HIFI apparatuur
Telefunken V 820
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 okt 2011 06:57 - 21 okt 2011 08:54 #10677
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Telefunken V 820
Klopt Henk.
Zoals medegedeeld heb ik de AG9018 zelf in mijn bezit gehad en ken ik hem maar al te goed.
In het eerste artikel van de HiQGN site is dat te zien, toen deze club voor het eerst bij
elkaar kwam. Ik kocht hem toen voor weinig geld, samen met de bijpassende tuner, bij toeval
van iemand 'om de hoek'. Hoewel ik hem niet hoog-ohmig gebruikte klonk hij heel aardig,
maar de luidsprekers (twee Grundig zuiltjes) waren hierbij niet optimaal. Het klonk wat zwakjes.
Ik gebruikte er toen trouwens al een Lenco L70 bij, de MK4, ook uit 1965.
Deze AG9018 wordt nu gebruikt door René D en hij heeft er een paar fraaie door een expert
speciaal gemaakte luidsprekers bij. Dan wordt het ook een heel ander verhaal uiteraard.
Dan toch een vraagje over de AG9018, hoewel ik hem in de praktijk dus goed ken:
Als je deze hoog-ohmig gebruikt, worden de beide uitgangstrafo's dan gepasseerd?
Hoog-ohmig betekende toch eigenlijk OTL. Dus zitten er oorspronkelijk geen trafo's in.
Maar omdat hij een combi is worden er toch trafo's gebruikt. Van de hele AG-stereo serie
(die niets te maken hebben met de AG-mono serie) wordt gezegd dat de AG9014 degene
is met de beste prestatie. De AG9015 en 9018 zijn dus combi's met twee uitgangstrafo's elk.
De Telefunken ken ik niet in de praktijk en ik ben daar nieuwsgierig naar.
Er staat een exemplaar (de getoonde) op de bekende veilingsite en hoewel de AG9018
altijd wel zo rond de 150 euro uitkomt, 'doet' de V820 tot nu toe twee keer zoveel.
De Telefunken is uiteraard geen hoog-ohmig toestel.
Ik neem aan dat hij wat steviger presteert dan zijn Philips tegenhangers.
Is er iemand die de V820 gebruikt en wat is zijn ervaring?
Je zou het ook zo kunnen stellen: welke is te prefereren; de AG9018 of de V820?
Zoals bekend houd ik me bezig met het mono-hifi uit de jaren vijftig en toen was de
markt nog aanzienlijk kleiner wat hifi betreft. Ook omdat dit voor het gros van de
consument onbetaalbaar was, naast het conservatisme en de onwetendheid van het bestaan
van hifi. Hifi was alleen bekend bij een klein select groepje liefhebbers die begin
jaren vijftig nog flink experimenteerden. Philips maakte er met de komst van de AG9000 in 1954
een commerciële aangelegenheid van. Echter dus alleen weggelegd voor mensen met een
dikke portemonnee. En dat waren er nog maar zeer weinig in die tijd in Nederland.
In de loop van de jaren zestig werd dat al snel anders en de concurrentie groter en massaler
onder de (vele) merken. Inmiddels werd toen hifi ook veel betaalbaarder en in hoog tempo
gemeengoed. Men ging al snel meer verdienen en de kleine AG9016 bijvoorbeeld werd
voor de meesten wel bereikbaar. Door (wat) meer geld en meer vrije tijd had men zin in
noviteiten en stereo hifi was dan natuurlijk het toverwoord.
Opvallend is dat Philips in de jaren 60 voor de consument geen (professionele) high-end
installatie meer maakte. Wel nog enkele zeer luxe radio-meubels, een traditie vanuit de
jaren vijftig. Natuurlijk was er nog wel een bouwpakket, maar de in 1965 toch redelijk
betaalbare AG9018 was voor de gewone consument zo'n beetje de top.
Groet
René
Zoals medegedeeld heb ik de AG9018 zelf in mijn bezit gehad en ken ik hem maar al te goed.
In het eerste artikel van de HiQGN site is dat te zien, toen deze club voor het eerst bij
elkaar kwam. Ik kocht hem toen voor weinig geld, samen met de bijpassende tuner, bij toeval
van iemand 'om de hoek'. Hoewel ik hem niet hoog-ohmig gebruikte klonk hij heel aardig,
maar de luidsprekers (twee Grundig zuiltjes) waren hierbij niet optimaal. Het klonk wat zwakjes.
Ik gebruikte er toen trouwens al een Lenco L70 bij, de MK4, ook uit 1965.
Deze AG9018 wordt nu gebruikt door René D en hij heeft er een paar fraaie door een expert
speciaal gemaakte luidsprekers bij. Dan wordt het ook een heel ander verhaal uiteraard.
Dan toch een vraagje over de AG9018, hoewel ik hem in de praktijk dus goed ken:
Als je deze hoog-ohmig gebruikt, worden de beide uitgangstrafo's dan gepasseerd?
Hoog-ohmig betekende toch eigenlijk OTL. Dus zitten er oorspronkelijk geen trafo's in.
Maar omdat hij een combi is worden er toch trafo's gebruikt. Van de hele AG-stereo serie
(die niets te maken hebben met de AG-mono serie) wordt gezegd dat de AG9014 degene
is met de beste prestatie. De AG9015 en 9018 zijn dus combi's met twee uitgangstrafo's elk.
