HIFI apparatuur
Wat ik Zoek instelling gietaar versterker buis ECC 88.
11 jul 2014 23:51 #44834
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Wat ik Zoek instelling gietaar versterker buis ECC 88.
Huub,
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van toonregel schakelingen.
Soms dan moet je wel corrigeren b.v bij heel oude of slechte opnamen.
Als een versterker zonder toon regeling goed en naar tevredenheid presteert,
dan zal ik daar verder niets bij in gaan bouwen.
De kans dat het daarna minder goed speelt is groot.
Een Dyn element en een RIAA voor versterkertje in de Pic Up inbouwen lijkt mij
betere resultaten te geven dan een kristal element met daar achter een toonregeling.
Scheelt ook weer een paar knoppen. Of je moet van knoppen houden...
Vr gr Cees.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van toonregel schakelingen.
Soms dan moet je wel corrigeren b.v bij heel oude of slechte opnamen.
Als een versterker zonder toon regeling goed en naar tevredenheid presteert,
dan zal ik daar verder niets bij in gaan bouwen.
De kans dat het daarna minder goed speelt is groot.
Een Dyn element en een RIAA voor versterkertje in de Pic Up inbouwen lijkt mij
betere resultaten te geven dan een kristal element met daar achter een toonregeling.
Scheelt ook weer een paar knoppen. Of je moet van knoppen houden...
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 jul 2014 12:23 - 11 jul 2014 12:38 #44824
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Wat ik Zoek instelling gietaar versterker buis ECC 88.
Peter Dat ik nu ook mijn bedoeling
Om de versterker zoo te laten zoo als hij is
Ik denk ook dat je gelijk daar mee heeft
Als die voor stappen die bij gietaar gebruikt worden
En de aan passingen . Die ook voor pickup gebruik niet zoo kloppen
Ik heb ook met de philips vvst goede resultaat opgemerkt zal ook
Wel zoo zijn met anderen merk voorverstekers
Ik zou ook bvb een anderen toonregeling kunnen gebruiken
bvb van de philips HF10 2x voor stereo deze zit ook aan het begin
van de ingang versterker ..
.Huub
Om de versterker zoo te laten zoo als hij is
Ik denk ook dat je gelijk daar mee heeft
Als die voor stappen die bij gietaar gebruikt worden
En de aan passingen . Die ook voor pickup gebruik niet zoo kloppen
Ik heb ook met de philips vvst goede resultaat opgemerkt zal ook
Wel zoo zijn met anderen merk voorverstekers
Ik zou ook bvb een anderen toonregeling kunnen gebruiken
bvb van de philips HF10 2x voor stereo deze zit ook aan het begin
van de ingang versterker ..
.Huub
Laatst bewerkt 11 jul 2014 12:38 door Huub.
11 jul 2014 11:44 #44822
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Wat ik Zoek instelling gietaar versterker buis ECC 88.
De instelling van een buis in een gitaar versterker is niet representatief voor het bouwen van een goede versterker. Bij een gitaar versterker gaat het er alleen om om een pulsvormig signaal vanaf een gitaar te versterken. Er zijn talloze voorzieningen aanwezig zoals Reverb, Echo, Tremolo enz. om een bepaalde klankkleur te verkrijgen. De frequentiekarakteristiek is ook beslist niet recht.
Bij platenweergave gelden heel andere eisen, daar gaat het om om een complex signaal zo goed mogelijk door te geven.
De versterking van een trap bij een gitaarversterker kan wel groot zijn, maar de vervorming is vaak hoger dan bij een HiFi versterker.
Je kan voorstander zijn van de Ronette toonregeling en die is in feite bedoeld voor gebruik in een speciale versterker, gebaseerd op de TO284P van Ronette. Het enige dat deze toonregeling doet is verzwakken. Zou je de toonregeling weglaten dan verandert er niets aan de frequentiekarakteristiek. De uiteindelijke correctie van de frequentiekarakteristiek vindt na de toonregeling plaats.
Gebruik je deze toonregeling voor een versterker met een rechte frequentie karakteristiek dan kun je alleen maar "naar beneden" regelen.
Wil je bijvoorbeeld laag en/of hoog opregelen dan komt er vaak toch een versterkertrap bij.
Voor simpele versterkers rond een dubbelbuis in bijvoorbeeld een koffergrammofoon of de tweetraps versterker in een radio past men meestal correctie in de tegenkoppeling toe om het beoogde doel te bereiken.
Het idee om een extra voorversterker met toonregeling is dan ook een betere oplossing als je de hoofdversterker niet kan of wil wijzigen. In feite gebruik je dus de versterker alleen als eindversterker.
Groeten,
Peter
Bij platenweergave gelden heel andere eisen, daar gaat het om om een complex signaal zo goed mogelijk door te geven.
De versterking van een trap bij een gitaarversterker kan wel groot zijn, maar de vervorming is vaak hoger dan bij een HiFi versterker.
Je kan voorstander zijn van de Ronette toonregeling en die is in feite bedoeld voor gebruik in een speciale versterker, gebaseerd op de TO284P van Ronette. Het enige dat deze toonregeling doet is verzwakken. Zou je de toonregeling weglaten dan verandert er niets aan de frequentiekarakteristiek. De uiteindelijke correctie van de frequentiekarakteristiek vindt na de toonregeling plaats.
Gebruik je deze toonregeling voor een versterker met een rechte frequentie karakteristiek dan kun je alleen maar "naar beneden" regelen.
Wil je bijvoorbeeld laag en/of hoog opregelen dan komt er vaak toch een versterkertrap bij.
Voor simpele versterkers rond een dubbelbuis in bijvoorbeeld een koffergrammofoon of de tweetraps versterker in een radio past men meestal correctie in de tegenkoppeling toe om het beoogde doel te bereiken.
Het idee om een extra voorversterker met toonregeling is dan ook een betere oplossing als je de hoofdversterker niet kan of wil wijzigen. In feite gebruik je dus de versterker alleen als eindversterker.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
11 jul 2014 09:40 - 11 jul 2014 09:41 #44820
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Wat ik Zoek instelling gietaar versterker buis ECC 88.
Ik heb zoo even een philips transistor voorversterkertje
Gebruikt Maar daar kom ik ook heel goed mee weg
maak een contra stekker op de wisselaar motor voor de 220 ac.voorversteker
De ronette toon sisst. bezit basse volumen en hogetonen .En ook de trap heeft master volummen .
gebruik ook dus philips cristal diverse elementen .
Kan ook anderen stereo cristal tafels . ben er wel uit zoo.
Huub
Gebruikt Maar daar kom ik ook heel goed mee weg
maak een contra stekker op de wisselaar motor voor de 220 ac.voorversteker
De ronette toon sisst. bezit basse volumen en hogetonen .En ook de trap heeft master volummen .
gebruik ook dus philips cristal diverse elementen .
Kan ook anderen stereo cristal tafels . ben er wel uit zoo.
Huub
Laatst bewerkt 11 jul 2014 09:41 door Huub.
11 jul 2014 07:38 - 11 jul 2014 07:57 #44818
door Huub
Cees ik heb een stereo trapje destijds gemaakt
Van een philips mono blokje van twee keer el 86 otl
Dat ik dat toen van iemande kocht was het al deels
Afgesloopt . Dus ik heb alleen de voeding gebruikt en het kastje
Maar er zit ook heel wijnig plaats op voor meer buizen .
Totalen buizen bezetting is .EZ 81 .per kant el 84. en een Ecc 83.
voor per kant insturing . Het speelt nu ook wel behoorlijk goed
Regelregt met de philips wisselaar met Cristal element
De uitgangs trafo,s zijn de philips HIFI AD 9020.6.watt .40/20khz
En ik heb er ook een master potmeter ingebruikt .
Maar ik dacht als ik een ronette toonregeling er bij gebruik stereo
Dan kan ik ook nog toonregelen maar daar is de gevoeliheids kracht te kort voor .
Dus ik dacht een sterkeren buis er op ..
Maar ik moet zeggen dat het De prestaties zijn nu al behoorlijk goed en mooi.
ook de overspraak ik bisonder goed per stereo kanaal gezien de stop weerstanden .
uit EEN voedings bron ...Maar achter af gezien denk ik ook dat als ik er een sterkeren
Buis op zal zetten dat er toch een MAAR bij komt met brom en wat ruis...Nu is de versterker
volkomen STIL maar met veel voorversterking .?? Kan ook nog wel een bus om de buis doen .
Huub
Van een philips mono blokje van twee keer el 86 otl
Dat ik dat toen van iemande kocht was het al deels
Afgesloopt . Dus ik heb alleen de voeding gebruikt en het kastje
Maar er zit ook heel wijnig plaats op voor meer buizen .
Totalen buizen bezetting is .EZ 81 .per kant el 84. en een Ecc 83.
voor per kant insturing . Het speelt nu ook wel behoorlijk goed
Regelregt met de philips wisselaar met Cristal element
De uitgangs trafo,s zijn de philips HIFI AD 9020.6.watt .40/20khz
En ik heb er ook een master potmeter ingebruikt .
Maar ik dacht als ik een ronette toonregeling er bij gebruik stereo
Dan kan ik ook nog toonregelen maar daar is de gevoeliheids kracht te kort voor .
Dus ik dacht een sterkeren buis er op ..
Maar ik moet zeggen dat het De prestaties zijn nu al behoorlijk goed en mooi.
ook de overspraak ik bisonder goed per stereo kanaal gezien de stop weerstanden .
uit EEN voedings bron ...Maar achter af gezien denk ik ook dat als ik er een sterkeren
Buis op zal zetten dat er toch een MAAR bij komt met brom en wat ruis...Nu is de versterker
volkomen STIL maar met veel voorversterking .?? Kan ook nog wel een bus om de buis doen .
Huub
Laatst bewerkt 11 jul 2014 07:57 door Huub.
10 jul 2014 22:59 #44815
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Wat ik Zoek instelling gietaar versterker buis ECC 88.
Huub,
Wat is de bedoeling? Gaat de uitgang van de toonregeling naar een versterker met een lage
ingangsweerstand, of (en), gaat er vanaf de uitgang van de toonregeling een lange signaal
draad naar de versterker? Dan heeft het nut om te werken met een buis die een lage ri heeft.
Word de uitgang van de toonregeling direct gekoppeld, dus zonder lange signaal draad naar
de volgende versterker trap of een eindtrapje met b.v een EL84, dan voldoet een ECC83 goed. Hoef je dan niet een andere buis voor te gebruiken.
Wel is een ECC81 een buis die beide in zich heeft n.l: een lage ri en een hoge versterking.
Vr gr Cees.
Wat is de bedoeling? Gaat de uitgang van de toonregeling naar een versterker met een lage
ingangsweerstand, of (en), gaat er vanaf de uitgang van de toonregeling een lange signaal
draad naar de versterker? Dan heeft het nut om te werken met een buis die een lage ri heeft.
Word de uitgang van de toonregeling direct gekoppeld, dus zonder lange signaal draad naar
de volgende versterker trap of een eindtrapje met b.v een EL84, dan voldoet een ECC83 goed. Hoef je dan niet een andere buis voor te gebruiken.
Wel is een ECC81 een buis die beide in zich heeft n.l: een lage ri en een hoge versterking.
Vr gr Cees.