HIFI apparatuur
Stereo bevindingen met 2x AG9007.
22 dec 2013 01:33 - 22 dec 2013 01:38 #39152
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Stereo bevindingen met 2x AG9007.
Jon schreef.
Je hebt helemaal gelijk.
De AG9007's hebben volgens de gebruiksaanwijzing de mogelijkheid om 800 Ohm of 400 Ohm systemen aan te sluiten waarbij ze respectievelijk 40 of 60 wat leveren.
De verdere discussie betreffende andere laag ohmige luidsprekers heeft in mijn ogen dan ook niets met dit bericht te maken, maar goed zo gaat dat wel vaker en daar heb ik op zich geen moeite mee.
: bedtime
Jon.Hallo,
Dit is misschien een domme vraag maar is het niet zo dat de uitgangsimpedantie van een AG9007 800 ohm is?
Je hebt helemaal gelijk.
De AG9007's hebben volgens de gebruiksaanwijzing de mogelijkheid om 800 Ohm of 400 Ohm systemen aan te sluiten waarbij ze respectievelijk 40 of 60 wat leveren.
De verdere discussie betreffende andere laag ohmige luidsprekers heeft in mijn ogen dan ook niets met dit bericht te maken, maar goed zo gaat dat wel vaker en daar heb ik op zich geen moeite mee.
: bedtime
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 22 dec 2013 01:38 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 dec 2013 22:35 - 21 dec 2013 22:37 #39151
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Stereo bevindingen met 2x AG9007.
Jon,
Geen domme vraag. Er zijn Hi End liefhebbers die zelf een OTL versterker hebben gebouwd en
die toch d.m.v een UGT aan laag Ohmige luidsprekers koppelen.
Net als Philips die mogelijkheid ook heeft gemaakt in enkele OTL typen.
Die zowel echt OTL konden werken als ook geschikt waren voor weergave van laag Ohmige
speakers.
Het voordeel van dergelijke versterkers is dat de UGT alleen het uitgangssignaal hoeft
te transformeren, want er gaat daar bij geen gelijkstroom door de Prim spoel van de UGT.
Dat betekend dat de magnetische verzadiging van de trafo kern minder gauw optreed.
En dat betekend, dat er minder vervorming in die UGT optreed als bij andere gangbare
Schakelingen.
Het zou in principe met een ringkern trafo die de juiste wikkel verhouding heeft goed
moeten kunnen.
Vr gr Cees.
Geen domme vraag. Er zijn Hi End liefhebbers die zelf een OTL versterker hebben gebouwd en
die toch d.m.v een UGT aan laag Ohmige luidsprekers koppelen.
Net als Philips die mogelijkheid ook heeft gemaakt in enkele OTL typen.
Die zowel echt OTL konden werken als ook geschikt waren voor weergave van laag Ohmige
speakers.
Het voordeel van dergelijke versterkers is dat de UGT alleen het uitgangssignaal hoeft
te transformeren, want er gaat daar bij geen gelijkstroom door de Prim spoel van de UGT.
Dat betekend dat de magnetische verzadiging van de trafo kern minder gauw optreed.
En dat betekend, dat er minder vervorming in die UGT optreed als bij andere gangbare
Schakelingen.
Het zou in principe met een ringkern trafo die de juiste wikkel verhouding heeft goed
moeten kunnen.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 21 dec 2013 22:37 door Cees. Reden: taal fout gekorrigeerd
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jontl
21 dec 2013 21:55 #39150
door jontl
Gr, Jon
Beantwoord door jontl in topic Stereo bevindingen met 2x AG9007.
Hallo,
Dit is misschien een domme vraag maar is het niet zo dat de uitgangsimpedantie van een AG9007 800 ohm is?
En de besproken B&W boxen zijn toch 4 ohm? Wordt er dan een uitgangstrafo tussen gezet?
Ik heb zelf ook een set B&W DM4 luidsprekers die we nu beneden gebruiken op een nieuwe marantz installatie. Dit klinkt ook erg goed.
Groeten Jon
En de besproken B&W boxen zijn toch 4 ohm? Wordt er dan een uitgangstrafo tussen gezet?
