- Berichten: 400
Radio's van 1970 tot heden
AD5032 en AD9103
Minder
Meer
24 dec 2013 22:34 #39206
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic AD5032 en AD9103
Hallo Henk,
Momenteel word er alleen schuimrubber gebruikt.
Mij lijkt steenwol effectiever.
Dit lag laatst als afval (maar nog goed bruikbaar) op het werk.
Echter voordat ik de kans kreeg om te vragen of ik het meemocht nemen was het al weg.
Ik ga wel nog eens steenwol als isolatie proberen.
Gewoon als experiment.
De kast is in ieder geval wel voor zo ver dat mogelijk is luchtdicht.
Kloppen op de kast geeft echt het geluid van kloppen , zonder verdere bijgeluiden.
Het klinkt heel anders dan als ik op een gewone holle kast zoals het dressoir klop , dat klinkt echt hol.
Bij de "5032" is het gewoon de klop die je hoort en verder niets.
Mij rest alleen nog de vraag of bij de orginele 5032 ook trillingen veroorzaakt door de luidsprekers aan de buitenkant van de kast voelbaar zijn.
Mij lijkt wel dat je altijd iets zal voelen want de luidsprekers geven toch best wel wat druk.
Gr Bjorn
Momenteel word er alleen schuimrubber gebruikt.
Mij lijkt steenwol effectiever.
Dit lag laatst als afval (maar nog goed bruikbaar) op het werk.
Echter voordat ik de kans kreeg om te vragen of ik het meemocht nemen was het al weg.
Ik ga wel nog eens steenwol als isolatie proberen.
Gewoon als experiment.
De kast is in ieder geval wel voor zo ver dat mogelijk is luchtdicht.
Kloppen op de kast geeft echt het geluid van kloppen , zonder verdere bijgeluiden.
Het klinkt heel anders dan als ik op een gewone holle kast zoals het dressoir klop , dat klinkt echt hol.
Bij de "5032" is het gewoon de klop die je hoort en verder niets.
Mij rest alleen nog de vraag of bij de orginele 5032 ook trillingen veroorzaakt door de luidsprekers aan de buitenkant van de kast voelbaar zijn.
Mij lijkt wel dat je altijd iets zal voelen want de luidsprekers geven toch best wel wat druk.
Gr Bjorn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
24 dec 2013 18:11 - 24 dec 2013 18:14 #39202
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic AD5032 en AD9103
Bjorn,
AD5032 is van binnen afgewerkt met 2 lagen isolatie materiaal van ongeveer 28mm. Dit isolatie material zit op alle wanden, inclusief achterschot. Behalve op de voorplaat. Het isolatie materiaal zit los\vast met nagels\spijker van 5cm lengte met een kartonnentje achter de kop om het op zijn plaats te houden.
Met dood als een pier willen we eigenlijk zeggen dat als je op de kast tikt je geen resonantie van\of in de kast hoort.
Ik weet niet welk isolatie materiaal jij precies hebt gebruikt, maar ik denk dat steenwol of die schuimrubberen isolatie matten ook prima zijn. De kast moet inderdaad luchtdicht zijn.
Henk
AD5032 is van binnen afgewerkt met 2 lagen isolatie materiaal van ongeveer 28mm. Dit isolatie material zit op alle wanden, inclusief achterschot. Behalve op de voorplaat. Het isolatie materiaal zit los\vast met nagels\spijker van 5cm lengte met een kartonnentje achter de kop om het op zijn plaats te houden.
Met dood als een pier willen we eigenlijk zeggen dat als je op de kast tikt je geen resonantie van\of in de kast hoort.
Ik weet niet welk isolatie materiaal jij precies hebt gebruikt, maar ik denk dat steenwol of die schuimrubberen isolatie matten ook prima zijn. De kast moet inderdaad luchtdicht zijn.
Henk
Laatst bewerkt 24 dec 2013 18:14 door hkruis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 400
24 dec 2013 16:28 #39200
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic AD5032 en AD9103
Hallo,
Wat moet ik onder zo dood als een pier verstaan?
Mag je dan aan de buitenkant niets meer voelen van trillingen?
En is dat bij de test met een 1,5V batterij , of geld dat zelfde bij volle uitsturing.
Zoals sommige misschien weten heb ik mijn hoekbox volgens het model uit het Philips boekje gebouwd.
De afmetingen zijn het zelfde , alleen zijn de verbindingen van het hout (18mm MDF)koud tegen elkaar aan de achterkant.
De verbinding van de panelen onderling is d.m.v. lijm , deuvels en schroeven.
