Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Recappen elcos Philips 22RH532 MFB luidsprekers of niet?

Meer
01 feb 2020 18:40 #81891 door Cees PA1DBA
@Bert,
Instelpotmeters van de ruststroom wel vervangen voor dichte modellen.
Pertinax modellen van 50 ! jaar oud zijn niet meer betrouwbaar.
Had bij mijn 532's veel elko problemen op de inschakel print, alles onder de 10uf is verdacht.
zeker opknappen, kunnen heel strak klinken .

Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten, Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 feb 2020 18:16 #81890 door FMX
@Bert @Maarten, Ik heb vrijwel dagelijks een setje 532's in gebruik. Deze worden aangestuurd vanaf de voorversterker uitgangen van een Braun Atelier set. Ook ik lees veel over het "recappen". Zelf repareer ik alleen als iets kapot is. Ik heb in geen van mijn 15-tal audio apparaten, daterend van 1965 tot 1980, ooit een defect gehad als gevolg van een verlopen elco.
Wel is het denkbaar dat het geluid in kwaliteit verbeterd na "recappen", maar dat zou je moeten kunnen meten aan de frequentie karakteristieken en de vervorming in de betrokken apparaten alvorens te gaan "knippen en plakken". Het zonder meer vervangen van allerlei onderdelen is iets waar ik voor terugschrik. Je introduceert namelijk makkelijk nieuwe storingen.
Dat meten aan 532's is wat lastiger door de versnellingsopnemer in de lage tonen luidspreker. Een eenvoudige vergelijkende luistertest met een ge "recapt" exemplaar zou een begin kunnen zijn.
Ik lees helaas weinig over het onderwerp "meten is weten" bij het vervangen van ondercelen. Denk ik te theoretisch of zie ik wat over het hoofd ?
Ik draai liever een bandje of plaatje dan dat ik aan het solderen sla.
Frans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
01 feb 2020 15:48 - 01 feb 2020 15:49 #81885 door maarten
Ik ken alleen de 544 en 567 wat intiemer, daar zijn de kleinste elco'tjes vaak uitgedroogd (veel lagere capaciteit, hoge ESR) of gedeformeerd (veel hogere capaciteit, soms wel verdubbeld) en de grote drooggekookt door krappe dimensionering (63V elco's op 57V nominaal die in de praktijk met de huidige netspanning meer richting 60V zit).

De oplossing voor de 544 en 567 is een volledige recap, voedingstrafo op 240V zetten en/of 80V afvlakelco's gebruiken voor de voeding.

De componentkeuze van de 532 zal niet veel anders zijn. Je zou eventueel eens kunnen meten om de staat van de elco's te beoordelen. Als er meer dan een paar slechte tussenzitten, zal het lonen om alles te vervangen. Vishay/BC heeft nog steeds (iets kleinere versies van de) originele axiale elco's in productie.
Laatst bewerkt 01 feb 2020 15:49 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
01 feb 2020 01:30 #81879 door Bert Kn
Eerst even het volgende.
Voor de Philips 22RH832 combi welke al ruim een jaar in de pen zit en welke op korte termijn zover is om deze kant op te komen heb ik een tweede set Philips 22RH532 MFB luidsprekers aangeschaft.
Ze zijn van de eerste lichting echter een van de twee heeft een versterker unit van recentere datum herkenbaar aan de voedings trafo die niet aan de achterzijde uitsteekt.
Dit omdat de basversterker van de oorspronkelijk unit welke erbij geleverd is niet werkt.

Bij het eerste setje was het juist andersom daar zat in een van de twee een eerste lichting versterker in plaats van de recentere unit in.
Op zich mooi dat beide setjes nu weer de oorspronkelijke versterkers hebben.

Beide setjes spelen nog erg goed zonder dat er ooit maar wat aan gedaan was hoewel er wel het een en ander ter verbetering aan gedaan moest worden.

Bij de eerst gekochte set het volgende.
De DIN in en uitgang moesten bij beide opnieuw (door) gesoldeerd worden.
Bij een van de twee ging hij al na een seconde of vier na inschakelen op stand-by oorzaak een elco.
De andere ging niet op stand-by deze stond altijd ingeschakeld .
Oorzaak het relais die miste het een en ander en de contacten waren zo afgesteld zodat ze altijd doorverbonden waren.
Ook bij deze heb ik die bewuste elco vervangen en ze gaan nu nagenoeg gelijk op stand-by.
Hoewel het relais uit de defecte eerste lichting unit waar de basversterker niet van werkt anders van formaat is en de contacten van de spoel bij deze verder schuin uit elkaar zitten paste hij ook in de recentere unit onderstaande foto geeft aan waarom.
Wel moest er een printbaan onderbroken worden en een ander contact van het relais wat door een gat steekt naar die baan gesoldeerd worden omdat het averechts werkte .

Bij de tweede gekochte set het volgende.
Enkel de DIN in en uitgang opnieuw (door) gesoldeerd.

En nu dan de vraag.
Recappen van de elco’s of niet?

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena