Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

DRM, daar horen we niet veel meer van... toch?

Meer
19 sep 2012 08:38 - 19 sep 2012 08:41 #21656 door Ouwe Schipper
@ Marcel:
Met dat UV licht valt het in 't algemeen wel mee. Uitzonderingen daargelaten: hoe duurder de spaarlamp hoe minder UV eruit komt. Maar spaar- en LEDlampen hebben het voor mij onoverkomelijke nadeel dat ze geen volledig spectrum van zichtbaar licht afgeven. Er zitten donkere strepen in dat spectrum, zodat kleurenonderscheid problemen kan geven. Donkerviolet fluweel dat in een kledingstuk van mijn vrouw verwerkt is, lijkt onder zo'n lamp gewoon rood!
De (politie)radar detector is verboden op basis van de Omroepwet: het afstemmen op uitzendingen waarvan iemand kan beseffen dat die niet bedoeld zijn òm door hem/haar te worden ontvangen is verboden. In feite waren die dingen dus al verboden vóórdat Justitie het zelf besefte....
Verder gaat het naar mijn opinie allemaal veel te snèl met telkens nieuwe ontwikkelingen. Het een is nog niet goed en wel ingeburgerd of de fabrikanten komen alweer met het volgende op de markt, waar dan wéér nieuwe apparatuur voor moet worden aangeschaft. DRM en DAB zijn in die gang van zaken doodgeboren kinderen gebleken.
Naar mijn mening is ook HD TV in feite boerenbedrog; de in west Europa van oudsher gebruikelijke CCIR norm is nooit gewijzigd. Dan zou een hele generatie TV toestellen met 625 lijnen per beeld en 2x 25 half-beelden per seconde ter plekke onbruikbaar zijn geworden. Het oplossend vermogen van de opname camera bepaalt de definitie!
Nico
Laatst bewerkt 19 sep 2012 08:41 door Ouwe Schipper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 sep 2012 21:29 - 18 sep 2012 21:36 #21650 door Marcel L
Hoi,

Eerlijk gezegd kende ik de term DRM niet voor digitale radio. Weer wat geleerd.
Ik weet wel dat ruim tien jaar geleden al radiobanden werden vrijgemaakt voor DAB. Destijds werkte ik als theatertechnicus, en alle draadloze microfoons e.d. die toen werden gebruikt zijn in vrij korte tijd verboden omdat ze niet meer in de toen gebruikte frequentieband gebruikt mochten worden. Die moest namelijk worden vrijgemaakt voor DAB.

Dat is inmiddels meer dan 10 jaar geleden, en sindsdien heb ik eigenlijk nog niks gemerkt van enige ontwikkeling richting DAB. Het zal dus zo'n vaart wel niet lopen.
Ik vind het ook wel goed zo.

Om even op de spaarlampen van Jeroen terug te komen als dat mag: zelf ben ik altijd wel in voor experimenten met verlichting (als oud-lichttechnicus zullen we maar zeggen). Dus ik experimenteer wel wat met LED e.d.
De LED-verlichting wordt steeds beter, en ik heb redelijke tot goede ervaringen met de relatief goedkope LED-lampen van de Kruidvat.
Het is echter wel absurd dat de gloeilamp al wordt verbannen voordat er een fatsoenlijk alternatief is dat even mooi licht geeft. In normale theaterspots zijn de 1 en 2 kiloWatt Halogeenpitten nog steeds standaard: er is simpelweg (nog) geen alternatief dat het hele kleurenspectrum goed weergeeft.

Uiteraard heb ik wel eens wat spaarlampen geprobeerd, maar ik blijf het niks vinden. Ze moeten meestal eerst al opwarmen voordat er licht uit komt, en dan laat het licht vaak nog sterk te wensen over: vaak te kil of 'overkill'.
Daarnaast werd ik er eens op geattendeerd dat spaarlampen ontzettend veel UV-licht verspreiden. Afgezien van de gezondheidsrisico's (lees dit en dit maar eens) verkleuren je lampenkappen en alles wat wordt beschenen dus ook nog eens extra snel.
In musea zul je dergelijke lampen dus niet aantreffen, want die gruwen van UV-licht.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 18 sep 2012 21:36 door Marcel L.

