Skip to main content
HIFI apparatuur

Weer terug bij jaren 50 HIFI : AG9006

Meer
01 dec 2013 18:16 #38626 door Bjorn Kusters
@ Niels :

De reden waarom ik deze niet houd is heel simpel.
GELD hahahaha
De 9004/9007 is niet de goedkoopste , en ik kan nu eenmaal niet alles willen.
Daarom zal deze weer verkocht worden.
Ik zag een 9006 altijd als opstapje naar de 9004/9007 , ondanks dit een hele leuke versterker is.
Qwa vormgeving vind ik hem stiekem zelfs mooier als de 9004 die je tenslotte in het zicht plaatst.
Wat ik van het uiterlijk van de 9007 vind : een verschrikkelijk hok , gelukkig zou ik hem verdekt opstellen als ik er een had.
De kwaliteit van het geluid van een 9004/9007 vind ik wel beter dan de 9006 , dat is nu juist ook de reden dat ik een 9004/9007 wil hahaha

@Henk

Ik gebruik 2x 9710BM en 2x 9754AM (tijdelijk) , naderhand zal ik weer op zoek gaan naar 2x 9710AM.
Deze komen straks weer in de luidsprekerboxen die ongeveer gebouwd zijn volgens het philips boekje.

Gr Bjorn
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 dec 2013 18:03 #38625 door Bjorn Kusters
Hallo

Inmiddels is de versterker opgestart en hij werkt , in 1x ook nog wel.
De seleengelijkrichters , elko's , en voedingstrafo worden niet al te warm.
Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat ik heb laten spelen met alleen een 400ohm luidspreker (puur om te testen).
Het geluid was tot nu toe goed te noemen , en ik verwacht als straks het hele set aangesloten is dat het gewoon prima klinkt.
Mijn angst voor de volumepotmeter is ook voorbij.
Deze geeft bij het draaien naar links geen enkele kraak , en bij het draaien naar recht slecht een heel klein beetje.
Mij lijkt het het beste dat ik de potmeter even metrust laat ,misschien word het alleen maar erger als ik hem schoonmaak met alcohol.

Ik heb ook even de spanningen aan de buizen gemeten:

B1

Anode: 93V ipv 90V
Schermrooster: 79V ipv 80V
Kathode:1,65 ipv 1,8

B2

Anode: 107V ipv 75V
Schermrooster: 170V ipv 175V
Kathode: 2,35 ipv 2,5V

B3

Anode: 97V ipv 90V
Schermrooster: 160V ipv 140V
Kathode: 2,6V ipv 2,5

B4

Anode: 225V ipv 200V
Schermrooster: 125V ipv 120V
Kathode: 2,75 ipv 2,7

B5

Anode: 210V ipv 200V
Schermrooster: 125V ipv 120V
Kathode: 2,6V ipv 2,7V

B6

Anode: 310V ipv 300V
Schermrooster: 145V ipv 150V
Kathode: -26V ipv -50 (gemeten tov kathode)

B7

Anode: 300 V
Schermrooster: 155 ipv 150V
Kathode: -23V ipv -50 (gemeten tov kathode)

Graag jullie oordeel over de gemeten spanningen.
Mij vallen B2 , B4 en de stuurroosterspanningen van B6 en 7 op.

Gr Bjorn

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
01 dec 2013 18:01 #38624 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Weer terug bij jaren 50 HIFI : AG9006
Bjorn, goed en netjes uitgevoerd, Die speelt straks weer als de beste. Welke boxset gaat er nu aan? :thumbsup:

Henk

Meer
01 dec 2013 15:55 #38623 door Niels
Beantwoord door Niels in topic Weer terug bij jaren 50 HIFI : AG9006
Hoi Bjorn,

Welkom terug. Ik sluit mij aan bij Henk een mooi verslag. Ik vraag mij alleen af waarom hou je ze niet beide?
De Ag9004 en de Ag9006?

Dat gaat bij mij de opstelling worden. Een AG9000 naast de Ag9004. Beide hebben hun charmes.

Veel plezier en succes met zoeken.

Niels

Niels

Meer
01 dec 2013 15:50 #38622 door Bjorn Kusters
Hallo,

Na 6 uurtjes bezig te zijn geweest is de versterker op 1 elkotje na voorzien van nieuwe condensatoren (teerbommen en kleine elko's).

De grote elko's aan de bovenzijde en de gelijkrichters laat ik nog even voor wat ze zijn.

Aan de onderzijde zit nog een elkotje wat vervangen moet worden , maar ik heb de juiste waarde niet in huis.

Zometeen ga ik de variac pakken en de versterker rustig opstarten en dan kijken wat hij doet (of niet natuurlijk hahaha)

Ik hoop dat ik geen foutjes heb gemaakt , maar zelfs de beste vergist zich nog wel eens met een soldeerverbinding.

En als ik die wel zou hebben gemaakt dan mag ik ze zelf er uit halen hahaha.

De versterker is zo gereviseerd dat hij altijd weer voorzien kan worden van zijn orginele onderdelen.

De condensatoren die er nu in zitten zijn een stuk kleiner , maar desondanks heb ik de bevestigingsbandjes niet ingekort.

Ook is er geen kniptang bij het demonteren te pas gekomen , alles is netjes losgesoldeerd , zelfs de soldeeroogjes zijn hergebruikt!

Op deze manier kunnen altijd de oude condensatoren terug geplaatst worden , bevestigd met de orginele bandjes.

Op de soldeersporen na is hij na het terugplaatsen van de orginele onderdelen weer in orginele toestand.

Peter had destijds bij mijn ex 9006 de condensatoren bevestigd op pertinax montage steuntes.

Ook een hele nette oplossing , maar ik wilde het persee zo oplossen dat hij in orginele staat teruggebracht zou kunnen worden.

Zo zag het er vanmorgen uit nadat ik begonnen was met het verwijderen van de teerknollen.
De teerknollen zitten in groepjes bij elkaar , en de bevestigingsbandjes van de condensatoren liepen onder de andere door.
Ik moest dus wel een groepje per keer demonteren , normaal doe ik ze een voor een vervangen.
Gelukkig is het nog redelijk overzichtelijk.
Alleen staat in het schema dat C7 68nF is , echter zat hier een 22nF , deze heb ik dus vervangen door een 22nF.
Dit heb ik gedaan omdat ik niet weet of dit een wijziging van philips was , en het zag er orgineel uit.

Zo ziet het er nu aan de onderzijde uit.
Duidelijk is de grijze elko te zien die nog vervangen moet worden.

Zometeen maar eens de variac pakken , en dan onder belasting van een 800 ohm weerstand langzaam opstarten.
Daarna meld ik me weer met mijn bevindingen.

Gr Bjorn
Bijlagen:

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
01 dec 2013 05:15 #38617 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Weer terug bij jaren 50 HIFI : AG9006
Bjorn, leuk verslag.

Huub, ik weet niet welke B%O Bjorn had, maar waarschijnlijk uitgevoerd met Mosfets en het is geen jaren 50 spul.

Henk

Gemaakt door Kunena