatste gaat de kop toch wat heen en weer
Dat geeft de kop ruimte als dat goed gaat dan is het opletten 
bij gebruik .???
huub
Dat heen en weer zwenken van de eindgroef geldt alleen voor oude platen, meest van voor 1956 ongeveer. 
Dat stamt nog af van de schellak platen voor de auto afslag. Latere platen hebben dat niet meer. 
Een klamp heeft één enkele positie en valt over de spil van de platenspeler. Beide klem je daar op vast. 
Voor de EON is er geen redden aan, voor de aluminium klamp zijn er enkele mogelijkheden: een andere headshell of de oude headshell aanpassen, beide geen optie voor mij en zeker de laatste niet. 
Omdat de alu. clamp aan de zijkant schuin loopt is het contact van de headshell net dat linkerpuntje aan de voorkant (als je er naar kijkt). 
Een mogelijkheid is het element iets te laten zakken onder de headshell, maar daarvoor zijn de twee (Lenco) schroefjes te kort. En dan heb ik voor de Shure M3D al de lange schroefjes in gebruik. 

Eerder heb ik wel eens zo'n gewicht gebruikt die je over de spil op de plaat zet. Dat was niet handig gezien de beperkte ruimte boven de L70 die ik heb, maar hij paste ook niet over de spil omdat die van de Lenco een fractie dikker is, zoals ik al schreef. Dat gewicht kon ik dus terug sturen. Wellicht past een andere wel, maar dan zou er speling zijn als je hem plaatst op spelers van ander fabrikaat. Dat lijkt me niet de bedoeling bij die gewichten. Omdat ik dat gewicht niet kon gebruiken zou het best eens kunnen zijn geweest dat die ook te breed was en de headshell er tegenaan tikt als hij naar de uitloopgroef loopt. Gek genoeg heb ik al deze problemen nog nooit op het Lenco forum gelezen (maar het kan me ook ontgaan zijn) terwijl daar dergelijke hulpmiddelen volop in gebruik getoond worden. Maar zelden of nooit op een L70 met originele arm en headshell. Wel op al die high-end gevallen, al dan niet zelf gebouwd. 

Laatst bewerkt 27 sep 2022 12:53 door RR1957.

Meer
27 sep 2022 12:19 - 27 sep 2022 12:21 #95751 door Huub
Kan je de Clamp er zo op doen
Dat de laatste plaat groeve bij het open clamp
poten staat zo dat er uit zwij ruimte is
Ik meen op het laatste gaat de kop toch wat heen en weer
Dat geeft de kop ruimte als dat goed gaat dan is het opletten 
bij gebruik .???
huub
Laatst bewerkt 27 sep 2022 12:21 door Huub.

Meer
27 sep 2022 10:48 - 27 sep 2022 11:30 #95750 door RR1957

Lijkt wel een drone.
Dat is grappig dat je dat stelt.
De vorm van de drones bestond in de jaren tachtig nog niet, 
dus het is eerder andersom: drones lijken op deze clamp. ;-) 

Inmiddels heb ik ook een nadeel ontdekt en dat geldt voor beide clamps, althans in mijn situatie.
De headshell van de Lenco L70 is dermate breed, dat deze eerder tegen de clamp aanstoot 
dan dat hij in de uitloopgroef van de meeste platen komt. Dat is natuurlijk lastig. 
Bij gebruik op de Lenco moet ik de arm dus eerder optillen voor hij het einde de uitloopgroef bereikt. 
Dat is dus een beetje opletten, maar geen echt groot bezwaar voor mij daar ik altijd geconcentreerd 
naar de muziek luister en zelden een plaat als achtergrondmuziek opzet. 
Ik zou het element iets lager uit de headshell kunnen laten steken, en dat heb ik bekeken, maar de 
twee schroefjes om het element vast te zetten zijn daar niet lang genoeg voor. Langere schroefjes 
( en dat moet dan maar ongeveer drie mm zijn ) heb ik niet en is lastig, want Lenco hield ook nog
eens zijn eigen schroefdraad in de (deze) headshell aan dan gebruikelijk is. 
Of ik zou zo'n afgeschuinde (aluminium) headshell moet gaan zoeken. 
Bij de metalen clamp is het een fractie dat het verkeerd gaat en ik zou het linker puntje van de
headshell (aan de voorkant) er af kunnen slijpen, maar daar heb ik geen zin in. 

De EON past erg aardig bij de 4HF. In feite tikt deze headshell ook net tegen de clamp aan,
ware het niet dat de auto-stop iets eerder is. 

Laatst bewerkt 27 sep 2022 11:30 door RR1957. Reden: positionering

Gemaakt door Kunena