- Berichten: 7698
Hi-Q apparatuur
Philips BX642A
21 jul 2012 22:02 - 21 jul 2012 22:39 #19598
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips BX642A
R.
OTL heeft zeker ook mijn voorkeur.
Daar kwam ik achter toen ik de B8X72A op de hoog Ohmige speakerset van mijn B7X73A aansloot.
Voordeel van de laag Ohmige sets is dat je wat makkelijker aan de speakers kunt komen.
Maar ook deze set klinkt heerlijk.
Henk, heb je mijn avatar gezien?
De B7X63A welke ik alst tafel model nog steeds de leukste vind mede door zijn voorkeuze stations.
En daarnaast een super mooi en krachtig geluid.
Wat dat betreft heb je de revisie super gedaan, moest ik even kwijt.
OTL heeft zeker ook mijn voorkeur.
Daar kwam ik achter toen ik de B8X72A op de hoog Ohmige speakerset van mijn B7X73A aansloot.
Voordeel van de laag Ohmige sets is dat je wat makkelijker aan de speakers kunt komen.
Maar ook deze set klinkt heerlijk.
Henk, heb je mijn avatar gezien?
De B7X63A welke ik alst tafel model nog steeds de leukste vind mede door zijn voorkeuze stations.
En daarnaast een super mooi en krachtig geluid.
Wat dat betreft heb je de revisie super gedaan, moest ik even kwijt.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jul 2012 22:39 door Bert Kn. Reden: pluimpje Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
21 jul 2012 21:54 #19596
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Philips BX642A
Bert
Hier merk je dus ook het verschil in laag ohmige en OTL Hi-Q.
De B7X73A en, als je wilt, de B8X72A reageren veel beter op
de huidige radiozenders. De bas is minder overdreven en makkelijk
aan te passen zonder tot het uiterste te gaan bij de tonnregeling.
Ook hoef je de toonregeling niet opnieuw aan te passen als je platen
gaat draaien op een aangesloten platenspeler. Je zet gewoon de
Fidelitá-stand aan (bij vinyl platen). Toonregeling is niet nodig.
Al met al zijn de voordelen van OTL bij 50-er jaren radio's toch wel
erg aardig te noemen.
Afijn, je hebt nu zelf ook het verschil gehoord tussen laag-ohmig en
OTL.
Je zou ook kunnen zeggen dat het OTL geluid niet de weergave is die
men van een oude buizenradio verwacht. Minder 'warm' zeg maar. Want
bij het laatste heeft men dat idee nu eenmaal.
Neemt niet weg dat de laag ohmige Hi-Q radio installaties prachtig zijn.
Ze hebben nu eenmaal het voordeel van bi-ampli samen met de opstelling
van de losse luidsprekers.
:thumbsup:
Hier merk je dus ook het verschil in laag ohmige en OTL Hi-Q.
De B7X73A en, als je wilt, de B8X72A reageren veel beter op
de huidige radiozenders. De bas is minder overdreven en makkelijk
aan te passen zonder tot het uiterste te gaan bij de tonnregeling.
Ook hoef je de toonregeling niet opnieuw aan te passen als je platen
gaat draaien op een aangesloten platenspeler. Je zet gewoon de
Fidelitá-stand aan (bij vinyl platen). Toonregeling is niet nodig.
Al met al zijn de voordelen van OTL bij 50-er jaren radio's toch wel
erg aardig te noemen.
Afijn, je hebt nu zelf ook het verschil gehoord tussen laag-ohmig en
OTL.
Je zou ook kunnen zeggen dat het OTL geluid niet de weergave is die
men van een oude buizenradio verwacht. Minder 'warm' zeg maar. Want
bij het laatste heeft men dat idee nu eenmaal.
Neemt niet weg dat de laag ohmige Hi-Q radio installaties prachtig zijn.
Ze hebben nu eenmaal het voordeel van bi-ampli samen met de opstelling
van de losse luidsprekers.
:thumbsup:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jul 2012 21:08 - 21 jul 2012 21:37 #19594
door Bert Kn
Marcel Peter Rene en Rene plus Henk allen bedankt voor de leuke en nuttige reactie's.
Marcel het klopt dat sommige radio's minder werken op 245 volt.
Dit komt omdat de hoge spanningen dan wat minder zijn en mogelijk te laag.
Je merkt dat met name op de FM ontvangst.
Bij ons licht de spanning op 227 volt dus geen probleem lijkt mij.
Peter.
Die elco ga ik zeker vervangen zodra ik hem binnen heb, inmiddels besteld.
Rene D.
Het uit de hoek halen van de hoek luidspreker, door hem wat meer ruimte te geven scheelt ook zeer veel.
Had ik niet verwacht.
Verder voor allen.
