Hi-Q apparatuur
AG9000 revisie
19 mei 2012 22:29 #17584
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: AG9000 revisie
Het gevolg is, dat Hi End puristen soms wel 4 armen en 4 verschillende elementen
gebruiken. Omdat ze vinden dat een LP opname van het ene merk anders klinkt als
die van een ander merk.
En... ja ik doe het met twee SME armen.
Een voor de echt goede opnamen en nog een waar 78 t op kan en door gewicht te
verzetten en naald te verwisselen L P's te draaien die niet klinken als ze
worden afgespeeld op via het top klasse element met van den Hul diamant.
Vier armen, dat vind ik zelf te veel van het goede.
Twee vind ik wel genoeg.
Vr gr Cees.
gebruiken. Omdat ze vinden dat een LP opname van het ene merk anders klinkt als
die van een ander merk.
En... ja ik doe het met twee SME armen.
Een voor de echt goede opnamen en nog een waar 78 t op kan en door gewicht te
verzetten en naald te verwisselen L P's te draaien die niet klinken als ze
worden afgespeeld op via het top klasse element met van den Hul diamant.
Vier armen, dat vind ik zelf te veel van het goede.
Twee vind ik wel genoeg.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 mei 2012 09:11 - 19 mei 2012 09:19 #17567
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: AG9000 revisie
De chaos is nog groter. In een andere draad is al eens aangegeven dat bijv. de RCA platen die in Engeland geperst zijn bij Decca de FFRR karakteristiek hebben, de RCA platen in Duitsland geperst bij Teldec de Telefunken krommen volgen en niets met FFRR te maken hadden. Het is dus goed uitkijken waar de plaat vandaan komt, ondanks het ´´Red Seal´´ logo!
Gr. Paul
Gr. Paul
Laatst bewerkt 19 mei 2012 09:19 door verbeek.
19 mei 2012 07:55 #17566
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: AG9000 revisie
Bedankt Paul, voor je uigebreide bijlage. Zo wordt het beeld steeds vollediger.
Het blijkt dus dat het voor de RIAA correctie echt een zooitje was.
Bij de RIAA karakteristiek heeft men ook nog een kantelpunt bij 50 Hz. toegevoegd. Bij alle andere karakteristieken ziet men de lijn doorlopen. Gaat men zo corrigeren dan worden zeer lage tonen onder 50Hz. aanzienlijk versterkt. Daardoor worden rumble en andere lage bijgeluiden te veel versterkt, waardoor deze zeer hinderlijk worden.
Daarom is dat 50Hz kantelpunt ingevoerd, de karakteristiek gaat dan over van constante amplitude naar constante snelheid, d.w.z. dat onder 50 Hz. de frequentiekarakteristiek weer recht gaat lopen (de correctie houdt a.h.w. op).
Constante amplitude wil zeggen: De amplitude blijft gelijk bij elke frequentie,
Constante snelheid wil zeggen: De amplitude is omgekeerd evenredig met de frequentie, dus als de frequentie bijv. 2 x zo hoog wordt dan wordt de amplitude 2 x zo klein.
Als je naar de karakteristieken kijkt zie je dan ook dat de helling van de kromme 6 dB per octaaf is (6 dB is de helft van de spanning).
M.D. elementen zijn constante snelheid elementen en kristal (keramische) elementen zijn constante amplitude elementen.
Daar platen in feite met constante amplitude zijn gesneden (niet helemaal correct) heb je bij een kristal element geen correctie nodig. Je hebt dan een behoorlijke benadering van de RIAA karakteristiek.
Groeten,
Peter
Het blijkt dus dat het voor de RIAA correctie echt een zooitje was.
Bij de RIAA karakteristiek heeft men ook nog een kantelpunt bij 50 Hz. toegevoegd. Bij alle andere karakteristieken ziet men de lijn doorlopen. Gaat men zo corrigeren dan worden zeer lage tonen onder 50Hz. aanzienlijk versterkt. Daardoor worden rumble en andere lage bijgeluiden te veel versterkt, waardoor deze zeer hinderlijk worden.
Daarom is dat 50Hz kantelpunt ingevoerd, de karakteristiek gaat dan over van constante amplitude naar constante snelheid, d.w.z. dat onder 50 Hz. de frequentiekarakteristiek weer recht gaat lopen (de correctie houdt a.h.w. op).
Constante amplitude wil zeggen: De amplitude blijft gelijk bij elke frequentie,
Constante snelheid wil zeggen: De amplitude is omgekeerd evenredig met de frequentie, dus als de frequentie bijv. 2 x zo hoog wordt dan wordt de amplitude 2 x zo klein.
Als je naar de karakteristieken kijkt zie je dan ook dat de helling van de kromme 6 dB per octaaf is (6 dB is de helft van de spanning).
M.D. elementen zijn constante snelheid elementen en kristal (keramische) elementen zijn constante amplitude elementen.
Daar platen in feite met constante amplitude zijn gesneden (niet helemaal correct) heb je bij een kristal element geen correctie nodig. Je hebt dan een behoorlijke benadering van de RIAA karakteristiek.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, Willem Roseboom
19 mei 2012 06:13 #17564
door verbeek
19 mei 2012 06:13 - 19 mei 2012 06:14 #17563
door verbeek
Laatst bewerkt 19 mei 2012 06:14 door verbeek.
19 mei 2012 06:11 - 19 mei 2012 06:13 #17562
door verbeek
Laatst bewerkt 19 mei 2012 06:13 door verbeek.