Skip to main content
HIFI apparatuur

Aanpassing loudness AG9015

Meer
22 nov 2013 22:09 #38431 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Aanpassing loudness AG9015
Beste allemaal.

Dit is niet de eerste versterker die ik onder handen heb genomen er zijn er een behoorlijk aantal aan vooraf gegaan waarbij ik in het verleden veel nuttige tips middels dit forum en daarnaast heb gekregen en die ook heb toegepast dus met andere woorden de revisie is prima gezien het resultaat .

Wat ik met dit bericht wil aangeven is het volgende.
De fysiologische toonregeling zoals Philips die bij dit soort versterkers heeft toegepast vind ik persoonlijk te waardoor in mijn beleving de bas weergave met name bij laag volume te is met de bronnen die ik aansluit.
Om het te effect weg te halen moet ik hem wel erg hard zetten en dat vinden de buren niet prettig bigfun .
Wollig klinken zoals René Daemen schrijft doet hij zeer zeker niet.

Het schakelaartje om de loudness in en uit te schakelen wat Henk aangaf lijkt me het proberen waard zo ook het overbruggen van de seriecondensator zoals Peter aangaf.

Bert.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 nov 2013 22:02 #38430 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Aanpassing loudness AG9015
@Henk K,
Ik neem aan dat dat schakelaartje tussen C34 moet.("De loudness killer".)
Dan zal de potmeter wat gemakkelijk regelbaar zijn bij de "moderne" grote signalen, CD,MP3 enz.
Cees.

Meer
22 nov 2013 21:45 #38427 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Aanpassing loudness AG9015
Sorry René, maar je moet nu echt eens goed lezen! Ik heb NIET geschreven dat er geen MD ingang op de AG9014 zit. Natuurlijk weet ik dat op "onze" 9014 een L70 heeft gedraaid met MD element. Ik schrijf ook heel duidelijk dat de voortrap ontworpen is voor een AG3021 of AG3020. Er staat echt in de documentatie dat je voor mono de schakelaar op MD moet zetten en voor stereo op X-tal. Waaruit dus is af te leiden dat op het moment dat de documentatie werd gemaakt Philips nog geen stereo MD element had. Ik heb dit niet zelf verzonnen. Het is hetzelfde verhaal als bij de F8X van Max en de AG9169 van mij. Bij stereo elementen wordt overgegaan op een x-tal element. Kennelijk heeft Philips er bij de AG9014 wel rekening mee gehouden.

Ik heb het trouwens ook niet gehad over het RIAA systeem.

Maar nogmaals: Daar ging deze draad niet over.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
22 nov 2013 21:18 #38424 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Aanpassing loudness AG9015
Hoi Peter

OP de 9014 zit wel een stereo MD ingang
de lenco L70 Heeft er nog opgedraait
dat de 9014 uitkwam kwam de AG2210 platenspeler op de markt en De AG3401 element de 3020 was al achterhaald en voor 78 t kwam de AG3403
deze is stereo en 10 mV er zit een om schakelaar om voor MD en Xtal
Misschien is de aanpassing anders als met de 9015 alleen de 9014 is tien watt en de 9015 15watt
maar wel volgens het RIAA systeem
kijk eens op deze link
www.hupse.eu/radio/frameset.htm?philips_ag9014.htm&ContentFrame

Grt René

René Daemen
Bijlagen:

Meer
22 nov 2013 21:17 #38423 door peter1952
Er moet natuurlijk staan: "De uitgang van de versterker is laagohmig." Dat heb je met die automatische spellingscorrecties.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.

Meer
22 nov 2013 20:42 #38422 door peter1952
Vergeet niet dat de voorversterker van de Philips versterkers in feite aangepast is voor de Philips elementen, die bovendien veel meer uitgangsspanning geven dan modernere elementen.
Het is me trouwens opgevallen dat de voorversterkers van de AG9014, 9015 en 9018 onderling verschillen. Het grootst is het verschil tussen de AG9014 en de 9015. Toen de AG9014 op de markt kwam waren er nog geen stereo MD elementen van Philips. De voorversterker was bedoeld voor een AG3021 of 3020. Voor stereo weergave was je aangewezen op een kristal element. In de gebruiksaanwijzing en servicedoc. van de AG9014 staat e.e.a. uitvoerig beschreven. Er waren toen zelfs geen stereo tuners. Je was dus aangewezen op stereo kristal elementen en stereo bandopnamen.

Er is trouwens geen enkel bezwaar tegen het gebruik van genoemde Dual voorversterkers als het element niet goed aanpast. De uitgang van die versterkers is laagvormig en dat is voor een buizenversterker geen probleem (voor geen enkele versterker trouwens).
Niet elk element voelt zich prettig bij een bepaalde voorversterker.

Trouwens daar ging het hier niet om.
We hadden het over loudness schakelingen.

Als je de loudness definitief wilt uitschakelen, is het beter de seriecondensator te overbruggen. De volumeregelaar werkt dan veel prettiger. Het probleem dat vaak optreedt bij loudness schakelingen is dat het ingangssignaal te hoog is. De loudness moet buiten werking zijn zodra op een redelijke kamersterkte komt. Pas bij laag volume moet de regeling gaan werken. Vooral bij CD spelers is het uitgangssignaal zo hoog dat de loudness nog werkt als de volumeregelaar op oorlogssterkte staat.

Het wat donkere geluid van de AG9014 t/m 9018 verdwijnt bij een grondige revisie. Dat houdt in: Alle kathodeelco's vervangen, de ceramische koppel C's vervangen en alle weerstanden in de eindtrap controleren/vervangen.
Vervanging van de voedingselco's is niet altijd nodig.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Gemaakt door Kunena