- Berichten: 8947
Radio's van 1970 tot heden
MBLE BBO845 technisch probleem
12 mrt 2018 14:59 - 12 mrt 2018 15:03 #71333
door Huub
Beantwoord door Huub in topic MBLE BBO845 technisch probleem
een metaal schotje tussen de HSP ELCO zetten
dat vind ik ook zeeer goed die eind buis is aan het kachelen
of een dik stukje pertinax tegen de elco op lijmen of anders
gewoon een koel jasje geven
ik begrijp ook niet waarom dat zo gedaan is de elco zoo dicht op de buis
huub
dat vind ik ook zeeer goed die eind buis is aan het kachelen
of een dik stukje pertinax tegen de elco op lijmen of anders
gewoon een koel jasje geven
ik begrijp ook niet waarom dat zo gedaan is de elco zoo dicht op de buis
huub
Laatst bewerkt 12 mrt 2018 15:03 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 mrt 2018 14:07 #71332
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic MBLE BBO845 technisch probleem
Heel verstandig. De kleinere waardes zijn na zovele jaren meestal op.
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
12 mrt 2018 13:49 - 12 mrt 2018 13:54 #71331
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic MBLE BBO845 technisch probleem
Hallo,
Hierbij de volgende aanvulling.
Op NFOR meende ik gelezen te hebben dat de blauwe Philips elco’s van een bedenkelijke kwaliteit waren. Er zijn daar enkele antwoorden geweest op mijn vraag naar de kwaliteit van deze elco’s waarna ik tot de conclusie gekomen ben om ze toch maar na te meten omdat ik de printplaten volledig moest demonteren.
Als ik een reparatie doe kijk ik dan ook alles even na.
Blijkt dat alle aanwezige elco’s meer dan het dubbele meten dan ze origineel zouden moeten zijn. Met 10 à 20% verloop kan ik leven maar zoveel verschil zal de ontwerper ook niet in gedachte gehad hebben.
Alle elco’s zijn nu vervangen en de aansluitklemmen zijn proper gemaakt.
De printplaten worden een van de volgende dagen terug gemonteerd.
Mvg
François
Hier zie je hoe de printen terug gemonteerd moeten worden.
Hierbij de volgende aanvulling.
Op NFOR meende ik gelezen te hebben dat de blauwe Philips elco’s van een bedenkelijke kwaliteit waren. Er zijn daar enkele antwoorden geweest op mijn vraag naar de kwaliteit van deze elco’s waarna ik tot de conclusie gekomen ben om ze toch maar na te meten omdat ik de printplaten volledig moest demonteren.
Als ik een reparatie doe kijk ik dan ook alles even na.
Blijkt dat alle aanwezige elco’s meer dan het dubbele meten dan ze origineel zouden moeten zijn. Met 10 à 20% verloop kan ik leven maar zoveel verschil zal de ontwerper ook niet in gedachte gehad hebben.
Alle elco’s zijn nu vervangen en de aansluitklemmen zijn proper gemaakt.
De printplaten worden een van de volgende dagen terug gemonteerd.
Mvg
François
Hier zie je hoe de printen terug gemonteerd moeten worden.
Laatst bewerkt 12 mrt 2018 13:54 door Francois129.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
08 mrt 2018 15:56 #71270
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic MBLE BBO845 technisch probleem
Hallo iedereen,
In mijn eerste bijdrage had ik het over een “brom” die er was als ik de tegenkoppelingverbinding van de secundaire van de UGT met de kathode van de eerste ECC83 maakte (zie schema).
Nu dat de tweede versterkerprint ook werkt maar ook een signaal met een hogere frequentie geeft met deze koppeling aangesloten ben ik verder gaan zoeken.(een oscillatie?)
De spanning op de kathode is geen 0,9V maar 0,5V. De weerstanden zijn ok.
Op 1 print de elco losgeknipt. De waarde hiervan was duidelijk veel hoger dan hij moest zijn.
Ik heb deze vervangen door een nieuwe van een lagere waarde dan de gemeten maar nog te hoog volgens het schema.
