Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

AD5032 en AD9103

Meer
25 dec 2013 22:51 #39220 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic AD5032 en AD9103
Max,
Een mooi en sfeervol plaatje waarbij de Rock-Ola Tempo qua kleurstelling mooi past sneeuwpop

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 dec 2013 11:25 - 25 dec 2013 11:41 #39214 door NGG
Beantwoord door NGG in topic AD5032 en AD9103
Gister in de namiddag werd de set door Henk en Peter afgeleverd.
Alles ziet er fraai afgewerkt uit! Vooral het nieuwe gouddraaddoek op de baskast.

Dit lijkt de meest geschikte opstelling, voor m.n. de linker satelliet, te worden. Weinig andere opstellingen mogelijk.
Komende weken maar eens rustig enkele platen en cd's tot mij nemen via de volgende set-up:
AG9004/9007 versterker combi;
Garrard 301 met SME3009MKII met Benz Micro Glider HO + Garrard TP12 toonarm met BSR TC-8S element (1959) voor 78t en oud vinyl;
Dynaco CDV-1 Vacuum tube cd player (1995)


Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 dec 2013 11:41 door NGG.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 dec 2013 10:22 - 25 dec 2013 10:22 #39213 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic AD5032 en AD9103
Ik heb vroeger ook veel luidsprekerkasten gemaakt, volgens Philips en eigen recept.
Ook betonnenkasten en gipskasten gemaakt. Juist om een "dooie" kast te krijgen.
Bij 1 van mijn ontwerpen had ik het idee (uit RE, Electuur, RB ???) toegepast van een plastic zak met de helft gevuld met water . De zak wel dichtgeplakt.
Ik heb geen flauw idee waarom en wat het resultaat was van deze toepassing. Ik heb toen in mijn jongenstijd heeeeel veeel gebouwd en nog veeel sneller afgebroken. Was altijd bezig. ruud PA0ROJ
Laatst bewerkt 25 dec 2013 10:22 door Bapaktua.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 dec 2013 09:04 - 25 dec 2013 09:09 #39211 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic AD5032 en AD9103
In Elektuur heeft een aantal jaren geleden een test gestaan over dempingsmateriaal en wat nu het beste resultaat geeft.
Zachtboard kwam daar als beste uit, in combinatie met glas-/steenwol.
Om een kastwand trillingsvrij te maken zou je deze kunnen verstevigen door aan de binnenzijde bitumen, of nog beter, bij de bouw van de box van vloertegels voorzien. Je gaat dan al naar het summum toe, een betonnen kast.
Maar eigenlijk zou je moeten meten hoe de resonantie piek het beste gedempt wordt.
Dat staat in dit artikel van Herbert Rutgers. Het gaat weliswaar over een communicatieluidspreker, maar het is ook goed algemeen toepasbaar.

Kamfors bestond uit samengeperste lompen (kleding, dekens e.d.) en werd in de zestiger jaren veel toegepast als poetsdoeken, bekleding voor (auto)stoelen én als dempingsmateriaal voor luidsprekerboksen.

Over schuimrubber in welke vorm dan ook, heb ik mijn twijfels over de levensduur. In een Philips box (de 22RH433) zat schuimrubber als dempingsmateriaal wat tot een vieze plakkerige bende was vergaan.
In de begin jaren van de CD zaten soms ook schuimrubber opvulvelletjes van enkele mm dik in de cd-hoezen. Nadat eentje er wat moeilijker uit ging heb ik ze allemaal weggegooid.

Overigens mooi gerestaureerd Henk! Chapeau!

Prettige (knutsel)dagen!

Gr. Paul
Laatst bewerkt 25 dec 2013 09:09 door verbeek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 dec 2013 23:14 - 24 dec 2013 23:20 #39208 door Cees
Beantwoord door Cees in topic AD5032 en AD9103
Ik heb ook wel eens één laag zachtboard op de wanden met spijkers bevestigt en daarover een
laag moderner soort isolatie, speciaal voor boxen. Het is een soort watten achtig spul.
Dat heb ik gekocht bij de "elektronica boer", waar je ook losse componenten en buizen kunt
kopen. Kost een paar centen maar werkt heel goed.
Dat zelfde spul word ook wel in "uitgeplozen"toestand los en "luchtig" in boxen gedaan.
In sommige boxen zit ook wel een soort van "poetskatoen achtig" spul.
Dat zit er ook heel "luchtig"in, dus vooral niet te veel er in.
En er word ook wel het zogenaamde "tanden schuim" toegepast in boxen.
Werkt óók heel goed.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 24 dec 2013 23:20 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 dec 2013 22:55 - 24 dec 2013 22:56 #39207 door Huub
Beantwoord door Huub in topic AD5032 en AD9103
Meen dat philips Kramfors gebruikt vroeger
een soort steenwol .Wat er nu in die kast zit
Lijkt mij ook wel juist .Huub
Laatst bewerkt 24 dec 2013 22:56 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena