Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

DRM, daar horen we niet veel meer van... toch?

Meer
20 sep 2012 17:14 #21700 door Laurens
HF componenten op een AM signaal (zoals analoge TV en radio) zullen ook ergens buiten het gewenste specturm opduiken.

Als je een MG zender met gebrekkige filtering de audio van een (eveneens slecht gefilterde) FM ontvanger door stuurt, kan het zijn dat de 19 en 38khz piloottonen in een naburig kanaal storing veroorzaken.

Of bedoel je het niet op die manier?

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 sep 2012 15:10 #21699 door henkk
Wat ik van DAB vind:

a)De bedenkers waren al zo in hun denken verkokerd dat de storingsvrijheid beperkt is
tot DAB zenders en ontvangers onderling :banghead: .
b)De bedenkers hebben waarschijnlijk nooit van wiskunde gehoord,om het probleem eenvoudig
samen te vatten zal iedere hoogfrequent component op de modulatie van een DAB zender ergens
verderop in de band(Dus bijvoorbeeld in de band voor politie en hulpdiensten.)terug komen
dus zo ongeveer datgene wat de motivatie van opsporingsambtenaren is om illegale zenders uit
de lucht te halen.
Een Digitenne kastje gebruik ik af en toe wel eens om de slappe lach van de verrotte beeldkwaliteit te krijgen.

Henk

Meer
20 sep 2012 11:20 - 20 sep 2012 11:39 #21693 door verbeek
@Piet,

Op de site van Burkhard Kainka staan leuke experimenteer ontwerpen, waar onder een DRM-ontvanger met een EL95 www.b-kainka.de/bastel100.htm De software om het geheel hoorbaar te maken is daar ook te vinden.
Misschien is het wel wat, ik heb er geen ervaring mee.

@Jeroen,

Dat de middengolf hoorbaar blijft heeft meer te maken met het feit dat de middengolfzendmasten in de Flevopolder staan. De frequentie waar de middengolf op uitzend, volgen de radiosignalen de kromming van de aarde. Bij FM frequenties volgen de radiogolven de aarde niet meer en heb je een Line-of-Sight verbinding nodig. M.a.w., hoe hoger de mast, des te verder is het bereik.

Overigens ben ik het wel met je eens v.w.b. de gloeilampen. Door een sterke lobby van de gloeilampenfabrikanten in het Europese Parlement is de gloeilamp om zeep geholpen. Aan een gloeilamp wordt gewoon te weinig verdiend. Een spaarlamp levert meer op, en de fabrikant heeft geen probleem met de afvalverwerking. Daar betaald de koper met zijn afvalverwijderingsbijdrage ook nog eens voor.
Het was veel beter geweest om de koper zelf te bepalen wat hij wil, een gloeilamp of een spaarlamp. Hij betaalt tenslotte zelf de energierekening (inclusief milieu belasting).
Democratie heet dat, ja ja. Je wordt gewoon voor het blok gezet.
Alle discussies of de spaarlamp bij het fabriceren ervan en de afvalverwerking zuiniger c.q. mileiuvriendelijker is t.o.v. de gloeilamp worden steevast om zeep geholpen.

Gr. Paul
Laatst bewerkt 20 sep 2012 11:39 door verbeek.

Meer
20 sep 2012 08:20 - 20 sep 2012 08:21 #21686 door Laurens
DRM is al uitontwikkeld. Volgend jaar is het 10 jaar geleden dat de eerste officiele uitzending plaats vond. De ontvangers waren alleen te duur. Radio is iets handigs, mensen gebruiken het omdat het laagdrempelig is. Alleen de fanatiekelingen zullen een dure ontvanger kopen.
In heel europa is DRM dé standaard voor digitale omroep op midden en kortegolf. In de VS is er nog een andere standaard.

DAB is ook een uniforme standaard en uitontwikkeld, maar wederom zit niemand er echt op te wachten. De kwaliteit is niet veel beter en soms slechter dan die van een goede radiozender maar de ontvangers waren wel 10x zo duur bij de introductie. De introductie was in de jaren '90. Het decoderen van MPEG audio was toen een heel stuk duurder dan tegenwoordig.

Kortom: de techniek was er, aan de zenderkant was alles keurig geregeld, maar aan de ontvangerkant was alles pas voldoende betaalbaar toen het hele omroepgebeuren al voorbijgestreefd was mobiel internet.

