- Berichten: 1710
Radio's van 1970 tot heden
Grundig mandello 10 vraagje
21 mei 2014 22:54 - 21 mei 2014 22:55 #43443
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Grundig mandello 10 vraagje
In een TBA810S zit absoluut het Grundig-geluid als je dat er als toestelbouwer in stopt en uit haalt. Verbazingwekkend wat je met die oer-eindtrapjes kan bereiken.
Ook de modernere Grundigs, ook de wat grotere portables, hebben een prima geluid.
Ook de modernere Grundigs, ook de wat grotere portables, hebben een prima geluid.
Laatst bewerkt 21 mei 2014 22:55 door maarten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2014 20:22 #43438
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Grundig mandello 10 vraagje
René, klopt, die zitten er inderdaad in en ook behoorlijk gekoeld. Deze en de andere i.c.'s zijn geen speciale typen, daar is bij een goede onderdelenzaak nog best wel goed aan te komen.
Ik denk dat veel van de uitgangs i.c.'s sneuvelen door het gebruik van verkeerde extra luidsprekers of kortsluiting in de uitgangen,
Groeten,
Peter
Ik denk dat veel van de uitgangs i.c.'s sneuvelen door het gebruik van verkeerde extra luidsprekers of kortsluiting in de uitgangen,
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2014 20:16 #43436
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Grundig mandello 10 vraagje
Die Grundig torrenbakken kunnen een mooi geluid wegzetten.
Datzelfde vind ik ook van de Grundig draagbare toestellen.
Niks mis met die torrenbakken.
Datzelfde vind ik ook van de Grundig draagbare toestellen.
Niks mis met die torrenbakken.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2014 20:10 #43435
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Grundig mandello 10 vraagje
Als ik het niet mis heb zit er een TBA 810S in
2x6watt uitgangs vermogen
maar heb het nog wel het grundig geluid?
2x6watt uitgangs vermogen
maar heb het nog wel het grundig geluid?
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 mei 2014 20:05 #43434
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Grundig mandello 10 vraagje
Ik denk dat in dit geval geldt: Onbekend maakt onbemind.
De radio bestaat voor het grootste deel uit i.c.'s, maar daar is niets mis mee. Met het juiste gereedschap (o.a. goede tinzuiglitze) zijn deze probleemloos te vervangen. Verder standaardcomponenten die nog ruimschoots zijn te vinden.
De print ziet er robuust uit, een stuk beter dan die dunne printjes met dito sporen waar Philips mee werkte.
Ontvangst is ook niet verkeerd en ook het geluid is zeker niet slechter dan de voltransistor modellen.
Wat de toetsschakelaars betreft: Het blijkt dat met de goede middelen de zaak weer in orde is te krijgen.
Bij dit model deed de FM het onmiddellijk, de rest deed nagenoeg niets. Waarschijnlijk is in het verleden alleen de FM gebruikt. Daardoor slaan door niet-gebruik de ongebruikte contacten aan (net als vroeger bij t.v.'s die jaren lang op kanaal 4 stonden), de schuld zit dus niet in de contacten en dit verschijnsel komt bij meerdere toestellen voor.
Ondanks de slechte ervaringen van anderen vind ik dit toch geen onaardig toestel.
Groeten,
Peter
De radio bestaat voor het grootste deel uit i.c.'s, maar daar is niets mis mee. Met het juiste gereedschap (o.a. goede tinzuiglitze) zijn deze probleemloos te vervangen. Verder standaardcomponenten die nog ruimschoots zijn te vinden.
De print ziet er robuust uit, een stuk beter dan die dunne printjes met dito sporen waar Philips mee werkte.
Ontvangst is ook niet verkeerd en ook het geluid is zeker niet slechter dan de voltransistor modellen.
Wat de toetsschakelaars betreft: Het blijkt dat met de goede middelen de zaak weer in orde is te krijgen.
Bij dit model deed de FM het onmiddellijk, de rest deed nagenoeg niets. Waarschijnlijk is in het verleden alleen de FM gebruikt. Daardoor slaan door niet-gebruik de ongebruikte contacten aan (net als vroeger bij t.v.'s die jaren lang op kanaal 4 stonden), de schuld zit dus niet in de contacten en dit verschijnsel komt bij meerdere toestellen voor.
Ondanks de slechte ervaringen van anderen vind ik dit toch geen onaardig toestel.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten, hkruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 mei 2014 17:45 - 21 mei 2014 17:45 #43426
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Grundig mandello 10 vraagje
De mandello is weer hersteld, de brom is opgelost door de nodige Elco's te vervangen. het niet werken van de MG was iets hardnekkiger. Uiteindelijk bleek de keuze schakelaar dusdanig vervuild en slecht contact te maken dat enige keer een behandeling noodzakelijk was met Methyl Keton alcohol.
Ook al is het een half meubel, het geluid is niet onverdienstelijk.
Peter en Henk
Ook al is het een half meubel, het geluid is niet onverdienstelijk.
Peter en Henk
Bijlage IMG_0962.jpg niet gevonden
Bijlage IMG_0963.jpg niet gevonden
Laatst bewerkt 21 mei 2014 17:45 door hkruis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.