Televisie tot 1970
Vervelende beeldstoring
09 aug 2025 19:47 #101598
door lierseboy
Beantwoord door lierseboy in topic Vervelende beeldstoring
Ik zie nog een groene papier c zitten, en enkele kleine elcootjes, deze toch ook maar even controleren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 aug 2025 17:31 #101596
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Vervelende beeldstoring
Ja prima, voorzover m'n al bijna bejaarde metertje goed is tenminste!
Maar zonder gekheid, alle weerstanden die mogelijk verdacht zouden kunnen zijn waren nog prima op waarde.
Geen composiet, maar koolfilm (?), meest van NSF.
Mijn "modificatie" was dus duidelijk de veroorzaker.
Kan nu het contrast behoorlijk opdraaien voor er wat vervorming ontstaat, maar dat moet je niet willen bij zo'n oudje.
Maar eens kijken wat er gebeurt met bewegende (zw/w) beelden.
Maar zonder gekheid, alle weerstanden die mogelijk verdacht zouden kunnen zijn waren nog prima op waarde.
Geen composiet, maar koolfilm (?), meest van NSF.
Mijn "modificatie" was dus duidelijk de veroorzaker.
Kan nu het contrast behoorlijk opdraaien voor er wat vervorming ontstaat, maar dat moet je niet willen bij zo'n oudje.
Maar eens kijken wat er gebeurt met bewegende (zw/w) beelden.
09 aug 2025 15:33 #101595
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Vervelende beeldstoring
Was die 5 meg wel in orde dan? De syncscheider is van het synctip type, het rooster van de ECC82 geleidt gedurende de synctip en zorgt op de anode voor een schoon syncsignaal. De 5 meg R zorgt ervoor dat het rooster niet aan de haal gaat waardoor het syncsignaal op de anode vervormt of zelfs wegvalt. Met een duffe ECC82 zou je dat ook wel krijgen denk ik.
Tjerk, 9ZZ
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 aug 2025 14:18 - 09 aug 2025 14:22 #101594
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Vervelende beeldstoring
Tjerk, In dit geval ligt de schuld bij mij.
In het begin was er nauwelijks vertikale synchro, had je hem stil dan was dit een paar tellen later weer over.
Ik heb toen over de r van 5meg (onder de c die je noemde) een weerstand van zo'n 12 meg gezet.
Gevolg was meteen een stabiel beeld, en ook geen rare frutsels met de Nordmende generator.
Misschien dat die een wat beter synchro signaal af geeft dan een dvdspeler, ik weet het niet.
Ook de wisseling van de ECC82 met wat beter gedrag dan de oude heeft misschien mee geholpen.
Feit is nu dat zonder de extra weerstand de synchro weer goed is en wat ook belangrijk is ook het beeld!
Dit beeld maakt de nodige omwegen, van een usb-stick/dvdspeler naar een modulator, kan 65 naar een Philips uhf-converter voor kanaal4.
En dan nog zo'n beeld!
Nu nog proberen de hor. lineariteit te verbeteren.
Heb de twee magneten voor kussencorrectie al omgedraaid wat wel wat verbetering gaf, maar niet genoeg.
Hier staan twee afregelbare spoelen voor de hor afbuiging, maar ik zou niet weten of dat in de fabriek is gedaan , of dat het ook naderhand mogelijk is.
Deze spoelen zijn te zien in het hoogspanningsgedeelte op de eerste foto.
De beeldbreedte wordt hier ook anders geregeld, hoe is me nog niet helemaal duidelijk zit op het zelfde deel als de twee spoelen.
Bij de Telefunken doc zit enige afregelinformatie, van deze Braun versie's heb ik nog niets kunnen vinden.
Dirk.
In het begin was er nauwelijks vertikale synchro, had je hem stil dan was dit een paar tellen later weer over.
Ik heb toen over de r van 5meg (onder de c die je noemde) een weerstand van zo'n 12 meg gezet.
Gevolg was meteen een stabiel beeld, en ook geen rare frutsels met de Nordmende generator.
Misschien dat die een wat beter synchro signaal af geeft dan een dvdspeler, ik weet het niet.
Ook de wisseling van de ECC82 met wat beter gedrag dan de oude heeft misschien mee geholpen.
Feit is nu dat zonder de extra weerstand de synchro weer goed is en wat ook belangrijk is ook het beeld!
Dit beeld maakt de nodige omwegen, van een usb-stick/dvdspeler naar een modulator, kan 65 naar een Philips uhf-converter voor kanaal4.
En dan nog zo'n beeld!
Nu nog proberen de hor. lineariteit te verbeteren.
Heb de twee magneten voor kussencorrectie al omgedraaid wat wel wat verbetering gaf, maar niet genoeg.
Hier staan twee afregelbare spoelen voor de hor afbuiging, maar ik zou niet weten of dat in de fabriek is gedaan , of dat het ook naderhand mogelijk is.
Deze spoelen zijn te zien in het hoogspanningsgedeelte op de eerste foto.
De beeldbreedte wordt hier ook anders geregeld, hoe is me nog niet helemaal duidelijk zit op het zelfde deel als de twee spoelen.
Bij de Telefunken doc zit enige afregelinformatie, van deze Braun versie's heb ik nog niets kunnen vinden.
Dirk.
Laatst bewerkt 09 aug 2025 14:22 door Doktordirk.
09 aug 2025 12:26 #101592
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Rö11 (linkertriode) is de syncscheider. Hoofdverdachte is hier de C van 5k pF. Als er ook maar iets van video op de anode ervan terug te vinden is krijg je nooit een stabiel beeld. Kennelijk is het verticaal minder gevoelig hiervoor. Scoop geeft uitsluitsel.
Tjerk, 9ZZ
09 aug 2025 12:16 - 09 aug 2025 12:18 #101591
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Neem dan meteen blokjesbeeld want dat is voor de syncscheider het lastigst.
Wat ook lastig is is een in tweeën geknipt schema. Hierbij de boel aan elkaar geplakt (en een beetje opgepoetst):
En nu nog effe in het schema kijken waar die syncscheider zit...
Wat ook lastig is is een in tweeën geknipt schema. Hierbij de boel aan elkaar geplakt (en een beetje opgepoetst):
En nu nog effe in het schema kijken waar die syncscheider zit...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 09 aug 2025 12:18 door PE9ZZ.