.
Laatst bewerkt 20 sep 2012 08:21 door Laurens.

Meer
20 sep 2012 00:27 #21681 door Cees
En ach ja, de vooruitgang kun je toch niet tegen houden.
En wat nu nog "pet"is dat is over 5-10 jaar gemeengoed voor iedereen.
En dan is het nu nog even wachten op één uniform goed uit ontwikkeld systeem.
En dat zal er vast wel (moeten) komen.
En de CD en DVD zullen ook hun langste tijd wel hebben gehad.
Krijgen we HD film beelden van een heel klein mini geheugen kaartje.
Analoge kabel heb ik al lang niet meer, want: Puinzooi!
Digitenne was al een stuk beter en nu is het interactieve TV, via
het internet.
Weer een stap beter als Digitenne en veel meer zenders.
En geen storing.
En die verbetering is zelfs op mijn oude Sony Breedbeeld, nog
met beeldbuis, goed te zien.
Ook internet radio is lang niet slecht.
Heel erg veel meer zenders dan de analoge kabel, ruis en storing vrij.
En de geluid kwaliteit is heel redelijk, beter als analoge kabel.
Analoge ontvangst, daar gebruik ik voor mijn oude buizen radio's
gewoon een draadje voor. Van dat gratis draadje krijg ik een veel
betere ontvangst op de FM als van de totaal verouderde en slecht
onderhouden analoge kabel.
Vr gr Cees.

Meer
19 sep 2012 11:41 - 19 sep 2012 11:51 #21661 door Marcel L

Ouwe Schipper schreef : .....Naar mijn mening is ook HD TV in feite boerenbedrog; de in west Europa van oudsher gebruikelijke CCIR norm is nooit gewijzigd. Dan zou een hele generatie TV toestellen met 625 lijnen per beeld en 2x 25 half-beelden per seconde ter plekke onbruikbaar zijn geworden. Het oplossend vermogen van de opname camera bepaalt de definitie!

Hallo,

Inderdaad bepaald de kwaliteit van het bronmateriaal de scherpte van het uiteindelijke beeld.
Wat niet klopt is dat HD-TV boerenbedrog is. Je hebt tegenwoordig namelijk SD (Standard Definition, 720 x 576 pixels) en HD (High Definition, 1920 x 1080 pixels) videosignalen, en ook SD en HD broadcast.
HD TV-zenders zijn altijd digitaal en niet met standaard SD-digitale ontvangers te ontvangen.
Het analoge signaal op de kabel zal inderdaad nog steeds aan de CCIR norm voldoen, en is ook vast te ontvangen met een FullHD TV met analoge tuner. Maar dat beeld heeft niks te maken met HD-TV.

Bijna alle Nederlandse zenders zijn tegenwoordig in HD te ontvangen, maar lang niet alle uitzending zijn echt HD. De meeste worden nog in SD opgenomen. Die beeldinformatie, 720x576 beeldpunten, moet echter wel worden opgeblazen naar 1920x1080 beeldpunten om op een HD zender te kunnen worden uitgezonden. Anders zou je slechts een klein beeldje zien in het centrum of in de hoek van je scherm.
Dan heb je dus wel HD-TV, maar de kwaliteit van het beeld heeft daar wederom niks mee te maken.
Als dit bedoeld wordt met boerenbedrog, dan heb je gelijk. Alles is dan HD, behalve de beeldkwaliteit. En daar gaat het toch om.

Dat veel oude TV's nog te gebruiken zijn is te danken aan het analoge signaal op de kabel, of de scart-uitgang die vaak nog op de digitale ontvangers aanwezig is. Het signaal wordt in zo'n ontvanger geconverteerd naar een ander formaat, geschikt voor analoge scart.
Zodra de scart aansluiting verdwijnt en de kabelaars stoppen met het doorgeven van analoge zenders zul je zelf aan de slag moeten om nog naar je oude TV te kunnen kijken.

Excuses voor deze zijsprong overigens. Forummers, en beheerders, zijn net mensen. In een gewoon gesprek spring je ook vaak van de hak op de tak.
Offtopic is niet altijd te voorkomen. Als er een discussie op zich ontstaat zal ik er in alle gevallen een nieuwe draad voor aanmaken en de betreffende berichten daarheen verplaatsen.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 19 sep 2012 11:51 door Marcel L.

Gemaakt door Kunena