Alle naden zijn afgekit en bij de afneembare deksel en luidsprekers voorzien van PU band.
Dus de box is zo goed als luchtdicht.
Nu had ik eerst de binnenkant rondom voorzien van 2cm dik "eierdozenschuim".
Echter de kerstversiering boven op de box trilde hoorbaar mee.
Nu ben ik gister weer aan de slag gegaan met het definitief monteren van het scheidingsfilter (bij deze in de box).
En daarna het plaatsen van 5cm dik schuim in de box.
Het gerammel van de kerstversiering is afgelopen , echter bij een flink vollume is nog steeds een zeer lichte trilling voelbaar aan de buitenkant.
Is dit nu noodzakelijk om aan te pakken als ik de orginele AD5032 als maatstaf neem?
Op normaal vollume voel je niks aan de buitenkant , maar als je het vollume echt opendraaid (wat soms ook eens fijn is) is er een zeer lichte trilling waar te nemen aan de buitenkant.
Het klinkt verder wel goed , maar ik wil zo ver als mogelijk de kwaliteit van de AD5032 behalen.
Gr Bjorn
Wat moet ik onder zo dood als een pier verstaan?
Mag je dan aan de buitenkant niets meer voelen van trillingen?
En is dat bij de test met een 1,5V batterij , of geld dat zelfde bij volle uitsturing.
Zoals sommige misschien weten heb ik mijn hoekbox volgens het model uit het Philips boekje gebouwd.
De afmetingen zijn het zelfde , alleen zijn de verbindingen van het hout (18mm MDF)koud tegen elkaar aan de achterkant.
De verbinding van de panelen onderling is d.m.v. lijm , deuvels en schroeven.
Alle naden zijn afgekit en bij de afneembare deksel en luidsprekers voorzien van PU band.
Dus de box is zo goed als luchtdicht.
Nu had ik eerst de binnenkant rondom voorzien van 2cm dik "eierdozenschuim".
Echter de kerstversiering boven op de box trilde hoorbaar mee.
Nu ben ik gister weer aan de slag gegaan met het definitief monteren van het scheidingsfilter (bij deze in de box).
En daarna het plaatsen van 5cm dik schuim in de box.
Het gerammel van de kerstversiering is afgelopen , echter bij een flink vollume is nog steeds een zeer lichte trilling voelbaar aan de buitenkant.
Is dit nu noodzakelijk om aan te pakken als ik de orginele AD5032 als maatstaf neem?
Op normaal vollume voel je niks aan de buitenkant , maar als je het vollume echt opendraaid (wat soms ook eens fijn is) is er een zeer lichte trilling waar te nemen aan de buitenkant.
Het klinkt verder wel goed , maar ik wil zo ver als mogelijk de kwaliteit van de AD5032 behalen.
Gr Bjorn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 dec 2013 13:55 - 24 dec 2013 13:56 #39196
door Huub
Beantwoord door Huub in topic AD5032 en AD9103
Ja mooi en goed afgewerkt Henk
dat mag er zoo weer wezen en
Zal zeker weer goed klinken
Max kan zijn oren weer verwennen daar mee
Huub
dat mag er zoo weer wezen en
Zal zeker weer goed klinken
Max kan zijn oren weer verwennen daar mee
Huub
Laatst bewerkt 24 dec 2013 13:56 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
24 dec 2013 11:33 - 24 dec 2013 12:21 #39192
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic AD5032 en AD9103
Cees,
we hebben de 1.5 volt test uitgevoerd, dooier kan niet. adkerst
Getest met een AG9007 en de omgebouwde AG9014 als voorversterker, klink overweldigend.
Henk en Peter
we hebben de 1.5 volt test uitgevoerd, dooier kan niet. adkerst
Getest met een AG9007 en de omgebouwde AG9014 als voorversterker, klink overweldigend.
Henk en Peter
Laatst bewerkt 24 dec 2013 12:21 door hkruis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 dec 2013 23:29 #39188
door Cees
Beantwoord door Cees in topic AD5032 en AD9103
Precies zoals het hoort;zo dood als een pier.
Als je met een 1,5 V batterij de bas box heel even aan tikt, dan moet je een droge klik horen.
Zal dan zeker een mooie droge strakke bas uitkomen, geen dreunende boem.
Degene die ze gaat gebruiken zal er veel plezier aan hebben.
Vr gr Cees.
Als je met een 1,5 V batterij de bas box heel even aan tikt, dan moet je een droge klik horen.
Zal dan zeker een mooie droge strakke bas uitkomen, geen dreunende boem.
Degene die ze gaat gebruiken zal er veel plezier aan hebben.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.