Ik heb zelf ook een set B&W DM4 luidsprekers die we nu beneden gebruiken op een nieuwe marantz installatie. Dit klinkt ook erg goed.
Groeten Jon
Gr, Jon
21 dec 2013 20:52 #39149
door Cees
Huub,
Je kunt de echte Hi Fi elektrostaten b.v Qaud toch niet vergelijken met die kleine elektrostaatjes die in de zij kant van Duitse radio's zitten? Appels en Peren?...
Die sluit je toch niet op een Hi Fi buizenversterker aan?
Het gaat hier over 2xAG9007 in stereo aangesloten op boxen, b.v van B&W.
En hoe dat klinkt, daar lopen de meningen nog al over uit een.
Dus wat de oude Duitse radio's hier mee te maken hebben... Net zo veel als het
paard van de schillen boer.
Vr gr Cees.
Je kunt de echte Hi Fi elektrostaten b.v Qaud toch niet vergelijken met die kleine elektrostaatjes die in de zij kant van Duitse radio's zitten? Appels en Peren?...
Die sluit je toch niet op een Hi Fi buizenversterker aan?
Het gaat hier over 2xAG9007 in stereo aangesloten op boxen, b.v van B&W.
En hoe dat klinkt, daar lopen de meningen nog al over uit een.
Dus wat de oude Duitse radio's hier mee te maken hebben... Net zo veel als het
paard van de schillen boer.
Vr gr Cees.
21 dec 2013 20:31 - 21 dec 2013 20:36 #39147
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Stereo bevindingen met 2x AG9007.
Ik heb ze vroeger bij een blauwpunt NIZA
Los geknipt .bij mijn zwager die vond het maar niks'
En ik ook niet .philips gebruik ze ook niet
Alleen met somige duitse philips toestellen
Maar het klopt met de ouder dom van die dingen dan
Zijn ze er ook haast niet meer te horen..philips gebruikt meestal gewoon Conus hogen
Tonen luitsprekers .. Electrostaten is een meestal Duits gegeven
Maar het is ook zoo dat radio,s meestal van dicht bij beluistert worden
En als van verder af dan word de radio ook meestal harder gezet met gevolg
Nog meer gesis
Huub
Los geknipt .bij mijn zwager die vond het maar niks'
En ik ook niet .philips gebruik ze ook niet
Alleen met somige duitse philips toestellen
Maar het klopt met de ouder dom van die dingen dan
Zijn ze er ook haast niet meer te horen..philips gebruikt meestal gewoon Conus hogen
Tonen luitsprekers .. Electrostaten is een meestal Duits gegeven
Maar het is ook zoo dat radio,s meestal van dicht bij beluistert worden
En als van verder af dan word de radio ook meestal harder gezet met gevolg
Nog meer gesis
Huub
Laatst bewerkt 21 dec 2013 20:36 door Huub.
21 dec 2013 18:52 #39142
door Cees
Huub,
Zoals al door mij is uit gelegd moet er aan strikte voorwaarden worden voldaan om een
goede weergave te realiseren. En DAT is nou juist datgene wat mis gaat als elektrostaten
scherp "sissen". En juist in het bijzonder bij elektrostaten speelt de juiste luister afstand
een zeer belangrijke rol. En als DAT allemaal echt goed is, dan klinkt het ook echt heel goed.
Opgesteld in een kleine huiskamer word het helemaal niks.
En elektrostaten hebben onderhoud nodig, want het membraan veroudert na verloop van tijd.
Oude gebruikte elektrostaten geven een teleurstellende weer gave.
Vr gr Cees.
Zoals al door mij is uit gelegd moet er aan strikte voorwaarden worden voldaan om een
goede weergave te realiseren. En DAT is nou juist datgene wat mis gaat als elektrostaten
scherp "sissen". En juist in het bijzonder bij elektrostaten speelt de juiste luister afstand
een zeer belangrijke rol. En als DAT allemaal echt goed is, dan klinkt het ook echt heel goed.
Opgesteld in een kleine huiskamer word het helemaal niks.
En elektrostaten hebben onderhoud nodig, want het membraan veroudert na verloop van tijd.
Oude gebruikte elektrostaten geven een teleurstellende weer gave.
Vr gr Cees.