Vraagje betreffende B7X73A
Kapje zit er op.
Heb ook nog een NOS EF86 geprobeerd, maakt geen verschil.
Bij de FX995A heb ik de aanpassing zoals dat bij de B7X73A door philips is gedaan ook toegepast.
Deze speelt nu ook zeer mooi met een X-tal element.
De ruis is een stuk minder als bij de B7X73A.
De B7X73A heeft de ruis enkel met de volume knop in de bijna hoogste stand zonder dat er een plaat speelt.
Met name met de hoge tonen in de Orchestra stand met de hoge tonen regelaar voluit en in de Fidelita stand waar hij ook veel hoge tonen produceert.
Ik zal hem eens meenemen als ik weer eens kom buurten.
Wellicht dat jij of Peter dan eens kunnen beoordelen of hij aan de norm voldoet.
Tot zover ben ik nog steeds zeer tevreden over de B7X73A.
mg.
Bert.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Andere EF86 kan geprobeerd worden. Ik weet even niet meer of er een kap over de buis gezet is. Kan ook nog wel wat helpen
dat ook wel eens doen. Nieuwe proberen.
Het verzwakkende deel om het X-tal signaal te verzwakken bestaat uit 2 R's, de R
met grote waarde komt in serie te staan met het X-tal element en dan volgt een R
met een lagere waarde (die in serie staat met de R van hoge waarde), die met één kant met de massa is verbonden.
Een hoog ohmige spanning deler dus, die het X-tal signaal verzwakt.
Het X-tal word dus op een normale manier belast, kan niet anders want een X-tal
dat met een lage R word belast, gaat vervormen.
Met het schakelaartje naast de Q ingang, schakel je de verzwakker uit of aan.
Vr gr Cees.
- brcf01
- [brcf01]
-
Bert Kn schreef : @ Henk en Peter.
Ik heb zowel met een Ronette TX88 en de AG3020/3021 getest en het geluid is van beide zeer goed.
Wel is er bij hoog volume redelijk wat ruis aanwezig (niet storend tijdens het afspelen)
Mijn vraag is dan komt dit doordat beide signalen via de MD met EF86 trap lopen? of is er nog verbetering mogelijk.
Verder beschikt mijn FX995A meubel welke een later type is over dezelfde MD voorversterker met EF86 kan ik hier ook het X-tal element laagohmig belasten en het signaal verzwakken zodat er een X-tal element op kan?
Mg.
Bert.
De B7X73A hoort ruis-arm te zijn.
Ik had er indertijd totaal geen last van.
:smilythumb:
Ik heb zowel met een Ronette TX88 en de AG3020/3021 getest en het geluid is van beide zeer goed.
Wel is er bij hoog volume redelijk wat ruis aanwezig (niet storend tijdens het afspelen)
Mijn vraag is dan komt dit doordat beide signalen via de MD met EF86 trap lopen? of is er nog verbetering mogelijk.
Verder beschikt mijn FX995A meubel welke een later type is over dezelfde MD voorversterker met EF86 kan ik hier ook het X-tal element laagohmig belasten en het signaal verzwakken zodat er een X-tal element op kan?
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
Zoals Henk al aangaf heeft dit toestel een aparte MD voorversterker. Het schakelaartje naast de PU ingang doet niets anders dan het X-tal element laagohmig belasten en het signaal verzwakken. Op deze manier gedraagt het element zich min of meer als een MD element en kan op die manier net zo bewerkt worden als bij een MD element.
Uiteraard werkt dit foefje alleen bij X-tal elementen vanwege de eigen capaciteit en relatief hoge inwendige weerstand ervan.
Ik heb geen ervaring hoe nieuwere (MD) elementen het doen, het toen gangbare element was de AG3020/3021.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.