Skip to main content
HIFI apparatuur

OTL

Meer
16 nov 2012 14:18 - 16 nov 2012 14:23 #24178 door maarten
Beantwoord door maarten in topic OTL
@Paul Brouwer:

Ceramische C's zijn absoluut niet per definitie stabieler dan polyester of polypropyleen. Er zijn veel verschillende soorten keramiek, en als je de verkeerde pakt voor de toepassing heb je echt een groot probleem. Als je de juiste pakt voor de toepassing moet je ontwerp er alsnog wel geschikt voor zijn. Ook zijn ze niet minder gevoelig voor slijtage en defecten zoals René D. al aangeeft.

Typische valkuilen zijn temperatuurcoëfficiënten, spanningscoëfficienten en frequentiecoëfficiënten. Bij de moderne hoge capaciteiten zie je dat nog veel erger terug (een condensator van nominaal 10u die onder omstandigheden ook best 2u of minder kan zijn) dan vroeger bij de buiscondensatortjes maar ook daar zal je dergelijke verschijnselen tegen zijn gekomen.

Vervorming bij gebruik als koppel C zou goed door de spannings- of frequentiecoëfficiënt kunnen komen. Een condensator die bij een bepaalde frequentie meer of minder koppelt danwel vervoming introduceert doordat de capaciteit verandert met het signaal kan hoorbaar zijn.

Opzich is het wel een begrijpelijke ontwerpkeuze als je prijs en betrouwbaarheid gaat afwegen. Papiercondensatoren hadden ze liever niet op zo'n plaats in verband met slijtage of ze waren er niet in zulke kleine waardes, polyestercondensatoren waren mogelijk te duur of niet in zulke kleine waardes beschikbaar. Mica was te duur.
Laatst bewerkt 16 nov 2012 14:23 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 nov 2012 08:09 #24170 door Franc
Beantwoord door Franc in topic OTL
Hoi Cees,

Ik heb in enkele OTL radio's en de platenspeler AG 9128 ceramische pijpjes vervangen door polyester en de kleine waarden door styroflex.
Je kent het niet meer terug.
Het geluid wordt bijzonder levendig en ook nog een stukje krachtiger.
Bij de platenspeler had ik de Elko,s nog niet eens vervangen maar zoals Peter zegt is ook daar veel te halen.

Groet Frank

Meer
16 nov 2012 01:37 #24168 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic OTL
Cees schreef Dan ga ik mij nu afvragen of het dan ook nuttig kan zijn de cer C's die
ook wel in de LF versterkers van de OTL Philips Bi Amplie radio's zitten
te vervangen door moderne pol C's.

Volgens mij kan dat geen kwaad tot nu toe heb ik alleen verbeteringen geconstateerd als ik die vervangde.
Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Meer
15 nov 2012 23:32 #24162 door Cees
Beantwoord door Cees in topic OTL
Rene D,
Dan ga ik mij nu afvragen of het dan ook nuttig kan zijn de cer C's die
ook wel in de LF versterkers van de OTL Philips Bi Amplie radio's zitten
te vervangen door moderne pol C's.
Heeft iemand daar ook ervaring mee?
Ik zelf ben er altijd van uit gegaan dat de cer C's best nog wel heel goed
zijn gebleven.
Vr gr Cees.

Meer
15 nov 2012 23:03 #24159 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic OTL
Hallo Paul

ben ik niet mee eens die dingen kunnen kraakstoringen geven keramische c'
de oxide laag kan zwart worden en dan heb je problemen met kraken
zelf heb ik het gehoord en het geluid is veel beter
en die condensatoren de gele zijn best geschikt hiervoor
het geluid knapt er erg mee op
kijk aan alles komt een keer een end aan
ook met condensatoren en dan vervangen
kijk je wilt niet dat je favoriete zangeres onder de wollen deken staat te zingen
Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
15 nov 2012 22:55 #24157 door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic OTL
Hallo Peter,

Nou? Zou je dat wel doen? In een HiFi versterker de keramische (koppel-)C vervangen door een polyester C? Een keramische C is toch veel stabiler en heeft toch een veel groter frequentiebereik dan zijn polyester soortgenoten. Als het hier nu om een simpele AM-radio ging zou ik ermee kunnen leven. Maar en een HiFi-toestel....... Nee.

Groeten,
Paul

Gemaakt door Kunena