Skip to main content
HIFI apparatuur

Nalatenschap Ebertus Willems(Philips ELA medewerkerker)

Meer
10 mrt 2021 11:03 - 10 mrt 2021 11:20 #89304 door RR1957

Dacht dat het voor een soort PA.studio versterkers zijn
niet voor in huis . gebruik het kan wel natuurlijk
maar is heftig sterk met het geluid
wet ook niet of er spec huiskamer boxen voor zijn ?
huub

Hoi Huub, ik besteedde al aandacht aan deze mono hifi combinaties voor ieder ander daar in
geïnteresseerd was. 
Mooi dat er nu een leuke groep hier enthousiast over is en blijft en gebruikt, want het is erg
mooi spul.
Toch was het toentertijd niet echt bedoeld voor in huis, daar was eigenlijk de AG9006 voor
bedoeld. De AG9004-9007 waren meer bedoeld voor professionele doeleinden zoals danszalen
en dergelijke. Daarom konden er ook TWEE sets luidsprekers op aangesloten worden,
puur bedoeld om grote ruimtes gelijkmatig van muziekweergave te voorzien. 
Uiteraard waren er ook enkele -vermogende- hifi liefhebbers die het als puristen kochten voor
in de woonkamer. Maar dat was echt incidenteel, want het spul was verschrikkelijk duur in de
jaren vijftig. Ga er van uit dat Jan Modaal 200 gulden in de maand verdiende, De AG9004-9007
kostten samen 1200 gulden en de bijpassende luidsprekers 800 gulden. Dan had je nog geen
platenspeler. 
Heel erg mooi spul, maar uiteindelijk voor mij te groot voor in de woonkamer. Maar ik wilde ook
graag weer terug naar de radio's en daarmede de Hi-Q radio combinaties. 
Maar neemt niet weg dat het schitterende mono hifi installaties zijn!!!!!!! Monumentaal in de
geschiedenis van hifi weergave.
Op mijn site besteedde ik er in verschillende artikelen rond 2012 aandacht aan, ook een uitgebreide
duiding over de luiddpsreker-systemen uit het Philips technische tijdschrift. Evenals de allereerste 
publicaties van Philips in 1954 over dergelijke hifi ("spreek uit hai fai") combinaties en het principe
er achter. John Hupse had nog een artikel geschreven over het principe van OTL circlotron, wat we 
uiteraard niet moeten vergeten bij deze spullen. 
www.grammofoon.com/HiQGN .
Het is daar allemaal als eerste publicaties in ons huidige radiowereldje te vinden. 
Mijn versterkers waren toen door de weledele beheerder van dit forum en door Peter Boin volledig
gereviseerd. 

Ik wens de heren die deze fraaie sets hebben veel luisterplezier en plezier in de achtergrond-
informatie over deze unieke mono hifi sets. 
Een fantastische vondst door Robin en prachtig dat er weer aandacht aan besteed wordt. 

De openbare demo tijdens de OTL tentoonstelling bij de NVHR op 6 oktober 2012 beschouw
ik nog steeds als een aardig succes en een mooie herinnering. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 10 mrt 2021 11:20 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Robin, Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 mrt 2021 11:02 #89303 door Robin
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
10 mrt 2021 10:43 #89302 door Robin

Ook zat er nog een soort van rekenlineaal bij de partij,voor mij ook totaal abracadabra,maar wel leuk om te hebben,omdat het iets persoonlijks is geweest van Dhr.Willems.
Zijn naam staat ook lichtjes in de rechterbovenhoek.De inkt is er bijna af,maar het aandrukken bij het schrijven van zijn naam,heeft het in de gelamineerde liniaal gekrast.

Meer
10 mrt 2021 10:39 - 10 mrt 2021 10:49 #89301 door Robin

Een persoonlijke foto,afkomstig van Ebertus Willems.
Er zaten ook nog geschreven aantekeningen,en "gebruiksaanwijzingen"bij de partij documentatie,over
kva versterkers.
1 van 150-200 kva ,de afbeeldingen geven een idee over wat een knoeperts van versterkers het gaat.
Ook zat er een snel geschreven offerte aanvraag bij, van een eventueel te leveren kva versterker,voor de nederlandse staatsmijnen.
Met verschillende eisen waaraan het systeem moest doen.

Laatst bewerkt 10 mrt 2021 10:49 door Robin.

Meer
10 mrt 2021 10:30 #89300 door Robin

Van al die verschillende vakbladen,gaan er 2 over het Philips AG9004/9007 systeem.
Bij elkaar te veel bladzijdes(en de beperking van het netjes kunnen fotograferen/schittering) om het via  foto's met jullie
te delen.
Dat zal dus  op zich moeten laten wachten.
Mijn idee,is om dit in goeie kwaliteit in te gaan scannen,en dat dan op op internet te zetten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, Cees PA1DBA

Meer
10 mrt 2021 10:22 #89299 door Robin
      Hier het principeschema van de Philips AG9004,met nog de nodige aanpassingen/aantekeningen erbij.
Ik ben benieuwd wat de technische heren op dit forum,voor een interresante ontdekkingen doen.
Zelf ben ik meer een liefhebber,en mijn technische kennis is minimaal.
Dus dit schema is voor mij abracadabra.

Hopelijk zijn de foto's groot/duidelijk genoeg om er een beetje wijs uit te worden.
Ik ben al(samen met een medehobbyist) aan het zoeken voor een goeie scanner,zodat ik al die documentatie,in goede kwaliteit met jullie kan delen.

Gemaakt door Kunena