HIFI apparatuur
Shure M3D naalden
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 okt 2011 14:46 - 10 okt 2011 15:16 #10355
door René R
Shure M3D naalden werd gestart door René R
Hi gentlemen
Ik ben een beetje aan het uitzoeken hoe het zit met de naalden van de Shure M3D.
het is mij duidelijk dat voor stereo platen (ik heb het niet over 78'ers) 18 mu
gebruikt wordt. Voor de jaren vijftig mono platen was dat 25 mu.
Mijn M3D van Shure is uit 1960 en heeft een stevigere compliantie waardoor de
naalddruk 4,5 gram is, nog gebruikelijk in die tijd met 'zware armen'.
Probleem is het vinden van naalden met een cantilever die dat aankan.
Via via heb ik een passende naald uit de USA mogen ontvangen en het verschil met
de originele naald is toch wel groot. De cantilever is een stuk dikker en qua
vorm totaal anders.
Laat ik nog even stellen dat de nieuwe naald geen originele van Shure is, die kosten
vijf keer zo duur. Er zal dus ook geen diamantnaaldje op zitten. Ook daar is het verschil
duidelijk te zien. Bij de originele is de naald minuscuul, zonder schacht en doorzichtig.
De nieuwe is het tegenovergestelde zou je kunnen zeggen. Zegt uiteraard niets over de
werking, wel wat over de levensduur.
Maar goed, mij gaat het er om of het zinvol is om een tweede Shure M3D in een tweede
headshell te doen en die te voorzien van een 25 mu naald. Je zou kunnen re-tippen,
ik ken twee bedrijven die dat doen (één in GB en één in Duitsland). Beide bedrijven
staan goed aangeschreven, maar re-tippen is niet echt goedkoop. Ik meen rond de 75 euro,
afhankelijk van type en wat al niet meer.
Mijn platen collectie bestaat voor 80 procent uit oude monoplaten.
Lijkt me belangrijk om de overweging te maken.
Ook bezit ik de nodige oude platen uit de eerste helft van de jaren vijftig. Bij weergave
merk je best dat ze geen RIAA correctie hebben, maar AES. Kwestie van nog wat bijstellen
met de toonregeling. Deze platen zijn ook harder en zeker niet onbreekbaar.
In de Shure gebruiksaanwijzing van de M3D 1960 staat dat het element geschikt is voor
stereo als zowel monoplaten. Uiteraard zou je zeggen, maar of ze rekening hielden met
de eerste vinyl exemplaren.
Overigens heb ik ook vernomen dat iemand een naald voor schellak (75 mu) platen heeft
laten opzetten.
Op de site van het Duitse bedrijf bieden ze zelfs naalden aan voor platen uit
de tijd vóór 1920 (90 mu). Zowaar! Volgens de gebruiker met prima weergave resultaten.
En ze leveren zelfs naalden voor platen van vóór 1905! 100 mu!
Groet
René
Foto's van mijn originele naald. Wat opvalt is dat de naald mooi verticaal staat.
Ook valt op dat er een dun metalen draadje achter de cantilever gemonteerd is
en aan de voorkant van de houder.
Foto's van de nieuwe naald uit de USA. Wat opvalt is dat de naald enigszins achterover
helt. De schacht is een stuk robuuster als die van de originele naald.
Ook valt op dat de houder van het origineel bij terugplaatsen een tevreden klikje geeft,
wat de nieuwe niet doet. Je hebt bij de laatste ook wat meer kracht nodig om hem in het
element te duwen. Dan zit hij wel goed vast. Ik hoor elders dat ze ook wel eens te los
zitten.
Ik ben een beetje aan het uitzoeken hoe het zit met de naalden van de Shure M3D.
het is mij duidelijk dat voor stereo platen (ik heb het niet over 78'ers) 18 mu
gebruikt wordt. Voor de jaren vijftig mono platen was dat 25 mu.
Mijn M3D van Shure is uit 1960 en heeft een stevigere compliantie waardoor de
naalddruk 4,5 gram is, nog gebruikelijk in die tijd met 'zware armen'.
Probleem is het vinden van naalden met een cantilever die dat aankan.
Via via heb ik een passende naald uit de USA mogen ontvangen en het verschil met
de originele naald is toch wel groot. De cantilever is een stuk dikker en qua
vorm totaal anders.
Laat ik nog even stellen dat de nieuwe naald geen originele van Shure is, die kosten
vijf keer zo duur. Er zal dus ook geen diamantnaaldje op zitten. Ook daar is het verschil
duidelijk te zien. Bij de originele is de naald minuscuul, zonder schacht en doorzichtig.
De nieuwe is het tegenovergestelde zou je kunnen zeggen. Zegt uiteraard niets over de
werking, wel wat over de levensduur.
Maar goed, mij gaat het er om of het zinvol is om een tweede Shure M3D in een tweede
headshell te doen en die te voorzien van een 25 mu naald. Je zou kunnen re-tippen,
ik ken twee bedrijven die dat doen (één in GB en één in Duitsland). Beide bedrijven
staan goed aangeschreven, maar re-tippen is niet echt goedkoop. Ik meen rond de 75 euro,
afhankelijk van type en wat al niet meer.
Mijn platen collectie bestaat voor 80 procent uit oude monoplaten.
Lijkt me belangrijk om de overweging te maken.
Ook bezit ik de nodige oude platen uit de eerste helft van de jaren vijftig. Bij weergave
merk je best dat ze geen RIAA correctie hebben, maar AES. Kwestie van nog wat bijstellen
met de toonregeling. Deze platen zijn ook harder en zeker niet onbreekbaar.
In de Shure gebruiksaanwijzing van de M3D 1960 staat dat het element geschikt is voor
stereo als zowel monoplaten. Uiteraard zou je zeggen, maar of ze rekening hielden met
de eerste vinyl exemplaren.
Overigens heb ik ook vernomen dat iemand een naald voor schellak (75 mu) platen heeft
laten opzetten.
Op de site van het Duitse bedrijf bieden ze zelfs naalden aan voor platen uit
de tijd vóór 1920 (90 mu). Zowaar! Volgens de gebruiker met prima weergave resultaten.
En ze leveren zelfs naalden voor platen van vóór 1905! 100 mu!
Groet
René
Foto's van mijn originele naald. Wat opvalt is dat de naald mooi verticaal staat.
Ook valt op dat er een dun metalen draadje achter de cantilever gemonteerd is
en aan de voorkant van de houder.
Foto's van de nieuwe naald uit de USA. Wat opvalt is dat de naald enigszins achterover
helt. De schacht is een stuk robuuster als die van de originele naald.
Ook valt op dat de houder van het origineel bij terugplaatsen een tevreden klikje geeft,
wat de nieuwe niet doet. Je hebt bij de laatste ook wat meer kracht nodig om hem in het
element te duwen. Dan zit hij wel goed vast. Ik hoor elders dat ze ook wel eens te los
zitten.
Laatst bewerkt 10 okt 2011 15:16 door René R.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.