Skip to main content
Repro onderdelen

Vernikkelen van dopjes van knopjes

Meer
28 jul 2022 20:53 #95244 door PE9ZZ
Ik ben weer eens met een ingewikkeld project begonnen. De metalen dopjes van de knoppen van mijn Pioneer SA-500A versterker uit begin jaren 70 waren verdwenen. Via Feebay had ik replica's kunnen krijgen maar die zijn messing en de originele dopjes zijn zilverkleurig. Omdat het messing steeds donkerder werd besloot ik te proberen ze te vernikkelen. Ik had wat handleidingen gevonden online en die gebruikten allemaal azijn. Ik ben niet zo'n fan van organische zuren dus ik dacht zoutzuur te kunnen gebruiken. Het maken van de nikkeloplossing ging prima: twee guldens in de vloeistof hangen, stroom erdoorheen jagen, uurtje laten bubbelen, klaar. Mooie groene oplossing. Alleen het te vernikkelen messing proefplaatje bleef volkomen nikkelvrij. Kennelijk is zoutzuur te sterk ofzo. Met azijn ging het wel goed. Beetje vlekkerig maar dat leek op het niet goed schoonmaken na polijsten met Brasso te berusten. Maar toen ik mijn dopjes erin hing werden ze zwart.

En er is nog een probleem. De originele dopjes hebben cirkelvormige lijntjes waardoor je zo'n mooi oplichtend kruis krijgt als het licht erop valt. Met het polijsten zijn die verdwenen van mijn messing dopjes. Ik moet wat verzinnen om ze er weer terug op te krijgen. Met een draaibank zou dat wel lukken alleen heb ik die niet...

Wordt vervolgd dus!

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena