HIFI apparatuur
Bocama buizenversterker
05 aug 2020 19:05 #84969
door zundapp
Beantwoord door zundapp in topic Bocama buizenversterker
Hoi Bert,
Ik heb de weerstand van 33 ohm in de primaire kant geplaatst. Nu meet ik onbelast gewoon 230 volt. Klopt dit? En ik meet onbelast secundair gewoon een te hoge spanning.Of moet dit belast gemeten worden?
Ik heb de weerstand van 33 ohm in de primaire kant geplaatst. Nu meet ik onbelast gewoon 230 volt. Klopt dit? En ik meet onbelast secundair gewoon een te hoge spanning.Of moet dit belast gemeten worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 aug 2020 18:02 - 04 aug 2020 18:22 #84949
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Bocama buizenversterker
Eenzelfde versterker heb ik ruim twee jaar geleden onder handen genomen waarvan
HIER
verslag.
Bij deze werd de Voedingstrafo ook erg warm.
Maar wat is te warm het lijkt gevoelsmatig vaak te warm maar als je de temperatuur dan meet kan dat reuze meevallen.
Voor de zekerheid wel een serie weerstand van 33 Ohm 17W in de netleiding opgenomen wat de netspanning naar 216 volt bracht waarbij de buizen keurig een gloeispanning rond de 6,25 volt kregen.
De trafo werd daardoor ook merkbaar minder warm.
Wat betreft de Hammond trafo als je die al gekocht heb en besluit die te gaan toepassen zou ik me aan de Wiring Table 240V in de specificaties aangegeven houden.
Ik verwacht dat de secundaire spanningen dan prima zullen zijn.
Zelf zet ik mijn vintage Philips versterkers mits ze de mogelijkheid hebben op 245 volt daarbij blijft de gloeispanning prima binnen de toegestane tolerantie van de buizen.
Bij deze werd de Voedingstrafo ook erg warm.
Maar wat is te warm het lijkt gevoelsmatig vaak te warm maar als je de temperatuur dan meet kan dat reuze meevallen.
Voor de zekerheid wel een serie weerstand van 33 Ohm 17W in de netleiding opgenomen wat de netspanning naar 216 volt bracht waarbij de buizen keurig een gloeispanning rond de 6,25 volt kregen.
De trafo werd daardoor ook merkbaar minder warm.
Wat betreft de Hammond trafo als je die al gekocht heb en besluit die te gaan toepassen zou ik me aan de Wiring Table 240V in de specificaties aangegeven houden.
Ik verwacht dat de secundaire spanningen dan prima zullen zijn.
Zelf zet ik mijn vintage Philips versterkers mits ze de mogelijkheid hebben op 245 volt daarbij blijft de gloeispanning prima binnen de toegestane tolerantie van de buizen.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 04 aug 2020 18:22 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: zundapp
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
04 aug 2020 14:05 - 04 aug 2020 14:06 #84943
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Bocama buizenversterker
@Emile,
Door de netspanning-wikkeling (primair) te veranderen in 110 + 110 of 120 + 120 .
Dat word dan 220 of 240 volt.
uiteraard varieert de secundaire (uitgangsspanning) mee omdat de transformatie verhouding veranderd.
Door de netspanning-wikkeling (primair) te veranderen in 110 + 110 of 120 + 120 .
Dat word dan 220 of 240 volt.
uiteraard varieert de secundaire (uitgangsspanning) mee omdat de transformatie verhouding veranderd.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 04 aug 2020 14:06 door Cees PA1DBA.
04 aug 2020 09:38 #84938
door zundapp
Hoi Cees,
Hoe kan ik dat primair dan bijstellen als het nodig zou zijn?
Hoe kan ik dat primair dan bijstellen als het nodig zou zijn?
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
04 aug 2020 09:35 - 04 aug 2020 09:36 #84937
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Bocama buizenversterker
120 +110 maakt 230.
Als de versterker af is bent meet je de 6,3 gloeispanning,indien die te laag of te hoog is kan je primair bijstellen.
Als de versterker af is bent meet je de 6,3 gloeispanning,indien die te laag of te hoog is kan je primair bijstellen.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 04 aug 2020 09:36 door Cees PA1DBA.
04 aug 2020 03:09 #84935
door zundapp
Hallo beste mensen,
Nu wil ik in mijn Bocama LA-224B buizenversterker een ruimere voedingstrafo bouwen. Dit wordt de HAMMOND 370HX. Nu heeft deze meerdere primaire wikkelingen. Gezien onze nieuwe netspanning van 230 Volt ben ik aan het twijfelen welke wikkelingen ik het beste in serie kan zetten. Er zijn een aantal mogelijkheden. Of 2x120 volt Of 120 +110 volt. Wat kan ik het beste doen?
Nu wil ik in mijn Bocama LA-224B buizenversterker een ruimere voedingstrafo bouwen. Dit wordt de HAMMOND 370HX. Nu heeft deze meerdere primaire wikkelingen. Gezien onze nieuwe netspanning van 230 Volt ben ik aan het twijfelen welke wikkelingen ik het beste in serie kan zetten. Er zijn een aantal mogelijkheden. Of 2x120 volt Of 120 +110 volt. Wat kan ik het beste doen?