De Telefunken ken ik niet in de praktijk en ik ben daar nieuwsgierig naar.
Er staat een exemplaar (de getoonde) op de bekende veilingsite en hoewel de AG9018
altijd wel zo rond de 150 euro uitkomt, 'doet' de V820 tot nu toe twee keer zoveel.
De Telefunken is uiteraard geen hoog-ohmig toestel.
Ik neem aan dat hij wat steviger presteert dan zijn Philips tegenhangers.
Is er iemand die de V820 gebruikt en wat is zijn ervaring?
Je zou het ook zo kunnen stellen: welke is te prefereren; de AG9018 of de V820?
Zoals bekend houd ik me bezig met het mono-hifi uit de jaren vijftig en toen was de
markt nog aanzienlijk kleiner wat hifi betreft. Ook omdat dit voor het gros van de
consument onbetaalbaar was, naast het conservatisme en de onwetendheid van het bestaan
van hifi. Hifi was alleen bekend bij een klein select groepje liefhebbers die begin
jaren vijftig nog flink experimenteerden. Philips maakte er met de komst van de AG9000 in 1954
een commerciële aangelegenheid van. Echter dus alleen weggelegd voor mensen met een
dikke portemonnee. En dat waren er nog maar zeer weinig in die tijd in Nederland.
In de loop van de jaren zestig werd dat al snel anders en de concurrentie groter en massaler
onder de (vele) merken. Inmiddels werd toen hifi ook veel betaalbaarder en in hoog tempo
gemeengoed. Men ging al snel meer verdienen en de kleine AG9016 bijvoorbeeld werd
voor de meesten wel bereikbaar. Door (wat) meer geld en meer vrije tijd had men zin in
noviteiten en stereo hifi was dan natuurlijk het toverwoord.
Opvallend is dat Philips in de jaren 60 voor de consument geen (professionele) high-end
installatie meer maakte. Wel nog enkele zeer luxe radio-meubels, een traditie vanuit de
jaren vijftig. Natuurlijk was er nog wel een bouwpakket, maar de in 1965 toch redelijk
betaalbare AG9018 was voor de gewone consument zo'n beetje de top.
Groet
René
Laatst bewerkt 21 okt 2011 08:54 door René R.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
21 okt 2011 05:32 #10674
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Telefunken V 820
Mogge Rene, Beide zijn HIFI stereo versterkers. De philips is 2x15Waat en de Telefunken 2x30 WAtt volgens de specificaties.
Buizenbezetting van de Philips is typies Philips; Philips EF86 (2x), ECC83 (4x), EL86 (4x), GZ34. De philips heeft ook de 800Ohm uitgangen OTL en laagohmig. Op de site van John Hupse staat ook nog genoeg info.
en Telefunken heeft een typische duitse buizen bezetting. : 4xECC808, 2xECC81,2xECF80 ECF80 en 4xEL500
Beide zijn mooie versterkers.
Buizenbezetting van de Philips is typies Philips; Philips EF86 (2x), ECC83 (4x), EL86 (4x), GZ34. De philips heeft ook de 800Ohm uitgangen OTL en laagohmig. Op de site van John Hupse staat ook nog genoeg info.
en Telefunken heeft een typische duitse buizen bezetting. : 4xECC808, 2xECC81,2xECF80 ECF80 en 4xEL500
Beide zijn mooie versterkers.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 okt 2011 22:23 - 20 okt 2011 22:43 #10673
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Telefunken V 820
Maarten.
Hij is uit 1965 (volgens de bijgevoegde gegevens),
evenals de AG9018 van Philips.
Ik ben benieuwd naar de prestaties van deze Telefunken.
Of althans hoe hij bekend staat en wellicht heeft iemand ervaring hiermee.
De AG9018 heb ik gehad en de prestaties vond ik redelijk goed.
Groet
René
Hij is uit 1965 (volgens de bijgevoegde gegevens),
evenals de AG9018 van Philips.
Ik ben benieuwd naar de prestaties van deze Telefunken.
Of althans hoe hij bekend staat en wellicht heeft iemand ervaring hiermee.
De AG9018 heb ik gehad en de prestaties vond ik redelijk goed.
Groet
René
Laatst bewerkt 20 okt 2011 22:43 door René R.
20 okt 2011 21:50 #10670
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Telefunken V 820
10 jaar nieuwer en uitgerust met beam-powereindbuizen. Toch wel een ander ding dus. Maar hoe zich dat in het geluid uitdrukt?
20 okt 2011 21:43 #10668
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Telefunken V 820
Hoi René,
In welk opzicht bedoel je dat 'verhouden'?
Puur vermogen, of andere eigenschappen?
Misschien zou je je vraag iets gerichter kunnen stellen.
Groeten van Marcel
In welk opzicht bedoel je dat 'verhouden'?
Puur vermogen, of andere eigenschappen?
Misschien zou je je vraag iets gerichter kunnen stellen.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 okt 2011 21:28 - 20 okt 2011 21:29 #10667
door René R
Telefunken V 820 werd gestart door René R
Hoi
Op eBay staat de Telefunken V820 buizenversterker.
Ik vraag me af hoe deze versterker zich verhoudt tot de Philips AG9018?
Groet
René
Op eBay staat de Telefunken V820 buizenversterker.
Ik vraag me af hoe deze versterker zich verhoudt tot de Philips AG9018?
Groet
René
Laatst bewerkt 20 okt 2011 21:29 door René R.