HIFI apparatuur
NFJ&FXAUDIO tube 03 voorversterker
29 apr 2021 15:24 - 29 apr 2021 15:26 #90279
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic NFJ&FXAUDIO tube 03 voorversterker
Dit versterkertje zou je prima kunnen gebruiken als voortrapje voor een platenspeler met piëzo element.
Je moet dan de potmeter vervangen door ééntje van 500k of 1 MOhm en de ingangscondensator C9 en C11 kleiner maken, bijvoorbeeld 10 of 22 nF.
Moderne versterkers zijn te laagohmig voor piëzo elementen.
Groeten,
Peter
Je moet dan de potmeter vervangen door ééntje van 500k of 1 MOhm en de ingangscondensator C9 en C11 kleiner maken, bijvoorbeeld 10 of 22 nF.
Moderne versterkers zijn te laagohmig voor piëzo elementen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 29 apr 2021 15:26 door peter1952.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
29 apr 2021 15:08 #90277
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic NFJ&FXAUDIO tube 03 voorversterker
Bijgaand een schema van de voeding en één kanaal van een 6J1 (= EF95) voorversterker/buffer die onder vele namen en in vele verschijningsvormen op internet wordt verkocht. Daar wordt de 12Vac omgezet in + 28 Vdc en - 28 Vdc. De buis werkt daar dus met een voedingsspanning van 56 Vdc. Door de lage waarde van de anodeweerstanden (4K7) en de triodeschakeling zal de versterking gering zijn (maar dat zal ook zo bedoeld zijn).
Het zou me niet verbazen als dit concept ook in NFJ&FXAudio tube-03 en andere voorversterkers wordt gebruikt, met dan wat extra IC's voor de toonregeling en/of RIAA correctie.
Er zit denk ik wel een fout in dit schema. R16 ligt aan - 28Vdc. Die moet volgens mij echter aan massa liggen omdat er anders 28Vdc op de uitgang komt te staan. Ik heb al eens goed naar een foto van de print van deze voorversterker zitten turen en toen gezien dat R16 in werkelijkheid wel aan massa ligt.
Groet,
Robert
Het zou me niet verbazen als dit concept ook in NFJ&FXAudio tube-03 en andere voorversterkers wordt gebruikt, met dan wat extra IC's voor de toonregeling en/of RIAA correctie.
Er zit denk ik wel een fout in dit schema. R16 ligt aan - 28Vdc. Die moet volgens mij echter aan massa liggen omdat er anders 28Vdc op de uitgang komt te staan. Ik heb al eens goed naar een foto van de print van deze voorversterker zitten turen en toen gezien dat R16 in werkelijkheid wel aan massa ligt.
Groet,
Robert
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
29 apr 2021 14:38 #90273
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic NFJ&FXAUDIO tube 03 voorversterker
Dit versterkertje maakt gelukkig geen gebruik van een opamp ic voor de Riaa versterking,
dit gebeurt hier netjes met transistoren in een discrete schakeling.
Dat er een buisje achter staat als kathodevolger kan gunstig zijn bij een lange tulpkabel naar je radio.
Helaas heeft tegenwoordig alle apparatuur zo'n schakelende voedingsadaptor,, en is de voor audio betere gestabiliseerde transformator voeding in ongerief geraakt.
Al was het maar voor het feit dat ie ook flink stroom trekt als het aangesloten apparaat uit staat.
Schakelende voedingsadaptoren verpesten AM radio ontvangst, en kan mij niet aan het idee onttrekken dat je deze hoogfrequent verontreiniging ook op het uitgangssignaal aantreft.
Gelukkig zijn er ook nog "analoge" voedingen te koop.
@René,
Als je iets meer wilt uitgeven is dit een aanrader : Remton 8382
dit gebeurt hier netjes met transistoren in een discrete schakeling.
Dat er een buisje achter staat als kathodevolger kan gunstig zijn bij een lange tulpkabel naar je radio.
Helaas heeft tegenwoordig alle apparatuur zo'n schakelende voedingsadaptor,, en is de voor audio betere gestabiliseerde transformator voeding in ongerief geraakt.
Al was het maar voor het feit dat ie ook flink stroom trekt als het aangesloten apparaat uit staat.
Schakelende voedingsadaptoren verpesten AM radio ontvangst, en kan mij niet aan het idee onttrekken dat je deze hoogfrequent verontreiniging ook op het uitgangssignaal aantreft.
Gelukkig zijn er ook nog "analoge" voedingen te koop.
@René,
Als je iets meer wilt uitgeven is dit een aanrader : Remton 8382
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
29 apr 2021 13:56 #90271
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic NFJ&FXAUDIO tube 03 voorversterker
Thx.
Dus veel zin om zoiets te kopen heeft het niet......
Dus veel zin om zoiets te kopen heeft het niet......
29 apr 2021 13:50 #90269
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic NFJ&FXAUDIO tube 03 voorversterker
Dat heb je goed gezien. Maar nu ik het plaatje zie ben ik alweer wat zekerder. Met 12 V krijg je geen zinvolle versterking met wat voor buis ook. Ja, met een EF98 wellicht maar dat is geen 6K4. Alleen als-ie als kathodevolger is geschakeld zal er signaal doorheenkomen. Met 12 V op de anode.Waarschijnlijk is niet helemaal zeker
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
29 apr 2021 10:03 - 29 apr 2021 10:10 #90257
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic NFJ&FXAUDIO tube 03 voorversterker
Waarschijnlijk is niet helemaal zeker.
Ik hoop dat er een goede -definitieve- uitleg komt of die buisjes bij deze MD voorversterkertjes inderdaad fake zijn of voor de sier zijn aangebracht.
Dan kan je net zo goed een transistor vv gebruiken.
Volgens een goede vriend van me zou de door mij getoonde (en 'waarschijnlijk' die van Bert ook) "een goed voorversterkertje met een goede signaal/ruisverhouding aangezien het gevoed wordt door een adapter" zijn. Maar dat is mijn transistor vv ook al.
Gezien mijn idee om misschien zo'n dingetje aan te schaffen alstublieft een concreet verhaaltje.
Ik zie de ervaringen van Bert dan ook met belangstelling tegemoet.

Ik hoop dat er een goede -definitieve- uitleg komt of die buisjes bij deze MD voorversterkertjes inderdaad fake zijn of voor de sier zijn aangebracht.
Dan kan je net zo goed een transistor vv gebruiken.
Volgens een goede vriend van me zou de door mij getoonde (en 'waarschijnlijk' die van Bert ook) "een goed voorversterkertje met een goede signaal/ruisverhouding aangezien het gevoed wordt door een adapter" zijn. Maar dat is mijn transistor vv ook al.
Gezien mijn idee om misschien zo'n dingetje aan te schaffen alstublieft een concreet verhaaltje.
Ik zie de ervaringen van Bert dan ook met belangstelling tegemoet.
Laatst bewerkt 29 apr 2021 10:10 door RR1957.