Hallo
Gistermorgen wilde ik een plaatje draaien en viel me op dat het geluid zacht , vervormd en niet meer te regelen was.
Dus eerst maar eens gekeken waar het probleem zou kunnen zitten.
Nog voordat ik dat uit had gesproken barste een onweer los en klapperde het relais van de 9004.
Toen als eerste de aangesloten apparatuur los gekoppeld van de 9004 ,maar hij bleef onweren.
Daarna de verbinding tussen 9004 en 9007 los gemaakt en het was stil.
Toen heb ik voor de zekerheid toch even de cd speler aan de 9007 gehangen en dat ging goed.
Het probleem zit dus overduidelijk in de 9004.
Een tik op de bovenkant gaf geen effect (zo controlleer ik vaker op slechte contacten zonder te demonteren) , daarna pianospelen maar dat hielp ook niet.
Toevallig was 's middags mijn dochter van bijna 9 hier die dit ook erg interessant vind.
Ik vertelde dat er iets mis was met de versterkers ,dus tekende ik haar alvast een blokschema van de aangesloten apparatuur tot luidsprekers.
Ze maakte daarna zelf de verbindingen een voor een los en ontdekte zelf dat de 9004 het probleem moest zijn.
Daarna liet ik haar het schema zien en vertelde hoe het signaal van begin tot eind komt.
De benamingen van de kathode , roosters en anode in de buizen heb ik hierbij niet genoemd , maar ze weet nu dat het signaal op de korte streepjes bij het boogje naar binnen gaat en bij het dikke streepje er weer uit gaat.
Ze beloofde vandaag weer te komen om samen te gaan zoeken naar de fout.
Dan teken ik weer een blokschema van alle buizen in de juiste volgorde en dan kan ze die er een voor een uithalen.
Zo leert ze snel in welk gedeelte de fout zit , en verder zal ik haal wel helpen.
Ik zal later wel verslag uitbrengen van hoe het gegaan is en of we de fout konden vinden en verhelpen.
Gr Bjorn