Meer
18 sep 2012 19:22 #21646 door Rene Daemen
Hoi Jeroen,

Dab en DRM ontvangers zijn haast niet te koop
een aantal jaren geleden ben ik wel eens ontvangers tegengekomen bij de mediamarkt
In zwolle tijdens de vakantie. ik heb deze horen spelen en viel behoorlijk tegen
weinig zenders en ruis zelfs met digitaal
NU enkele jaren later zie je ze hier niet meer Saturn verkoopt ze niet eens
wel IP radio of internet radio.
Ik denk zelf dat het ook niet zo'n vaart zal lopen
Dat de zendtoren in Smilde naar beneden kwam was iedreen verstoken van FM geluid
Maar wat bleef wel werken juist de middengolf die doet het altijd zelfs op een krakkemikkige
Radio.
Dus wat mij betrefd hou de analoge radio is gewoon goed de kabel heb ik allang een rotschop gegeven nadat RTL 4 5 SBS niet goed te krijgen was met dure antenne kabels en de storing in een antieke verdeelkast zit en daar niets aan deed
CD's luister ik ook weinig veel te kil ik denk als ik mijn speler aan doet dat ie meteen de hik krijgt en alle dienst weigert na jaren stilstand
Draai gewoon vinyl en sommige artiesten brengen hun repetoire op vinyl uit
het digitale hoeft eigenlijk niet zo voor mij
en mocht het ophouden met analoge uitzendingen nemen we gewoon een minizendertje
waar we onze favorieten muziek op de oude radio kunnen draaien
Kijk als DRM en Dab goed was had in Nederland al een netwerk bestaan en meerdere al overgaan. Maar als de intresse er niet is blijft het bij het oude
Want er zit een kosten plaatje aan alle Radio's worden plotsklaps waardeloos
autoradio's moeten worden vervangen.
milieu vervuiling alle radio's op de afvalberg belanden
In deze tijd niet handig met de crisis.
Dus laten we als je blieft bij het analoge houden weinig problemen?

Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
18 sep 2012 18:34 - 18 sep 2012 18:41 #21640 door Laurens
Waarom digitaal? Omdat het zuinig is in bandbreedte. In een oud PAL TV kanaal passen meerdere DVB-T kanalen. De kwaliteit hangt van de compressie af... Da's een afweging tussen prijs en kwaliteit.
Als je voor kwaliteit gaat, klinkt DRM best aardig. In ieder geval iets beter dan een standaard kortegolfstation. Er zijn ook stations die 2 kanalen in één DRM kanaal hebben gestopt. De kwaliteit is dan vergelijkbaar met mobiele telefonie

Dit is een stukje wat ik met een zelfgebouwde converter (met ECH81 buis!) heb binnengehaald: www.mediafire.com/?adjycv4btt5z89a

De converter was een simpel mengtrapje, aangesloten op het middenfrequent van een andere ontvanger. De ontvangst is tamelijk slecht, vermoedelijk doordat de filters van de gebruikte ontvanger te smal waren. Met een goede ontvanger zou het geluid waarschijnlijk niet haperen!

Om een acceptabel geluid te krijgen met AM signalen, moet je de huidige bandbreedte verdubbelen. Dan krijg je iets als dit, wat ik prefereer boven DRM maar dus meer bandbreedte kost: www.mediafire.com/?6hccwodcn8kdob5
En ter vergelijking, Arrow zoals ie op 828khz klonk: www.mediafire.com/?k6w7xq5l1q77qnr
Wederom heeft de zender de geluidskwaliteit in handen. Ga je voor honderden zenders op de middengolf, of geef je slechts een geselecteerd clubje toegang maar wel met hoge kwaliteit?
In het plan van kopenhagen heeft men voor het eerste gekozen.
Nu de middengolf leger wordt, zou men het aantal zenders kunnen proberen te halveren en de bandbreedte per zender verdubbelen, maar er zijn niet veel middengolfluisteraars dus het loont niet om een heel nieuw europees plan op poten te zetten.

DRM is op zich geen storingsveroorzakende mode. Het grote probleem is dat het de 9khz volledig benut en geen eerder afvallende flanken heeft zoals een AM signaal. Daardoor hebben naburige stations sneller last, doordat de flanken van een AM ontvanger doorgaans niet zo steil zijn. Als je de DRM stations een eigen stukje band geeft, zou er totaal geen probleem zijn.

Hoe het met DAB zit weet ik niet, maar ik weet wel dat storing op luchtvaart praktisch onmogelijk is want 't zit een stukje hoger in frequentie. Als er dan storing optreedt, was dat ook opgetreden met een andere vorm van omroep met flink vermogen.

De mens heeft ook geen ingebouwd lowpassfilter op 4,5khz, en ook geen compander. Dat het niet natuurlijk is, is niet echt een argument...

Dat ter zijde. Geen mens interesseert zich in DRM omdat er een landelijk dekkend netwerk van FM zenders is dat uitstekend kan klinken en meestal best aardig klinkt.
Verder is 't een kip en ei verhaal. Als er geen ontvangers zijn, komen er geen zenders. Als er geen zenders zijn, koopt niemand een ontvanger.
Jaren geleden was het plan van de EU om in 2018 alle analoge radio en TV zenders weg te hebben. Pas als FM verdwijnt, maakt DRM een kans.

Verder weet ik niet hoe je er bij komt dat dingen verboden worden. Het enige wat verboden is is een radardetector, voor de rest ken ik niet direct iets wat verboden is geworden, behalve de storingsveroorzakende (!) superregeneratieve detector. Teminste, die is niet verboden, maar het signaal dat weg lekt is groter dan toegestaan volgens recent aangescherpte normen.

.
Laatst bewerkt 18 sep 2012 18:41 door Laurens.

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
18 sep 2012 16:31 #21637 door Jeroen Landman
Hoi Piet,

Nou mooi toch? weg met die rommel! in Duitsland zijn er al maatregelen getroffen tegen DAB en DRM, politie, scheepvaart, luchtvaart en hulpdiensten hadden een klacht ingediend wegens storing veroorzaakt door die digi-zooi.

Storen is namelijk strafbaar! zolang er tot op de de dag van vandaag analoge ontvangers verkocht worden en men de storingsvrije ontvangst voor iedereen dient te handhaven, zal het niet van de grond komen.

Het gros van de mensen luistert radio via de kabel of via de spriet op het dak van de auto.

Radio via de kabel is kwalitatief ook bagger, stem eens naast een zender af en draai het volume vol open...je weet niet wat je hoort...bromvliegen, gegil, geronk, enz...de kabel zit barstensvol storing.

Waarom moet alles digitaal? de mens is een analoge biologische constructie, onze oren zijn niet door een computer ontwikkeld en wij hebben geen D/A convertor in onze schedelpan.

Ik luister uitsluitend radio via de aether en bij voorkeur op een buizentoestel.

Ik heb de tuner van mijn stereo installatie nog nooit gebruikt, en die stereoset doet alleen maar dienst om het Dolby 7.1 effect bij een goede film weer te geven.

Overigens kun je veel storing uit bannen door een flinke antenne buitenshuis en een goede aarde aan te sluiten.

Routers en de KPN Experiabox zitten hier in huis in stalen kasten met ventilator, want ook die dingen storen enorm.

Spaarlampen? dimmers? hier in huis absoluut verboden! storen ook verschrikkelijk en besparen??!!..is een door de regering en milieuclubs aangeprate collectieve leugen.

Voor de prijs van één goede kwaliteit spaarlamp koop ik een doos vol 25 of 40 Watters gloeiperen bij de groothandel.

Mailtje van Nuon; voorzie uw woning van spaarlampen en bespaar (!) 25 tot 100 euro per jaar op uw energierekening!

Als ik mijn hele huis van spaarlampen voorzie, dan kost me dat rond de 500 euro...voor ik dat heb terugverdiend zijn we tien jaar verder en zijn die lampen allang kaduuk...

Bovendien vind ik het "operatiekamer" lichtbeeld van die barrelen afschuwelijk, ik krijg er koppijn van.

In één ding hebben ze gelijk...een 7 Watt spaarlamp geeft net zo veel licht als een 60 Watt gloeipeer...véél té veel licht dus! wie gaat er in godsnaam onder een 60 Watt lamp zitten?

DAB en DRM? geen mens interesseert zich in dat soort zaken als ze zich dagelijks krom moeten werken om de huur en de zorgverzekering te kunnen betalen in deze schrale tijden.

Volgens mij zijn velen inmiddels ook een beetje "media-moe"...na de radio/plaat/bandopname/cassette was het tientallen jaren rustig om vervolgens doodgegooid te worden met CD, CDI, DVD, DCC, DAT, Minidisc, MP3, MP4, Ipod, Androidtelefoons, Tablets, DAB, DRM, enz, enz..

Leuk hoor en heel interessant, het gros verdwijnt na de torenhoge aanschaf na een paar jaar van de markt en in een lade of de kliko, of het wordt verboden.

Zo ook met radardetectie apparatuur...verboden! volgens mij staat er met koeienletters in de wet dat een product minimaal 10 jaar gebruikt en gerepareerd moet kunnen worden....

Oh nee, voor de (R)overheid telt dat natuurlijk niet...

groet,

Jeroen

Meer
17 sep 2012 22:19 #21619 door pietblaas
Voor ons, liefhebbers van vintage radio's (buizen of solid state), is DRM een gruwel. Het levert een gruwelijke ruis op. Als 'straks' alles digitaal is, dan hebben we eigenlijk niets meer aan onze prachtige oude radio's.
Maar loopt het wel zo'n vaart?
Dit las ik in een pdf-document:
DRM is greener, clearer, wider, bigger, better quality & audio content and cost efficient than analogue radio; it
provides digital sound quality and the ease-of-use that comes from digital radio, combined with a wealth of
enhanced features such as, Surround Sound, Journaline text information, Slideshow, EPG, and data services.
DRM on short, medium and long wave for broadcasting bands up to 30 MHz (called 'DRM30') provides large
coverage areas and low power consumption. The DRM standard for broadcast frequencies above 30 MHz (called
'DRM+') uses the same audio coding, data services, multiplexing and signalling schemes as DRM30, but
introduces an additional transmission mode optimised for those bands.

Deze club, het 'DRM Consortium', heeft er kennelijk nog veel vertrouwen in dat het ooit nog goed gaat komen met DRM.
Zie ook: swling.com/blog/2012/09/drm-consortium-p...mplementation-guide/

Maar als je zo eens rondkijkt, dan zijn er toch erg weinig radio's (ook bij recente modellen) die zijn uitgerust met DRM. Ik vraag me af of DRM niet een gepasseerd station is. Immers er gaat steeds meer via IP.
Gaat het nog wat worden met DRM?

Groeten,

Piet.

Gemaakt door Kunena