Skip to main content
HIFI apparatuur

OTL

Meer
15 nov 2012 21:43 #24144 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic OTL
Het is ten zeerste aan te bevelen om de keramische koppel-C's te vervangen door polyester types. Het kan ook geen kwaad in elk geval de laagspanningelco's te vervangen. Vervang je ook de originele voedingselco's door JJ Buselco's (passen er prima in) of door de dubbele elco's die o.a. Stamann verkoopt, dan ken je hem niet meer terug: De donkere deken die over het geluid lijkt te liggen, is volkomen verdwenen. Met de A13 boxen uit het boekje van Philips klinkt hij echt fantastisch!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 nov 2012 12:11 #24120 door Franc
Beantwoord door Franc in topic OTL
Hoi Peter,

Ik wist wel dat de eindversterker onder ca 30 Hz steil afvalt vanwege de inductie vd smoorspoel.
Dit had ik heel vroeger eens gelezen in het boek van E Rodenhuis.
Maar het is wel een heel aparte opzet van de voorversterker.
En misschien daarom wel gedaan.
De koppel C is in de 9015 versterker 220 p en in de 9018 470 p.
Ook is het tegenkoppelnetwerk anders evenals de waarde van een condensator in de terugkoppeling van de MD trap.

Er is opvallend veel keramiek verwerkt in de versterker.

Maar ja, spelen doen ze goed, wel na het nodige modificatie.
Anders klinken ze nergens naar.
Er hoorttrouwens wel de 9710AM bij voor optimale aanpassing en klankbeeld.

Groet Frank

Meer
15 nov 2012 11:58 #24119 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic OTL
Beste Franc,

Ik kan je niet op alle vragen antwoord geven, echter wel over die erg kleine koppelcondensator.
Dit is bedoeld als rumble onderdrukking. Er zit ook tegenkoppeling over deze trap en zo wordt bereikt dat de frequentiekarakteristiek steil afvalt bij zeer lage tonen die toch niet door de luidspreker kunnen worden weergegeven.

Misschien is het netwerkje in de tuner ingang bedoeld als frequentie correctie bij gebruik van de tuner.

Ik had altijd gedacht dat de AG9018 hetzelfde was als de AG9015, op de kast na dan.
Kennelijk is er toch iets gewijzigd.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
14 nov 2012 23:38 - 14 nov 2012 23:38 #24106 door Franc
OTL werd gestart door Franc
Hallo,

Wat vragen over de voorversterkers van de AG 90..EL86 serie versterkers.
Waarom is er een frequentieafhankelijk terugkoppelnetwerkje toegepast in deze voorversterkertrappen rondom de ECC83 voor het tunersignaal?
En waarom is de koppel C hierin behoorlijk klein, iets in de orde van 220p tot 470p, afhankelijk van model.
En ook vraag ik me het verschil af tussen de AG 9015 en 9018 versterker, dus niet de metalen kast tov de houten kast, maar inwendig.
Inwendig zijn ze nl ook verschillend wat ik niet wist, zelfs de MD trap is anders wat eigenlijk voor een juiste correctie niet kan.

Ik had dit al eerder gevraagd op het andere forum maar geen enkele reactie gezien.
Wel een goede tip gehad om het hier nog eens te proberen.

Dus heren, brand los en alvast dank.

Groet Frank.
Laatst bewerkt 14 nov 2012 23:38 door Franc.

Gemaakt door Kunena