Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

MBLE BBO845 technisch probleem

Meer
25 feb 2018 09:27 - 25 feb 2018 09:39 #71035 door Kees van Dijke
Zou de voedingselco inwendig niet een beetje knetteren en bij warm worden dat de lekweerstand dan ontoelaatbaar laag wordt? Wellicht is dat een oorzaak dat de seleen cel gesneuveld is, maar vergeet ook niet dat netspanning tegenwoordig wat hoger is. Ik zou de oude seleen cel repareren met Si- diodes en een extra serie weerstand opnemen.

Wat ook kan zijn is dat de eindbuizen wat versleten zijn. d.w.z. geen matching meer. Overigens: Erg mooie versterker en een goed doordacht schema. Probeer eens met 4 splinternieuwe EL84 buizen?

Wat je ook kunt doen is bij elke EL84 een kathode weerstand van 10 Ohm monteren en nagaan of over elke weerstand ca. 0,3 Volt valt. Mag ook iets minder zijn, als alle meetwaardes dan maar exact hetzelfde zijn.

Ik zou de negatieve roosterspanning eens nagaan. Als dat fout gaat, dan trekken de eindbuizen ook teveel stroom. Mogelijk is de elco van het negatief wat uitgedroogd en krijg je daardoor ook brom.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 25 feb 2018 09:39 door Kees van Dijke.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 feb 2018 21:38 - 24 feb 2018 21:39 #71032 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic MBLE BBO845 technisch probleem
Ondertussen is tot grote “vreugde”Stom boos van mijn vrouw de seleniumcel gesneuveld. Wat een stank.
De stroomsterkte werd constant gemonitord en is nooit boven de 120mA geweest waarbij de max van een B300C200 cel 200mA is.
Wat me wel verwonderd is dat de werkspanning 312V is terwijl de max spanning van de cel 300V is.
Tijdelijk heb ik een bruggelijkrichter gemonteerd met een serieweerstand.
Om de spanning rond de 300V te krijgen moet ik er een 500ohm/ 10W bijplaatsen.

De brom heeft even weggeweest maar is terug gekomen. Verder zoeken dus.
Een andere seleniumcel is besteld.

MVG

François
Laatst bewerkt 24 feb 2018 21:39 door Francois129.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 feb 2018 09:52 - 24 feb 2018 09:52 #71013 door Kees van Dijke
Ik vrees dat je intern ergens een grondloop probleem hebt en dat is lastig op te sporen.
Wellicht kun je alle aardcontacten eens opnieuw heel goed en secuur doorsolderen en nagaan of de mechanische aardverbindingen nog goed zijn. Hierbij denk ik aan geoxideerd schroefjes en veerringetjes.

In het verleden liep ik met het zelfbouwen van buizenversterkers ook tegen brom problemen aan. Oplossing was een goede ster aarde maken bij de voedingselco. Wat ook hielp is 6 mm² installatie draad als aarde monteren en alles daar op aarden. Versterkers zijn dan muisstil. Eindpunten waren dan aarde op de voedingselco en de microfoon/gitaar ingang op de versterker. Het lijkt dan op een aardrail.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 24 feb 2018 09:52 door Kees van Dijke.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 feb 2018 09:44 #71012 door Francois129
Beste mensen,

Ik zit met een probleempje en zie het probleem niet.
In de schakeling na de potentiometer in het tweede deel van de eerste ECC83 treedt een ferme brom op als de potentiometer naar de aarding gaat. Koppel ik de potmeter los is de brom weg. Leg ik het rooster aan de aarde dan is de brom er in volle glorie terug.
Koppel ik de terugkoppeling van de uitgangstransformator af, is er ook geen brom.
Gezien de moeilijke bereikbaarheid heb ik de spanningen nog niet gecontroleerd.
De componenten in de kathode kring zijn nog in orde ( weerstanden vallen binnen de 10% tolerantie, de elco heb ik gecontroleerd met mijn Chinees meetrek en voldoet ook.
Waar kan ik nog zoeken?

Volledig schema:
85.144.192.2/nvhr/MBLE_BBO845.pdf
Deelschema:


MVG

François
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena