Televisie tot 1970
Vervelende beeldstoring
08 aug 2025 11:20 #101588
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Vervelende beeldstoring
Als je patroongenerator aansluit op de antenne-ingang voor lokale ontvangst (nah), hoe ziet het beeld er dan uit?
Groet, Jan
Groet, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 aug 2025 09:04 #101585
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Vervelende beeldstoring
Ik heb me wat meer verdiept in de techniek uit een boekje van Heinz Richter.
Vermoedelijk is de oorzaak dat er beeldsignaal in het synchronisatie circuit verschijnt.
Je ziet idd ook steeds meer rommel verschijnen tussen de sync pulsen als het contrast wordt opgedraaid.
Maar ik ben niet zo van het voor de laag weg vernieuwen van onderdelen omdat ze oud zijn.
De meeste c's zijn van het polystyreen?? type, de papierhoudende zijn inmiddels vervangen (te veel lekstroom).
Al enkele buizen gewisseld, maar nog geen verandering.
Dit is het gebruikte schema.
En deze gebruik ik ook, al zitten er wel wat verschillen in mn. het geluid en de hoogspanning (beeldbreedteregeling)
Tot slot nog een afbeelding van de onderkant met een extra toegevoegde diode.
Een extra serieweerstand zit boven op het chassis.
Dirk.
Vermoedelijk is de oorzaak dat er beeldsignaal in het synchronisatie circuit verschijnt.
Je ziet idd ook steeds meer rommel verschijnen tussen de sync pulsen als het contrast wordt opgedraaid.
Maar ik ben niet zo van het voor de laag weg vernieuwen van onderdelen omdat ze oud zijn.
De meeste c's zijn van het polystyreen?? type, de papierhoudende zijn inmiddels vervangen (te veel lekstroom).
Al enkele buizen gewisseld, maar nog geen verandering.
Dit is het gebruikte schema.
En deze gebruik ik ook, al zitten er wel wat verschillen in mn. het geluid en de hoogspanning (beeldbreedteregeling)
Tot slot nog een afbeelding van de onderkant met een extra toegevoegde diode.
Een extra serieweerstand zit boven op het chassis.
Dirk.
07 aug 2025 22:45 #101584
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Vervelende beeldstoring
Er zal ook wel wat loos zijn met de syncscheider. Dit soort obscure fouten benodigt een scoop.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
07 aug 2025 19:20 #101583
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Vervelende beeldstoring
Hoi Dirk ,het lijkt wel of de eerste patroongenerator overstuurd.
Of dat je het in het AGC gedeelte zal kunnen zoeken.
Leuk design toestel ,dat ontbrekende onderstelletje zal ook een niet timmerman wel erbij kunnen bastellen .
Of dat je het in het AGC gedeelte zal kunnen zoeken.
Leuk design toestel ,dat ontbrekende onderstelletje zal ook een niet timmerman wel erbij kunnen bastellen .
Cees- pa1dba
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 aug 2025 15:11 #101582
door Doktordirk
Vervelende beeldstoring werd gestart door Doktordirk
Heb me nu weer eens op een wat bejaarde tv gestort.
Komt uit een kringloop, en staat hier alweer wat jaren, dus tijd om er wat aan te doen.
Het toestel was geheel zwart, en behalve Braun op het glas zag ik zo even geen type ( bleek later ,hoe simpel, gewoon achter op het chassis te staan!)
Is een type FS-G, grotendeels gelijk aan Telefunken FE12/43.
Zo hoorde het toestel er uit te zien.
Het onderstuk is weg, vandaar de rabberige beschadigde onderkant.
Verder ontbreekt er 1 (of 2?) luidspreker en een achterwand.
De kast is inmiddels van verf ontdaan, en beschadigde stukken fineer weggestoken.
Probeer nu eerst de zaak weer aan de gang te krijgen.
Formeren van de voedingselco's bleek kansloos, dus maar vervangen door moderne exemplaren.
Misschien was een test in de kringloop daar mede schuldig aan?, er was licht stond er op een stickertje.
Bij mij na langzaam opstarten ( na de nodige uren formeren) alleen wat rook van een weerstand en de selenium gelijkrichter.
Na de elco wissel en de nodige lekke papiercondensatoren zat er weer wat leven in, en het opgenomen vermogen klopte redelijk.
Verticaal meerdere beelden zichtbaar, en niet stil te krijgen.
Na het nodige meetwerk plots een Wima dropje ontdekt, goed weggewerkt tussen de onderdelen.
Was idd zo lek als een mandje, en na vervangen een regelbaar stilstaand beeld.
Nu loop ik tegen een probleem aan waar ik zo geen oplossing voor heb.
Sommige beelden van een Vhf- modulator met aangesloten dvd zien er zo uit.
En dit is een andere met contrast vrij ver teruggeregeld
De contrastregelaar, en de hor synchronisatie hebben er duidelijk invloed op om verticaal rechte lijnen te krijgen.
Ik weet het, de geometrie is nog knudde, en ook horizontaal klopt de lineariteit niet, maar dat is voor later.
Apart is wel dat met een aangesloten patroongenerator van Nordmende (FG387) er geen probleem is.
Wie heeft er een oplossing van wat er mogelijk nog verkeerd gaat, ik hoor het graag.
Dirk
Komt uit een kringloop, en staat hier alweer wat jaren, dus tijd om er wat aan te doen.
Het toestel was geheel zwart, en behalve Braun op het glas zag ik zo even geen type ( bleek later ,hoe simpel, gewoon achter op het chassis te staan!)
Is een type FS-G, grotendeels gelijk aan Telefunken FE12/43.
Zo hoorde het toestel er uit te zien.
Het onderstuk is weg, vandaar de rabberige beschadigde onderkant.
Verder ontbreekt er 1 (of 2?) luidspreker en een achterwand.
De kast is inmiddels van verf ontdaan, en beschadigde stukken fineer weggestoken.
Probeer nu eerst de zaak weer aan de gang te krijgen.
Formeren van de voedingselco's bleek kansloos, dus maar vervangen door moderne exemplaren.
Misschien was een test in de kringloop daar mede schuldig aan?, er was licht stond er op een stickertje.
Bij mij na langzaam opstarten ( na de nodige uren formeren) alleen wat rook van een weerstand en de selenium gelijkrichter.
Na de elco wissel en de nodige lekke papiercondensatoren zat er weer wat leven in, en het opgenomen vermogen klopte redelijk.
Verticaal meerdere beelden zichtbaar, en niet stil te krijgen.
Na het nodige meetwerk plots een Wima dropje ontdekt, goed weggewerkt tussen de onderdelen.
Was idd zo lek als een mandje, en na vervangen een regelbaar stilstaand beeld.
Nu loop ik tegen een probleem aan waar ik zo geen oplossing voor heb.
Sommige beelden van een Vhf- modulator met aangesloten dvd zien er zo uit.
En dit is een andere met contrast vrij ver teruggeregeld
De contrastregelaar, en de hor synchronisatie hebben er duidelijk invloed op om verticaal rechte lijnen te krijgen.
Ik weet het, de geometrie is nog knudde, en ook horizontaal klopt de lineariteit niet, maar dat is voor later.
Apart is wel dat met een aangesloten patroongenerator van Nordmende (FG387) er geen probleem is.
Wie heeft er een oplossing van wat er mogelijk nog verkeerd gaat, ik hoor het graag.
Dirk