Hi-Q apparatuur
De B6x62A - HI-Q set-deel1
31 mei 2011 22:45 #5062
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Re: De B6x62A - HI-Q set-deel 1 en deel 2
Hoi Henk,
Mooi verhaal!
Het zou nog mooier zijn als je het volgende keer direct op het forum plaatst i.p.v. in een bijlage (PDF).
Volgens mij leest dat ook wat makkelijker.
Groeten van Marcel :thumbsup:
Mooi verhaal!
Het zou nog mooier zijn als je het volgende keer direct op het forum plaatst i.p.v. in een bijlage (PDF).
Volgens mij leest dat ook wat makkelijker.
Groeten van Marcel :thumbsup:
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 mei 2011 22:17 #5061
door Henk vdB
Beantwoord door Henk vdB in topic Re: De B6x62A - HI-Q set-deel 1 en deel 2
Hoi Henk,
zeer fraai gedaan!:thumbsup:
Echter, een klein tipje voor de volgende keer: als je teercondensatoren vervangt, let dan op het streepje op de vervangende condensator. De aansluiting bij het streepje is verbonden met de BUITENSTE folie van de condensator, die als je de condensator juist aansluit tevens als afscherming dient. Voorbeeld: C58, op de foto zit het streepje aan de rechterkant, terwijl de linkerkant aan het chassis hangt. Ik zou deze dus andersom monteren. Verbind het streepje met de meest harde spanning ofwel ongevoeligste kant. Soms is dat het chassis, maar soms ook de voeding (afhankelijk van de situatie). Bij een koppelcondensator die van de anode van een buis naar het stuurrooster van de volgende buis gaat: het streepje aan de ANODEkant.
Andersom werkt natuurlijk ook wel, maar de kans op oppikken van brom is groter.
Veel teercondensatoren hebben ook zo'n streepje (of bandje) en dat staat er niet voor niets op.
PS: moet ik de twee kleine plano's nog voor je gereserveerd houden?
Mvg,
Henk (vdB)
zeer fraai gedaan!:thumbsup:
Echter, een klein tipje voor de volgende keer: als je teercondensatoren vervangt, let dan op het streepje op de vervangende condensator. De aansluiting bij het streepje is verbonden met de BUITENSTE folie van de condensator, die als je de condensator juist aansluit tevens als afscherming dient. Voorbeeld: C58, op de foto zit het streepje aan de rechterkant, terwijl de linkerkant aan het chassis hangt. Ik zou deze dus andersom monteren. Verbind het streepje met de meest harde spanning ofwel ongevoeligste kant. Soms is dat het chassis, maar soms ook de voeding (afhankelijk van de situatie). Bij een koppelcondensator die van de anode van een buis naar het stuurrooster van de volgende buis gaat: het streepje aan de ANODEkant.
Andersom werkt natuurlijk ook wel, maar de kans op oppikken van brom is groter.
Veel teercondensatoren hebben ook zo'n streepje (of bandje) en dat staat er niet voor niets op.
PS: moet ik de twee kleine plano's nog voor je gereserveerd houden?
Mvg,
Henk (vdB)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
- René R
- [René R]
-
Minder
Meer
31 mei 2011 19:53 #5059
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: De B6x62A - HI-Q set-deel1
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
31 mei 2011 19:38 #5056
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: De B6x62A - HI-Q set-deel1
Rene, moet de Triotrack er nog een op testen. wordt al net zo een platen gek. Het concept van de radio met de gebuikte schakelingen is gewoon erg goed. Aparte LF versterkers voor hoog en laag. Stel dat dit ook nog in OTL zou zijn geweest en dan het geheel in stereo. Krijg je wel een heel mooi boxen setje.
Henk
Henk
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
31 mei 2011 19:32 #5055
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: De B6x62A - HI-Q set-deel1
Hi peter,
Bedankt voor je reactie, Zie ook deel2, het afstemmen van de FM was niet nodig, heb het gecontroleerd en na vervaging van de MF en HF buizen prima in orde. Het wieltje op de potmeter kun je er simpel afdraaien. beetje kracht zetten en je kunt het er linksom afdraaien, draadje even vastzetten met een stuk tape.
Bij mij waren de potmeters nog goed. De radio heeft over het algemeen in een nette ruimte gestaan en is prima verzorgt geweest.
En inderdaad, ik vind het hele geluidsbeeld boven verwachting.
gr. Henk
Bedankt voor je reactie, Zie ook deel2, het afstemmen van de FM was niet nodig, heb het gecontroleerd en na vervaging van de MF en HF buizen prima in orde. Het wieltje op de potmeter kun je er simpel afdraaien. beetje kracht zetten en je kunt het er linksom afdraaien, draadje even vastzetten met een stuk tape.
Bij mij waren de potmeters nog goed. De radio heeft over het algemeen in een nette ruimte gestaan en is prima verzorgt geweest.
En inderdaad, ik vind het hele geluidsbeeld boven verwachting.
gr. Henk
- René R
- [René R]
-
Minder
Meer
31 mei 2011 19:30 #5054
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: De B6x62A - HI-Q set-deel1
Hoi Henk.
Gefeliciteerd met het eindresultaat. :smilythumb:
De bas is bij de huidige zenders gewoon te nadrukkelijk aanwezig.
Dat licht aan de moderne zenders en niet aan de radio.
Je zal merken dat het bij platen draaien een stuk beter in verhoudingen is.
Bij mijn low-fi set is dat nu ook zo.
Radio aan op een zender, bas knijpen.
Plaat draaien, bas weer open zetten.
Zo blijf je lekker spelen met die fraaie oude zooi....
Gefeliciteerd met het eindresultaat. :smilythumb:
De bas is bij de huidige zenders gewoon te nadrukkelijk aanwezig.
Dat licht aan de moderne zenders en niet aan de radio.
Je zal merken dat het bij platen draaien een stuk beter in verhoudingen is.
Bij mijn low-fi set is dat nu ook zo.
Radio aan op een zender, bas knijpen.
Plaat draaien, bas weer open zetten.
Zo blijf je lekker spelen met die fraaie oude zooi....