- Berichten: 7698
Radio's van 1970 tot heden
Versterker en luidspreker match.
21 jan 2020 17:13 - 21 jan 2020 17:14 #81749
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Versterker en luidspreker match.
Geen probleem verder Huub,
Ik kan me niet heugen dat ik ooit een tweeter heb opgeblazen.
Meer vermogen wil niet altijd zeggen dat het er dan zo nodig uit moet knallen daar houdt ik helemaal niet van.
In onze verkeringstijd zijn we eens met kennissen naar een Disco geweest, althans een poging gedaan.
Na twee minuten stonden we weer buiten wat een takke herrie.
Ik kan me niet heugen dat ik ooit een tweeter heb opgeblazen.
Meer vermogen wil niet altijd zeggen dat het er dan zo nodig uit moet knallen daar houdt ik helemaal niet van.
In onze verkeringstijd zijn we eens met kennissen naar een Disco geweest, althans een poging gedaan.
Na twee minuten stonden we weer buiten wat een takke herrie.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jan 2020 17:14 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jan 2020 17:00 - 21 jan 2020 17:03 #81748
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Versterker en luidspreker match.
Het doet mij vermoeden omede de tweeters
die gaan meestal stuk door over pouwer
zo als franc zegt dat de draadjes af breken
die gaan plat over het membraam conus dat zelfden
bebeurt ook met PA membraam trechters met basse daar om met een elcotje
Bert ik geef het OP jij heeft kamer sterkten soms iets meer
maar geen disco volumens .. sorry hoor
niet zo gemeend .ik neem het terug dat komt omede dat jij over zeer krachtigen versterkers beschik
huub
die gaan meestal stuk door over pouwer
zo als franc zegt dat de draadjes af breken
die gaan plat over het membraam conus dat zelfden
bebeurt ook met PA membraam trechters met basse daar om met een elcotje
Bert ik geef het OP jij heeft kamer sterkten soms iets meer
maar geen disco volumens .. sorry hoor
niet zo gemeend .ik neem het terug dat komt omede dat jij over zeer krachtigen versterkers beschik
huub
Laatst bewerkt 21 jan 2020 17:03 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jan 2020 16:25 - 21 jan 2020 16:28 #81747
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Versterker en luidspreker match.
Die tweeters waren niet opgeblazen probleem was de Ferrofluid die verhardt was.
Mij lukte niet dat te herstellen.
Huub moet eens van het idee afstappen dat hij denkt dat het hier een disco is.
Disco JBL.s zijn wel het laatste wat ik in huis zou halen.
Hier wordt er op een normaal volume niveau naar muziek geluisterd en zo heel af en toe een tikje harder als ik in de mood ben.
Mij lukte niet dat te herstellen.
Huub moet eens van het idee afstappen dat hij denkt dat het hier een disco is.
Disco JBL.s zijn wel het laatste wat ik in huis zou halen.
Hier wordt er op een normaal volume niveau naar muziek geluisterd en zo heel af en toe een tikje harder als ik in de mood ben.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jan 2020 16:28 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jan 2020 15:40 - 21 jan 2020 15:41 #81745
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Versterker en luidspreker match.
Die grote Lansings stonden in de bios op de kazerne in Seedorf, allemachtig dat waren nog eens speakers!
Mooie houten kasten ook!
Dat alweer zowat 40 jaar geleden.
Een Magnat metaldome tweeter heb ik een keer op uitdrukkelijk verzoek eens gerepareerd door opnieuw te wikkelen.
Met het ferrofluid wist ik toen geen raad, deze van de spoellichaam afgepoetst.
Wat in de spleet zat laten zitten maar de tweeter werkte boven verwachting toch weer prima!
Vele tweeters sneuvelen ook door afbreken van de toevoerdraadjes!
Groet Frank
Mooie houten kasten ook!
Dat alweer zowat 40 jaar geleden.
Een Magnat metaldome tweeter heb ik een keer op uitdrukkelijk verzoek eens gerepareerd door opnieuw te wikkelen.
Met het ferrofluid wist ik toen geen raad, deze van de spoellichaam afgepoetst.
Wat in de spleet zat laten zitten maar de tweeter werkte boven verwachting toch weer prima!
Vele tweeters sneuvelen ook door afbreken van de toevoerdraadjes!
Groet Frank
Laatst bewerkt 21 jan 2020 15:41 door Franc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Offline
- Cees
Minder
Meer
- Berichten: 2969
21 jan 2020 13:55 - 21 jan 2020 13:57 #81740
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Versterker en luidspreker match
Bij clippen zet je een blokgolf op je tweeters, bevat veel op gelijkspanning lijkend component, dus brand de spreekspoel er uit.
Daarom heeft B&W zekeringen tussen de tweeter draden.
Clippen kan je horen en het volume tijdig terug draaien, maar meestal worden ze stuk gespeelt tijdens een polonaice ....
Er gaan meer tweeters defect op een te kleine versterker dan op een zware wat betreft vermogen.
Daarom heeft B&W zekeringen tussen de tweeter draden.
Clippen kan je horen en het volume tijdig terug draaien, maar meestal worden ze stuk gespeelt tijdens een polonaice ....
Er gaan meer tweeters defect op een te kleine versterker dan op een zware wat betreft vermogen.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 21 jan 2020 13:57 door Cees PA1DBA.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jan 2020 10:23 #81729
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Versterker en luidspreker match
Tweeters gaan vaak stuk doordat de versterker aan het clippen slaat. De hoge frequenties die daarbij ontstaan hebben zoveel energie dat die er niet tegenkunnen. Bij mij heb ik zo peperdure en unobtanium ribbon tweeters om zeep geholpen...
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.