Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Aparte vraag om draad van Bert niet te bevuilen

Meer
02 mrt 2018 19:05 #71166 door Cees PA1DBA

Dit soort weerstanden zijn daar erg mooi voor en met 2 boutjes op het chassis te zetten.

Cees- pa1dba
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129, Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 mrt 2018 18:54 - 02 mrt 2018 18:57 #71165 door Kees van Dijke

Bert Kn schreef : Ik zou maatregelen nemen om de gloeispanning op gemiddeld 6,3 Volt te krijgen. Dit kan met een serie Weerstand in de netleiding, bijvoorbeeld 47 Ohm 5 Watt of 10 Watt.

Kees.
Bedoel je hiermee dat die weerstand dan tussen een van de 220V aders van het netsnoer moet komen?
Bij mijn versterker is de gloeispanning ook richting de 7V.

Ja. Dat kan ik je aanbevelen. De voedingstrafo wordt dan ook minder warm, omdat je naast minder opgenomen vermogen ook iets verder van de kernverzadiging af bent. Die weerstand kun je toepassen, omdat buizenversterkers bijna in klasse-A totaan klasse-AB staan ingesteld en nagenoeg een constante stroomopname hebben.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 02 mrt 2018 18:57 door Kees van Dijke.

Meer
02 mrt 2018 18:52 #71164 door MauriceH
Het zijn en blijven ongeregelde voedingen.
Ook de seleen en een gelijkrichterbuis als ombouw solicium met serie weerstand hebben alle door de serie weerstand anders de inwendige weerstand de formule voor spanningsval OVER de gelijkricht buis, seleen of serie weesrstand U=IxR.
I= null of klein geen spanningsval enz.

Indien gloeispanning Te laag is = te koude Kathode gaat dat ten koste levensduur buis.
Hoger is minder een probleem.

Verder zijn toestellen berekend op ruime spanningvariaties.
Zolang hier de netspanning onder de 240Vac blijft staan mijn toestellen op 220V.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Meer
02 mrt 2018 18:36 #71163 door Bert Kn
Ik zou maatregelen nemen om de gloeispanning op gemiddeld 6,3 Volt te krijgen. Dit kan met een serie Weerstand in de netleiding, bijvoorbeeld 47 Ohm 5 Watt of 10 Watt.

Kees.
Bedoel je hiermee dat die weerstand dan tussen een van de 220V aders van het netsnoer moet komen?
Bij mijn versterker is de gloeispanning ook richting de 7V.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Meer
02 mrt 2018 18:27 - 02 mrt 2018 18:29 #71162 door Kees van Dijke

Francois129 schreef : Beste allemaal,
Brengt mij bij mijn vraag. Ik heb de seleniumcel in mijn versterker (zie mijn vorige bijdrage) vervangen door een brug 1N4007 met 220 OHM weerstand omdat er geen 245V op de spanningskiezer staat.
Spanningen zijn na opwarming ok. (Buiten het genoemde hoge naar lage spanning gaan bij opwarming) Zou dit met de seleniumcel ook zo geweest zijn?

Bij selenium cel naar silicium diodes maakt het niks uit. Je creëert immers hetzelfde. Hetzelfde geldt ook voor direct verhitte gelijkrichtbuizen, zoals de AZ1, AZ41, 1805 etc. Vaak zie je dat de maximale werkspanning van de voedingselco's wat hoger is.

En nu een tweede vraag.
Allemaal goed en wel, de anode spanning en de roosterspanning (G3) zijn ok maar de gloeispanning is nog altijd 7V. Voor de geïnteresseerden, er zijn verschillende gloeispanningswikkelingen.
Kan dit kwaad voor de gloeidraden of valt deze dikke 10% meer onder de tolerantie?

Wat is jullie idee?

François

Anode spanningen, zeg maar de hoge voedingsspanning, mag gerust +10% zijn. Vaak zelfs +20%, mits de discipatiegrens van de eindbuis niet overschreden wordt.

Bij gloeidraad voedingen houd ik 6,3 Volt aan met een tolerantie van hooguit 5%. Ik zou in beide gevallen de datasheets van de buizen eens op naslaan, want het verschilt wel eens wat toleranties betreft.

Over het algemeen wordt een buis bij een te lage gloeispanning lui, terwijl bij een te hoge gloeispanning in combinatie met een hoge kathode stroom deeltjes van het kathode materiaal op het stuurrooster terecht komen. Gevolg is emissie van het stuurrooster, dan wel positieve roosterstroom. Dit komt vaak voor bij steile eindbuizen, zoals de UL84 maar ook bij steile triodes, zoals de ECC81 en ECC85.

Ik zou maatregelen nemen om de gloeispanning op gemiddeld 6,3 Volt te krijgen. Dit kan met een serie Weerstand in de netleiding, bijvoorbeeld 47 Ohm 5 Watt of 10 Watt.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 02 mrt 2018 18:29 door Kees van Dijke.

Meer
02 mrt 2018 17:50 - 02 mrt 2018 17:52 #71161 door Francois129
Beste allemaal,
Om de draad “Bocama LA-224-B versterker.” niet te bevuilen stel ik mijn vraag in een afzonderlijke draad.
Bert KN haalt aan dat na de vervanging van de gelijkrichtersbuis door halfgeleider dioden met weerstand de spanning hoog start en dan afzwakt.
Uiteraard denk ik dan er gaat meer stroom lopen door de weerstand waardoor de spanningsval over weerstand groter wordt.
Brengt mij bij mijn vraag. Ik heb de seleniumcel in mijn versterker (zie mijn vorige bijdrage) vervangen door een brug 1N4007 met 220 OHM weerstand omdat er geen 245V op de spanningskiezer staat.
Spanningen zijn na opwarming ok. (Buiten het genoemde hoge naar lage spanning gaan bij opwarming) Zou dit met de seleniumcel ook zo geweest zijn?
En nu een tweede vraag.
Allemaal goed en wel, de anode spanning en de roosterspanning (G3) zijn ok maar de gloeispanning is nog altijd 7V. Voor de geïnteresseerden, er zijn verschillende gloeispanningswikkelingen.
Kan dit kwaad voor de gloeidraden of valt deze dikke 10% meer onder de tolerantie?

Wat is jullie idee?

François
Laatst bewerkt 02 mrt 2018 17:52 door Francois129.

Gemaakt door Kunena