Het stoorsignaal is weg.
Nu even wachten op de juiste elco’s, de printen demonteren en de elco’s vervangen.
Dit wordt in dit zelfbouwpakket nog een hele klus.
François
In mijn eerste bijdrage had ik het over een “brom” die er was als ik de tegenkoppelingverbinding van de secundaire van de UGT met de kathode van de eerste ECC83 maakte (zie schema).
Nu dat de tweede versterkerprint ook werkt maar ook een signaal met een hogere frequentie geeft met deze koppeling aangesloten ben ik verder gaan zoeken.(een oscillatie?)
De spanning op de kathode is geen 0,9V maar 0,5V. De weerstanden zijn ok.
Op 1 print de elco losgeknipt. De waarde hiervan was duidelijk veel hoger dan hij moest zijn.
Ik heb deze vervangen door een nieuwe van een lagere waarde dan de gemeten maar nog te hoog volgens het schema.
Het stoorsignaal is weg.
Nu even wachten op de juiste elco’s, de printen demonteren en de elco’s vervangen.
Dit wordt in dit zelfbouwpakket nog een hele klus.
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
25 feb 2018 10:49 #71038
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic MBLE BBO845 technisch probleem
Te laat om in het vorige nog iets bij te plaatsen.
Ik heb nog 1N4007 diodes liggen volgens de datasheet kunnen deze de spanning ruim aan en 1A moet ook volstaan dacht ik zo.
Volgens T&T op het andere forum zou een serieweerstand van 100 OHM moeten volstaan voor 240V aansluiting.
François
Ik heb nog 1N4007 diodes liggen volgens de datasheet kunnen deze de spanning ruim aan en 1A moet ook volstaan dacht ik zo.
Volgens T&T op het andere forum zou een serieweerstand van 100 OHM moeten volstaan voor 240V aansluiting.
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
25 feb 2018 10:11 #71037
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic MBLE BBO845 technisch probleem
=Kees=,
Ik heb gisteren de elco’s nog losgesoldeerd en deze nagemeten. Ze hebben een ESR van 1,3 tot 1,5 ik ga deze in elk geval vervangen door nieuwere types.
Om deze operatie tot een goed einde te brengen moet ik het chassis gedeeltelijk demonteren.
Aan welke diodes had je gedacht en moet ik dan zoals in T&T op het andere forum staat er geen serieweerstand bij inbrengen omdat anders de uitgangsspanning te hoog is of breng ik heter zoals ik nu gedaan heb een serieweerstand na de brug in de schakeling?
Ik heb nog wel 4 nieuwe gematchte EL 84 liggen en zal deze na herstel van de voeding gebruiken, ook de ECC83 heb ik, alleen de EF86 moet ik nog aanschaffen.
Ook moet ik het tweede kanaal nakijken dat werkt niet.
Het is misschien zelfs een optie om de versterker totaal te demonteren en alle verbindingen terug te solderen en na te kijken.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Bedankt voor de reacties.
François
Ik heb gisteren de elco’s nog losgesoldeerd en deze nagemeten. Ze hebben een ESR van 1,3 tot 1,5 ik ga deze in elk geval vervangen door nieuwere types.
Om deze operatie tot een goed einde te brengen moet ik het chassis gedeeltelijk demonteren.
Aan welke diodes had je gedacht en moet ik dan zoals in T&T op het andere forum staat er geen serieweerstand bij inbrengen omdat anders de uitgangsspanning te hoog is of breng ik heter zoals ik nu gedaan heb een serieweerstand na de brug in de schakeling?
Ik heb nog wel 4 nieuwe gematchte EL 84 liggen en zal deze na herstel van de voeding gebruiken, ook de ECC83 heb ik, alleen de EF86 moet ik nog aanschaffen.
Ook moet ik het tweede kanaal nakijken dat werkt niet.
Het is misschien zelfs een optie om de versterker totaal te demonteren en alle verbindingen terug te solderen en na te kijken.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Bedankt voor de reacties.
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.