Radio's van 1970 tot heden
Philips AD1255 "Bombardon” hersteld
Minder
Meer
28 mei 2021 23:41 #90765
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Philips AD1255 "Bombardon” hersteld
Dat klinkt al prachtig, kristal helder.Heel mooi open
: ) : )
Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 mei 2021 14:35 - 26 mei 2021 14:58 #90752
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AD1255 "Bombardon” hersteld
Vandaag was het testdag.
De herstelde bombardon middels een ringkern trafo op een 800 Ohm filter, deze had ik eerder gebouwd maar nog niet getest aangesloten.
Op de mid/hoog aansluiting een 800 Ohm ovale luidspreker afkomstig uit een philicorda orgel.
Ik ben eruit.
Met de twee laag ohmige Bombardon luidsprekers in combinatie met twee 9710AM luidsprekers en twee ringkern trafo’s ga ik 800 Ohm luidsprekers bouwen.
A13 of wat Robert gebouwd heeft.
Daar ben ik nog niet uit.
Wat tweeweg filters betreft ga ik een 800 Ohm dubbel filter ook afkomstig uit een philicorda orgel scheiden en gebruiken.
Een foto van de test.
En een slecht belicht kort youtube filmpje om een indruk te geven van het resultaat zonder behuizingen.
De herstelde bombardon middels een ringkern trafo op een 800 Ohm filter, deze had ik eerder gebouwd maar nog niet getest aangesloten.
Op de mid/hoog aansluiting een 800 Ohm ovale luidspreker afkomstig uit een philicorda orgel.
Ik ben eruit.
Met de twee laag ohmige Bombardon luidsprekers in combinatie met twee 9710AM luidsprekers en twee ringkern trafo’s ga ik 800 Ohm luidsprekers bouwen.
A13 of wat Robert gebouwd heeft.
Daar ben ik nog niet uit.
Wat tweeweg filters betreft ga ik een 800 Ohm dubbel filter ook afkomstig uit een philicorda orgel scheiden en gebruiken.
Een foto van de test.
En een slecht belicht kort youtube filmpje om een indruk te geven van het resultaat zonder behuizingen.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 26 mei 2021 14:58 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Robin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 mei 2021 21:50 #90749
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AD1255 "Bombardon” hersteld
Dag Robert,
Duidelijk verhaal.
Maar laat ik het mezelf niet te moeilijk maken.
Duidelijk verhaal.
Maar laat ik het mezelf niet te moeilijk maken.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
25 mei 2021 20:18 - 25 mei 2021 20:38 #90748
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Philips AD1255 "Bombardon” hersteld
Dag Bert,
Je kan ook (zoals ik doe) met twee stereo versterkers werken waar je dan een stereo scheidingsfilter aan vooraf laat gaan ("bi-amping"). Een (theoretisch?) voordeel is dat er dan minder intermodulatievervorming is (het laag en het mid/hoog zitten elkaar dan niet dwars). Een nadeel is misschien dat je dan steeds twee volumes moet instellen.
Aanvulling: Als je met meerdere bronnen dan (bijvoorbeeld) een CD-speler werkt, is mijn voorstel niet handig.
Je kan ook (zoals ik doe) met twee stereo versterkers werken waar je dan een stereo scheidingsfilter aan vooraf laat gaan ("bi-amping"). Een (theoretisch?) voordeel is dat er dan minder intermodulatievervorming is (het laag en het mid/hoog zitten elkaar dan niet dwars). Een nadeel is misschien dat je dan steeds twee volumes moet instellen.
Aanvulling: Als je met meerdere bronnen dan (bijvoorbeeld) een CD-speler werkt, is mijn voorstel niet handig.
Laatst bewerkt 25 mei 2021 20:38 door Robert Gribnau. Reden: Aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 mei 2021 16:49 - 25 mei 2021 17:12 #90744
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AD1255 "Bombardon” hersteld
Geweldig.
Met de bombardon die ik hersteld heb bezit ik nu twee goede laagohmige bombardons.
Het idee is deze te gaan gebruiken in combi met een 9710M/01.
HIerbij denk ik aan een A13 behuizing uit de welbekende Philips boekjes of zoals de door jouw gekozen methode.
Wat ook een overweging van me is, inplaats van de 9710M/01 units 9710AM units te gebruiken.
En de bombardons dan middels een ringkern trafo op de 800 ohm tweeweg filters aan te sluiten.
Alle benodigde spullen, units filters enz heb ik daarvoor beschikbaar.
Met de bombardon die ik hersteld heb bezit ik nu twee goede laagohmige bombardons.
Het idee is deze te gaan gebruiken in combi met een 9710M/01.
HIerbij denk ik aan een A13 behuizing uit de welbekende Philips boekjes of zoals de door jouw gekozen methode.
Wat ook een overweging van me is, inplaats van de 9710M/01 units 9710AM units te gebruiken.
En de bombardons dan middels een ringkern trafo op de 800 ohm tweeweg filters aan te sluiten.
Alle benodigde spullen, units filters enz heb ik daarvoor beschikbaar.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 25 mei 2021 17:12 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
25 mei 2021 16:41 - 25 mei 2021 16:42 #90743
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Philips AD1255 "Bombardon” hersteld
Dag Bert,
Dank je.
Voor het mid/hoog heb ik "open baffles" gemaakt met de 9710AM-01. Ik gebruik dan nog een kussen aan de achterkant om straling aan de achterkant te dempen. Ik heb meerdere versterkers voor 800 Ohm luidsprekers gemaakt maar meestal gebruik ik ze met kopieën van de eindtrappen van de AG9015 (e.d.), dus met ECC83 + 2 x EL86 + EZ81 per kanaal. Voor het splitsen van het laag en het mid/hoog gebruik ik een van mijn actieve crossovers met 2 x ECC88 (en een ECL82 + EZ80 in de voeding) en 18 dB afval per octaaf (op de foto die met een scheidingsfrequentie van 800 Hz).
De bouwsels zijn nog uit mijn "plankjestijd" maar ze werken prima, zonder enige brom of ruis.
Dank je.
Voor het mid/hoog heb ik "open baffles" gemaakt met de 9710AM-01. Ik gebruik dan nog een kussen aan de achterkant om straling aan de achterkant te dempen. Ik heb meerdere versterkers voor 800 Ohm luidsprekers gemaakt maar meestal gebruik ik ze met kopieën van de eindtrappen van de AG9015 (e.d.), dus met ECC83 + 2 x EL86 + EZ81 per kanaal. Voor het splitsen van het laag en het mid/hoog gebruik ik een van mijn actieve crossovers met 2 x ECC88 (en een ECL82 + EZ80 in de voeding) en 18 dB afval per octaaf (op de foto die met een scheidingsfrequentie van 800 Hz).
De bouwsels zijn nog uit mijn "plankjestijd" maar ze werken prima, zonder enige brom of ruis.
Laatst bewerkt 25 mei 2021 16:42 door Robert Gribnau. Reden: Fout hersteld
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.