De nogal vette bas is inmiddels verholpen, toch nog een verlopen weerstand gevonden.
Op de FM is hij nog duidelijk aanwezig en moet hij zoals Peter opmerkte inderdaad aardig richting minimaal.
Met het afdraaien van platen is het nu top, Henk net als de B6X62A die je voor mij gereviseerd had.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips BX642A
Marcel het klopt dat sommige radio's minder werken op 245 volt.
Dit komt omdat de hoge spanningen dan wat minder zijn en mogelijk te laag.
Je merkt dat met name op de FM ontvangst.
Bij ons licht de spanning op 227 volt dus geen probleem lijkt mij.
Peter.
Die elco ga ik zeker vervangen zodra ik hem binnen heb, inmiddels besteld.
Rene D.
Het uit de hoek halen van de hoek luidspreker, door hem wat meer ruimte te geven scheelt ook zeer veel.
Had ik niet verwacht.
Verder voor allen.
De nogal vette bas is inmiddels verholpen, toch nog een verlopen weerstand gevonden.
Op de FM is hij nog duidelijk aanwezig en moet hij zoals Peter opmerkte inderdaad aardig richting minimaal.
Met het afdraaien van platen is het nu top, Henk net als de B6X62A die je voor mij gereviseerd had.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jul 2012 21:37 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jul 2012 20:57 - 21 jul 2012 20:59 #19593
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX642A
Beste Bert,
Ziet er netjes uit! Ook de revisie ziet er netjes uit. Het is inderdaad dringend aan te raden de elco bij de potmeter te vervangen. Beide kathodes van de ECC83 zitten aan elkaar en als deze elco slecht is begint de zaak te motorboten. De bas is inderdaad nogal nadrukkelijk aanwezig, de basregelaar moet bijna helemaal dicht. De zenders van nu zijn wat steviger gemoduleerd (ik zeg het maar heel netjes) dan vroeger. Je kunt eventueel achter de koppel-C van de FM discriminator een weerstand van 100 k. naar massa schakelen om de bassen wat te beteugelen.
Wat de weerstanden betreft: Waarschijnlijk heb je een /19 uitvoering, die heeft wel goede weerstanden voor o.a. de schermroosters van de meng - en M.F. buizen.
Deze uitvoering is ook beter gezekerd door extra zekeringen.
Succes met je mooie aanwinst!
Groeten,
Peter
Ziet er netjes uit! Ook de revisie ziet er netjes uit. Het is inderdaad dringend aan te raden de elco bij de potmeter te vervangen. Beide kathodes van de ECC83 zitten aan elkaar en als deze elco slecht is begint de zaak te motorboten. De bas is inderdaad nogal nadrukkelijk aanwezig, de basregelaar moet bijna helemaal dicht. De zenders van nu zijn wat steviger gemoduleerd (ik zeg het maar heel netjes) dan vroeger. Je kunt eventueel achter de koppel-C van de FM discriminator een weerstand van 100 k. naar massa schakelen om de bassen wat te beteugelen.
Wat de weerstanden betreft: Waarschijnlijk heb je een /19 uitvoering, die heeft wel goede weerstanden voor o.a. de schermroosters van de meng - en M.F. buizen.
Deze uitvoering is ook beter gezekerd door extra zekeringen.
Succes met je mooie aanwinst!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 21 jul 2012 20:59 door peter1952. Reden: Aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jul 2012 20:39 #19592
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic Philips BX642A
Hoi,
Ook naar mijn mening is er geen noodzaak om radio's op 245 Volt in te stellen, als die instelling aanwezig is. Ik heb zelfs meegemaakt dat radio's slecht presteerden alleen al door ze op 245 Volt in te stellen. Eenmaal terug op 220V speelden ze weer prima.
De 230 Volt netspanning wordt ook lang niet overal gehaald; ik heb het in mijn huis nog nergens gemeten.
En er zit altijd wat marge op de ingestelde waarde. En daarbij: 230V zit dichter bij 220V dan bij 245V...
Groeten van Marcel
Ook naar mijn mening is er geen noodzaak om radio's op 245 Volt in te stellen, als die instelling aanwezig is. Ik heb zelfs meegemaakt dat radio's slecht presteerden alleen al door ze op 245 Volt in te stellen. Eenmaal terug op 220V speelden ze weer prima.
De 230 Volt netspanning wordt ook lang niet overal gehaald; ik heb het in mijn huis nog nergens gemeten.
En er zit altijd wat marge op de ingestelde waarde. En daarbij: 230V zit dichter bij 220V dan bij 245V...
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
21 jul 2012 19:24 #19588
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Philips BX642A
Gaat goed Bert.
We zijn trots op u!
:thumbsup:
We zijn trots op u!
:thumbsup:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.