Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Mcintosh installatie

Meer
14 sep 2011 20:11 - 15 sep 2011 14:57 #9480 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Mcintosh installatie
Misschien moeten we het allemaal in een breder perspectief zien.

De besproken installatie is inderdaad voor veel mensen onbetaalbaar, maar laat wel zien(horen) wat mogelijk is.

E.e.a. lijkt inderdaad wat overdreven, maar helemaal mis zal men het toch niet hebben.
Kijk eens naar de huidige setjes met hun veel te dunne luidsprekersnoeren, te krap bemeten voeding, gammele netsnoeren enz.

Een vriend van mij heeft ook een Hi-End installatie, maar is wel zo nuchter dat hij het nut van peperdure netsnoeren niet inziet. Hij gebruikt wel betere kwaliteit netstekers die goed klemmen en dikker netsnoer, echter normaal verkrijgbaar.
En die verdeeldozen van bijv. de Praxis? Dat is gewoon gammele troep. Schroef er maar eens eentje open dat zie je wat ik bedoel. Koop fatsoenlijke stopcontacten en dito snoer en maak daar zelf een verdeeldoos van.

Het verhaal van René R geeft precies aan waar het om gaat.
Met eenvoudige middelen is veel te bereiken.
Een AG9015 klinkt veel strakker als je de oude bekerelco's vervangt door JJ elco's. De donkere deken is van het geluid af.

Niet meteen katten op al die Hi-Enders dat het allemaal onzin is. Overdreven is misschien een beter woord.
Maar tussenwegen zijn er ook. In dit perspectief moet je m.i. dit verhaal zien.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 15 sep 2011 14:57 door Marcel L.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René R
  • [René R]
Meer
13 sep 2011 20:13 - 13 sep 2011 21:25 #9463 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Mcintosh installatie
Hoi Henk

Ik zie ook voordelen van dergelijke dure installaties.
De technische ontwikkelingen zijn vaak op topniveau.
Soortgelijke situatie zie je ook in de auto industrie;
daar maken ze ook extreem dure topmodellen met de nieuwste
innovaties die ontstaan zijn na uitgebreid onderzoek. Uiteindelijk komt
dit de prestaties (en veiligheid) van de goedkopere modellen ten goede.
Denk bijvoorbeeld ook eens aan de zin en onzin van de
autoracerij.
Dure projecten zorgen voor nieuwe ontdekkingen en de toepassingen er van.
En uiteraard zijn de resultaten van deze ultieme producten op topniveau.
Vrijwel altijd.

Weinigen zullen zo'n high end set kopen, maar dat ligt niet altijd aan
de dikte van de portemonnee. Een liefhebber heeft het er voor over.
Onlangs hoorde ik ook een verhaal over de in de jaren vijftig extreem
dure radio's. Vaak stonden ze niet bij de mensen die daar genoeg geld
voor hadden, die waren er te zuinig voor, maar kon je die top producten
juist in de volksbuurten vinden. Bij de rijken stond dan in een hoekje
zo'n klein verouderd modelletje en bij de hardwerkende bouwvakker of
stratenmaker stond dan het nieuwste van het nieuwste voor een toentertijd
groot aankoopbedrag. De monteur kon zo naar binnen lopen en geloofde zijn ogen
vaak niet wat voor high-tech er in die overvolle kamertjes stond.
Dat de nieuwste en duurste modellen alleen bij de gegoeden stonden is een fabel.
Juist niet, zou je kunnen zeggen. Het stond bij de liefhebber.

Het eeuwige gehakketak op dure high end installaties kennen we nu wel.
Het komt telkens terug in de diverse discussies en mensen die het juist
bewonderen durven dit niet meer uit te spreken. Ze zijn bevreesd dat ze toch
alleen maar neergesabeld worden door de eeuwige sceptici van 'hun' high end spullen.
Dat is gewoon jammer, want er is veel mooi hifi spul op de wereld om te bewonderen,
in alle prijsklassen.
Ik ben het dan ook helemaal met je eens om de set die je hebt bewonderd eens
te tonen op het forum en je ervaring er over te vertellen.
Maar je ziet, er wordt meteen negatief over gesproken. En weer en weer en.... Het
lijkt wel een sport te worden om high end telkens maar weer belachelijk te maken.
Veel liefhebbers van de oude radio's en hifi spullen hebben nu ook modellen staan
die, toen ze nieuw op de markt verschenen, ook een 'asociaal' aankoopbedrag hadden
en een toonbeeld waren van het modernste van het modernste met de meest vooruit-
strevende techniek. Ook de sceptici van het huidige high end hebben dergelijk
spul uit het verleden thuis staan en zijn er trots op. Ze vergeten dat hun spullen
toentertijd óók high end waren.


Groet
René
Laatst bewerkt 13 sep 2011 21:25 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 sep 2011 19:29 #9462 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Mcintosh installatie
Hallo Henk

Dat is ook zo daar heb je ook gelijk in
zelf met een zelfbouw kun je goede resultaten krijgen en misschien beter als het mc intosh set
alleen een heel stuk goedkoper
en leuker om zelf te bouwen dan zo'n fabrieks apparaat wat een ander in elkaar heeft gezet
Platenspelers? ook vintage modellen Garrard 301 401?
Grt René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
13 sep 2011 18:51 - 13 sep 2011 18:52 #9461 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Mcintosh installatie
Ging mij er alleen maar om, dat de opstelling zeer goed klonk, en de eigenaren zijn volgens mij zeer gedreven met audio bezig en ook liefhebbers van onze oude buizenradio's en versterkers. Dat deze apparatuur zo duur is maakt mij niet uit. Ik zou het toch niet aanschaffen, omdat ik liever zelf iets in elkaar zet, en dat is al kostbaar genoeg.

Trouwens voor de platenspeler liefhebber hebben ze ook genoeg om van te kwijlen.

Henk
Laatst bewerkt 13 sep 2011 18:52 door hkruis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 sep 2011 17:00 #9459 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Mcintosh installatie
Nou dat verhaal met die stopcontacten is gewoon flauwekul
kijk eens Hoe oud is de winkel hoelang bestaat deze straat
alles wat voor de meterkast zit is uit de jaren 20 30 misschien
en dan het korte highenddraadje dat aan de versterker zit naar het stopcontact moet alles goedmaken van storinkjes
laat mij niet lachen het is gewoon surrogaat mensen helemaal dol maken en dan er in geloven
de handelaar gaat er goed mee een hoop geld in zijn kas en de klant uitgekleed
Mensen het kan ook gewoon met een kabeltje van de praxis
en een gewone buizen versterker zelfs van Velleman kit
bereik je goede prestaties en meer als de helft goedkoper
Hoor je het verschil ik niet Alleen denk ik dat die man weinig van die duren sets verkoopt
en om zijn winkel instant te houden de oude Radio TV bandrecorders verkoopt
om enigzins het bestaans recht te hebben :lachuh:
Ziet er mooi uit die versterker maar heb er geen cent voor over.
Ik koop er liever een paar philips versterkers voor
Maar ja ieder zijn meug

Grt René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 sep 2011 10:55 #9455 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Mcintosh installatie
Zeker met een Goud stopcontackt Direckt Bij de meter kast
Geeft een beter geluid ???? Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena