Skip to main content
Televisie tot 1970

Philips 17TX250A

Meer
31 dec 2012 12:28 #26304 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips 17TX250A
Peter,
Goede tip.
Bedankt.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 dec 2012 12:23 #26303 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 17TX250A
Bert,

Ik heb je inmiddels een mail terug gestuurd.

Overigens nog een tip m.b.t. UHF converters: Je kunt ze ook gebruiken om de UHF band naar de FM om te zetten. Als je hem tussen de kabel zet (de T.V. aansluiting!) en je radio kun je het geluid van de UHF zenders op de FM ontvangen. De ontvanger in de buurt van de 88 MHz. zetten. Probeer het maar ens, gaat prima. Kennelijk is de uitgangskring zo breed dat ook de FM frequenties er nog door komen.
De T.V. frequenties schuiven uiteraard wel een stukje op, aan het eind mis je een stukje.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
31 dec 2012 11:24 #26298 door Bert Kn
Peter,

Waren volgens mij inderdaad de eerste met een 110 graden beeldbuis.
Ik doe je nog even een persoonlijke mail betreffende het afregelen.
Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Meer
31 dec 2012 11:11 #26295 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 17TX250A
Het verschijnsel dat de beeld - en geluidsdraaggolf niet netjes op elkaar vallen, heb ik vroeger ook wel gehad. Normaal gesproken als het geluid goed is moet het beeld ook goed zijn. Het kan natuurlijk best zijn dat één of meer M.F. kringen iets ontregeld zijn. Bij het beeld maakt dit misschien niet zo veel uit, echter als de geluids M.F. er naast staat, krijg je de bekende beeldratel in het geluid ("Beeld in het geluid" noemde men dat).
Als het beeld goed scherp is te krijgen, dan lijkt me het beste de M.F. van het geluid opnieuw af te regelen, dit gaat makkelijker dan de beeld M.F. De beeld M.F. moet een bepaalde doorlaatkromme hebben om het hele beeldkanaal gelijkmatig door te laten. De geluids M.F. kan op de conventionele manier afgeregeld worden, dat geldt niet voor de beeld M.F. Misschien is controle wel mogelijk als een oscillograaf en meetzender beschikbaar is.

Wat die teerknollen betreft: Er zit er in elk geval één direct achter de netschakelaar (voor de zekering!), in de gloeidraadketen van de hoogspanning, het schermrooster van de PL36 en de boostercondensator. Er was ook een serie waar Wima's in zaten. Later zijn die vervangen door mosterd C's.

Ik heb een aantal van deze toestellen gehad en die gaven stuk voor stuk een prachtig beeld en dito geluid. Vooral de helderheid en scherpte van het beeld vielen op. Gewoon prima toestelletjes.
Waren dit niet de eerste toestellen van Philips met een 110 graden beeldbuis?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
31 dec 2012 10:55 #26293 door Bert Kn
Jan.
Destijds heb ik het op de kanalen 2 3 en 4 uitgeprobeerd.
Er waren wel verschillen echter geen van de kanalen loste het probleem helemaal op.
Wel is het zo dat ik destijds geen aanpassing 75-300 Ohm had mogelijk dat daar het probleem zat.
Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Meer
31 dec 2012 10:11 #26288 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips 17TX250A
Hoi Bert,

Je geeft aan dat bij gebruik van de UHF-convertor het moeilijk is om een stand van de fijnregeling te vinden, waarbij beeld en geluid optimaal is. Probeer alle lage VHF-kanalen eens uit (2, 3 of 4). Wellicht lukt het op een ander kanaal wel. De uitgang van zo'n convertor is redelijk breedbandig. Vroeger was kanaal 4 vaak niet mogelijk, omdat Lopik 1 hier op uitzond, maar dat is nu verleden tijd.

Groet, Jan

Gemaakt door Kunena