Skip to main content
Televisie tot 1970

De TX701 moet echt nog even wachten

Meer
18 jan 2011 10:41 #1311 door Bjorn Kusters
Hallo

Zoujuist heb ik de TX701 weer in elkaar gezet nadat ik deze gisteren in een proefopstelling heb opgestart.

Gisteren kon ik het niet laten om de TX701 op te starten.
Ik bedacht dat ik de tv gewoon op de werktafel kon proberen omdat dat deze maar een kleine beeldbuis heeft , en ik deze makkelijk op de werktafel kwijt kon.
Als eerste moest alleen het chassis er aan geloven.
Chassis op tafel , beeldbuis aangesloten omdat ik geen zin had om een weerstand op de buisvoet te solderen.
Toen het zaakje aan de variac (chassis aan 0) en stap voor stap de spanning verhoogd.
Dit ging allemaal goed maar miste het geluid van het raster gedeelte.
En ook de DAF41 zag ik niet gloeien.
Nou ja in het ergste geval is de rastertrafo kapot.
Maar goed dat laat ik even voor wat het is.

Toen de HSP unit er bij gepakt want misschien vergiste ik me en werkt het raster wel.
Deze op het chassis aangesloten.
Verrek! er staat spanning op het chassis van de HSP unit.
Dan maar de kabels afkomstig van de netschakelaar omdraaien.
Hmmm .... nog steeds spanning , al was het in dit geval geen harde spanning.

Toen weer langzaam de spanning opgebouwd met de variac.
Op een begeven moment hoorde ik de fluittoon van de HSP unit vandaan komen.
Ahhh hoogspanning dacht ik.

Daarna heb ik voorzichtig de helderheids , scherpte en contrast regelaar open gedraaid.
Maar het bleef donker in de pijp.
Hmmm zal wel door een fout met het lijn/rasterdeel geen video door komen.

Nog voordat die gedachte uit mijn hoofd waren plofte het veiligheidsventiel van een beker elko.
Toen heb ik het hele spel maar snel uitgezet want die moet toch eerst vervangen worden.

Toen wilde ik de HSP unit als eerste gaan controleren.
Maar wat nu? misschien is de beeldbuis geladen , en hoe krijg ik deze ontladen.
Want het ontladen door een kabel verbonden met de aquadac laag , achter de zuignap/plug in te steken gaat niet.
Deze heeft als plug voor de anode aansluiting een rubber stop die in een soort flessenhals zit.
Dit is eigenlijk verglijkbaar met een wijnfles.
Alleen zit er dan een kabel door de kurk.
En daar kan nu eenmaal geen kabel langs af.

Toen viel me op een begeven moment in dat als ik de kabel alvast met de aquadac laag verbind , ik de plug gewoon uit de beeldbuis kan trekken en daarna met de kabel ontladen.
Maar dan moet ik wel met mijn handen ver genoeg van de aansluiting vandaan blijven.

Toen viel me op dat ik ondanks ik geen beeld had gehad geen getik hoorde van de ontladende hoogspanning.

Er was helemaal geen hoogspanning , en als die er wel was was het niet veel.
Ik heb de volgens mij alleen de oscillator horen lopen.
Want toen ik begon te meten bleken 2 van de 3 draadgewonden weerstanden boven op het chassis onderbroken te zijn.
Hier word de schermrooster spanning van de 2 eindbuizen vandaan gehaald.
Dus veel heeft het zaakje niet kunnen doen.
Wel heb ik alle buizen op de HSP unit getest en alleen de UBC41 was wat minder.
De rest meten heel goed , zelfs de eindtrappen waar ik het eigenlijk niet van verwachtte.

Toen ben ik maar naar bed gegaan om vanmorgen nog even de DAF41 te controleren en het zaakje weer in elkaar te zetten.
De DAF41 stond niet in het boek van Metrix dus even op de site van John Hupse de gegevens opgezocht.
Nu blijkt de gloeidraad onderbroken te zijn.

Toen heb ik ook even de wikkeling op de rastertrafo doorgemeten maar deze is in ieder geval niet onderbroken.
Dat geld overigens ook voor de andere wikkelingen van de rastertrafo....al zegt dit nog niet alles.

Maar goed ik heb de tv weer in elkaar staan en ga eerstdaags weer onderdelen bestellen.
Dan gaan ook in 1x alle teerknollen er uit , want nu zit het grootste deel er nog in.
Een paar waren ooit vervangen door een wima bom en een elko (die hoorde daar niet en was ook ontploft).
Deze 2 en nog een paar had ik wel al vervangen voor het testen.

Jammergenoeg kan ik jullie geen beter nieuws vertellen over de 701 , maar jullie horen weer zodra ik er aan verder ga.

Gr Bjorn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena