HIFI apparatuur
Nieuwe aanwinst
28 jan 2022 11:43 #93705
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Nieuwe aanwinst
Ziet er mooi uit René.
Thijs
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
28 jan 2022 10:40 - 28 jan 2022 10:40 #93704
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Nieuwe aanwinst
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 28 jan 2022 10:40 door Cees PA1DBA. Reden: foto toegevoegd
28 jan 2022 09:29 - 28 jan 2022 09:35 #93702
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Nieuwe aanwinst
Overigens is er wel de overtuiging dat de din-aansluiting er door de fabriek in is gezet.
Het zou dus één van de latere exemplaren uit de fabriek kunnen zijn.
We moeten niet vergeten dat de (Amerikaanse) tulp-aansluitingen nog redelijk zeldzaam waren in die tijd.
Philips heeft ze voor zover ik weet alleen toegepast in de mono hifi versterkers uit midden jaren vijftig.
Wat later gingen ze over op die platte vijf-polige aansluiting, maar won de Duitse din-plug. Mogelijk dacht men in de fabriek de gebruiker 'een plezier te doen' door een meer gebruikelijke aansluiting erbij te maken op de AG9009.
Het blijft speculeren, maar de afwerking van de gehele aansluiting komt sterk overeen met de rest van de techniek in de versterker, inclusief de twee bevestiging-schroefjes.
De twee tulp-aansluitingen zijn door Cees aangepast als ik het goed heb begrepen.
Het zou dus één van de latere exemplaren uit de fabriek kunnen zijn.
We moeten niet vergeten dat de (Amerikaanse) tulp-aansluitingen nog redelijk zeldzaam waren in die tijd.
Philips heeft ze voor zover ik weet alleen toegepast in de mono hifi versterkers uit midden jaren vijftig.
Wat later gingen ze over op die platte vijf-polige aansluiting, maar won de Duitse din-plug. Mogelijk dacht men in de fabriek de gebruiker 'een plezier te doen' door een meer gebruikelijke aansluiting erbij te maken op de AG9009.
Het blijft speculeren, maar de afwerking van de gehele aansluiting komt sterk overeen met de rest van de techniek in de versterker, inclusief de twee bevestiging-schroefjes.
De twee tulp-aansluitingen zijn door Cees aangepast als ik het goed heb begrepen.
Laatst bewerkt 28 jan 2022 09:35 door RR1957.
27 jan 2022 22:40 #93701
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Nieuwe aanwinst
Vanmiddag is mijn exemplaar gearriveerd en we
hebben even gemoedelijk aan de tafel gezeten.
Er waren ook nog wat kleine verrassingen voor me.
Tevens heeft Cees de BX653A/19 meegenomen voor
een reparatie.
Als ik hem heb aangesloten kom ik er wel even
op terug wat ik er van vind.
In ieder geval wat mooie foto's ervan gemaakt.
hebben even gemoedelijk aan de tafel gezeten.
Er waren ook nog wat kleine verrassingen voor me.
Tevens heeft Cees de BX653A/19 meegenomen voor
een reparatie.
Als ik hem heb aangesloten kom ik er wel even
op terug wat ik er van vind.
In ieder geval wat mooie foto's ervan gemaakt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
13 jan 2022 09:59 #93586
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Nieuwe aanwinst
Diegene die ik ken en de AG9009 vaak in gebruik hebben zijn er echt heel tevreden over.
Die hebben ook de originele luidsprekerset erbij.
Maar idd die verrekte potmeters…..
Wat ik overigens altijd raar vind is dat ene C’tje, hier 100p dacht ik, die loopt van de hete kant op de volumepotmeter naar de loper.
Dat C’tje doet mij vermoeden dat de versterker zelf dan een gebrek aan hogetonen weergave heeft.
Je ziet dat ook vaak bij goedkope versterkertjes met een simpele uitgangstrafo.
En die klinken vaak ook heel matig!
Bij de AG 9009 vermoed ik de hogetonen armoede beslist niet!
Maar dient het C’tje hier soms om het ingewikkelde contournetwerk te compenseren?
En moet dat ene C’tje bij gebruik van een potmeter zonder aftakkingen dan niet achterwege blijven?
Ik vind die twee aftakkingen en het netwerk daarbij wel een heel ingewikkelde bedoeling met al die piepkleine C’tjes eromheen!
mvg Frank
Die hebben ook de originele luidsprekerset erbij.
Maar idd die verrekte potmeters…..
Wat ik overigens altijd raar vind is dat ene C’tje, hier 100p dacht ik, die loopt van de hete kant op de volumepotmeter naar de loper.
Dat C’tje doet mij vermoeden dat de versterker zelf dan een gebrek aan hogetonen weergave heeft.
Je ziet dat ook vaak bij goedkope versterkertjes met een simpele uitgangstrafo.
En die klinken vaak ook heel matig!
Bij de AG 9009 vermoed ik de hogetonen armoede beslist niet!
Maar dient het C’tje hier soms om het ingewikkelde contournetwerk te compenseren?
En moet dat ene C’tje bij gebruik van een potmeter zonder aftakkingen dan niet achterwege blijven?
Ik vind die twee aftakkingen en het netwerk daarbij wel een heel ingewikkelde bedoeling met al die piepkleine C’tjes eromheen!
mvg Frank
13 jan 2022 09:00 #93585
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Nieuwe aanwinst
Ik heb in het verleden verschillende AG9009’s gereviseerd en keer op keer tegen het probleem van de potmeter aangelopen. Slechts één keer meegemaakt dat de potmeter kraakvrij was, wel had één of andere grapjurk de potmeter vol met grafietolie gespoten.
Ik heb ook wel eens een potmeter zonder aftakkingen gebruikt en dat deed geen afbreuk aan de geluidskwaliteit. Bij een redelijk volume staat de potmeter al zo ver open dat de contour nauwelijks meer werkzaam is.
De schakeling rondom de volumeregelaar wijkt ook volkomen af van wat gebruikelijk is bij Philips, meestal is het dezelfde schakeling bij verschillende radio’s en versterkers.
Ook de toepassing van een PCL82 komt mij vreemd over, misschien was dat product technisch aantrekkelijker voor Philips. De ECL82 kom je weinig tegen bij Philips apparaten. Wel de UCL82.
Voor de rest is deze versterker ook afwijkend, ook de voorversterker voor de M.D. PU is totaal anders, voor zover ik weet de enige versterker met een ECC83 in de voortrap, meestal gebruikte Philips de standaard schakeling met EF86.
Al met al een interessant ontwerp.
Groeten,
Peter
Ik heb ook wel eens een potmeter zonder aftakkingen gebruikt en dat deed geen afbreuk aan de geluidskwaliteit. Bij een redelijk volume staat de potmeter al zo ver open dat de contour nauwelijks meer werkzaam is.
De schakeling rondom de volumeregelaar wijkt ook volkomen af van wat gebruikelijk is bij Philips, meestal is het dezelfde schakeling bij verschillende radio’s en versterkers.
Ook de toepassing van een PCL82 komt mij vreemd over, misschien was dat product technisch aantrekkelijker voor Philips. De ECL82 kom je weinig tegen bij Philips apparaten. Wel de UCL82.
Voor de rest is deze versterker ook afwijkend, ook de voorversterker voor de M.D. PU is totaal anders, voor zover ik weet de enige versterker met een ECC83 in de voortrap, meestal gebruikte Philips de standaard schakeling met EF86.
Al met al een interessant ontwerp.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA, RR1957