Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Is een Philips B5X84A ook bij de HiQ te rekenen ?

• René R
  • [René R]
Meer
04 okt 2011 16:30 - 04 okt 2011 17:03 #10094 door René R
Hoi Frans.

Ik verwijs nogmaals naar de eerder genoemde twee artikelen op de HiQGN site in
de discussie die je gestart hebt over hifi in de jaren 50 en in de jaren 70.
Beide artikelen geven duidelijkheid en hier enkele citaten.
Overigens is deze discussie over bi-ampli bij OTL altijd wel enigszins verhit
en vele malen aan bod geweest. Puristen noemen het door Philips genoemde
bi-ampli bij OTL geen echte bi-ampli.
Wel is het zo dat OTL het qua weergave wel wint van laag ohmig en echte bi-ampli.
Maar er zijn genoeg laag ohmige radio's (al dan niet bi-ampli) die ronduit
schitterend klinken, zeker niet alleen van Philips.

Kortom, bij OTL zul je verschillende meningen zien omtrent bi-ampli op de verschillende
sites. Belangrijk is dat Philips het WEL bi-ampli noemde.

Plano radio's zijn geen Hi-Q, alhoewel er een groep is die de BX642A, B6X62A en de
B7X73A (OTL versie) ook tot de plano's rekent, vanwege hun platte vorm.
Ik houd het er op dat dit NIET zo is en dat bij plano's het kenmerk is dat er aan de
zijkanten luidsprekers zitten, mono of stereo. Bij de HiQ radio's ontbreken die ten
ene malen. Plano's hoeven ook niet persé zo plat te zijn, dit bewijst de B8X72A wel,
die geheel NIET plat is, maar door Philips ook een plano genoemd wordt. Hij was zelfs één
van de grootste radio's die Philips in de jaren vijftig ontwikkeld had, naast bijvoorbeeld
de BX998A. Philips heeft de HiQ ontvangers NOOIT plano genoemd, terwijl ze terzelfder tijd
de B8X72A BEWUST een plano noemde (in dezelfde brochure).
HiQ is sowieso NOOIT stereo. Het is een typisch mono systeem. Als je losse luidsprekers
op een stereo radio aansluit heet dat eenvoudig een stereo installatie.
Van mono radio's is wel een HiQ systeem te maken, zoals Philips omschrijft in het
artikel over het plaatsen van een HiQ installatie, te lezen op onze HiQGN site.
Ze geven dan zelfs adviezen hoe dit gedaan moet worden.
Het is dan een kwestie van de drie bekende luidsprekers op de bi-ampli radio aan te
sluiten EN de ingebouwde luidsprekers UIT te zetten.
Bij de B8X72A heeft Philips daarvoor zelfs een instelbaar plaatje achterop de radio
gemaakt, om de inwendige luidsprekers dus uit te zetten als men deze radio als ontvanger
van een HiQ installatie gaat gebruiken. Philips liet de gebruiker dus de keuze.

Tevens nog maar even een foto van de B8X72A, één van de grootste plano's dus. Het feit dat
van deze radio op eenvoudige (en door Philips voorbedachte) wijze een HiQ installatie is te
maken is de reden dat wij hem ook bespreken op de HiQGN/HiFiGN site.

Groet
René

Laatst bewerkt 04 okt 2011 17:03 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 okt 2011 15:52 - 04 okt 2011 15:54 #10092 door fransdemers
Ik zag bij iemand een B5X84A staan. Er staat hier biAmpli op en volgens vele sites zit er een EL84/86 combinatie in pushpull in.
Maar op onderstaande site schrijft de auteur bij de paragraaf 'fake bi-ampli I' dat dit toestel geen echte bi-ampli heeft, dus vraag ik me af of dit dan nog Hi-Q is, aangezien soortgelijke toestellen een paar jaar hiervoor dit wel waren.

Hij schrijft letterlijk dat er in dit type toestel dan geen hoogohmige speakers te vinden zijn, maar wat ik eigenaardig vind, is dat er achteraan op deze 84A wèl een hoogohmige uitgang te vinden is ?

Ik snap er niks meer van:

Hier is de site waar ik dit gelezen heb:

home.planet.nl/~rosen289/bi-ampli.html

wat denken jullie hierover ?
Laatst bewerkt 04 okt 2011 15:54 door fransdemers. Reden: link problem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena