Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Philips BX642A

Meer
21 jul 2012 18:34 #19584 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips BX642A
Henk,
Bedankt voor de reactie.
De UGT waar we eerder over gemaild hebben was dus toch nog goed.
Buizen voor de BX998A heb ik inmiddels besteld.
klopt het wat betreft de weerstanden met juiste wattage of zaten hier ook de parallel versie's in.
Leuk om eens met zo'n voordelig aankoopje te experimenteren.
Je snapt natuurlijk wel dat het goede spul zoals de B7X73A en nog te verzamelen andere modellen door jou gedaan moeten worden.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 jul 2012 18:28 #19582 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips BX642A
Rene,
De bewuste elco 100 Mfd zie afbeelding
moet ik nog vervangen.
Dit omdat ik die waarde nu niet heb en 2 x 47 mfd parallel niet de schoonheids prijs verdiend.
Ontvangst op AM/FM is nog zeer goed.
Met zijn eigen ingebouwde antenne slaat het oog op alle stations bijna volledig uit.
Op de kabel slaat het oog volledig uit.
Ik heb een platenspeler aangesloten, bas is dan een tikkeltje minder vet.
Verder is het niet zo dat de bas te vet is, goed bij te regelen maar vroeg me af of de behoorlijke bas normaal is bij deze radio.



Mvg.
Bert
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • hkruis
  • [hkruis]
Meer
21 jul 2012 18:19 #19581 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX642A
Hi Bert, je bent lekker bezig :thumbsup: De BX642A heeft een beetje vette bas, zoals jij het noemt. Inderdaad, als je een cd of platenspeler aansluit is het een stuk minder. Je kunt altijd iets aan de toonregeling doen. Het beste is om te experimenteren met de weerstanden en condensatoren die op de volume regelaar op de 4e en 5e loper zitten. Vanaf elke loper gaat een R en een C naar aarde.

Kees van Dijke heeft dat mooi samengevat op zijn website.

Loudness control

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 jul 2012 17:15 #19580 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips BX642A
Hallo Bert,

De vette bas klopt wel heb ik ook met mijn BX642A zeker op FM maar daar is alles overgemoduleerd
Wat ik wel aan raad is de metaal kleurige elko in de buurt van de volume regelaar en ferroceptor te vervangen.
Kijk ook of je voldoende signaal heb op de am en FM of het oog goed sluit
anders zijn er toch wat weerstandjes verlopen zeker bij de voedings elko
en zeker bij de eindbuis vervangen.
De variac kunb je weglaten en gewoon op 220 laten staan die paar % maakt niets uit
zijn de toestellen opgebouwd vroeger was het ook niet alles 220volt spannings val kon wel tot 190 volt gaan
probeer eens een platenspeler of id aan te sluiten op pickupingang dan kun je het geluid goed beoordelen let wel deze radio heeft een betere klank dan een tafel toestel met 1 speaker
sleutelgat effect.
evt bassbox wat van de muur halen helpt ook goed
succes Met de HiQ radio

Mvg René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 jul 2012 15:46 - 21 jul 2012 15:47 #19579 door Bert Kn
Philips BX642A werd gestart door Bert Kn
Bij deze een kort verslag betreffende een Philips BX642A.
Deze kocht ik donderdag voor een zeer beschaafd prijsje incl. de hoekspeaker.
Het was in de regio 8km bij mij vandaan dus ophalen kostte de kop niet.
Gisteren heb ik alle teer condensatoren plus diverse elco’s vervangen.
Opmerkelijk genoeg had de radio geen last van de alom bekende verlopen weerstanden.
Ook viel me daarbij op dat de bekende weerstanden al het juiste vermogen hadden en niet zoals bij Philips gebruikelijk opgelost met twee parallel geschakelde weerstanden van dubbele waarde.
Mogelijk dat dit in het verleden al eens door een ander gedaan is ????? wie het weet mag het zeggen.
Vanmorgen heb ik de radio op de bijbehorende speakers aangesloten en de radio middels een variac langzaam opgestart.
Daar de radio niet de mogelijkheid heeft om op 245 volt te werken heb ik de variac er voorlopig nog even tussen zitten.
De radio speelt perfect op alle golfen en heeft een zeer goede ontvangst op de FM.
De bas regelaar reageert goed zo ook de hogen tonen regelaar en de volume knop, geen krakende potmeters gelukkig.
Wel valt me op dat deze radio een nogal vette bas heeft, is dat normaal?????
Of kan daar nog wat aan gedaan worden?????
Hier volgen een paar afbeeldingen.






Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 jul 2012 15:47 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena