Radio's van 1970 tot heden
Wie weet meer van dit transistorradiootje?
- TransistorTube
- [TransistorTube]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 okt 2011 07:42 - 08 okt 2011 07:44 #10284
door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Re: Wie weet meer van dit transistorradiootje?
Hallo Paul en Maarten,
@ Maarten; Ik ken die nummering. KOYO had bijvoorbeeld als nummer 403. Sanyo geloof ik 709.
Hier staat geen nummer op. Wel made in Japan.....
Op de onderdelen, of de opbouw van printplaat heb ik niets kunnen ontdekken wat op een merk duidt.:banghead:
@ Paul; Het is in ieder geval geen HITACHI, zover ben ik al. HITACHI leverde in deze tijd zijn transistoren aan heel veel Japanse fabrikanten......
Hier geen aanwijzing dus.
Dat voor de Amerikaanse markt klopt. : prima : Rond deze tijd ging het grootste gedeelte van de Japanse electronica-export richting het toen zeer welvarende Amerika.
Dus die Japanse slimmeriken snuffelden daar wel de styling af, zodat het goed zou verkopen..
Sommige van deze toestelletjes hadden weelderigere vormen, kleuren, meer chroom, sierstrips en merkbadges dan de Caddilac's van hetzelfde bouwjaar...
: FYI : Misschien heb ik zelf een aanwijzing gevonden; Ik heb hier een ALPHA 4M4 "miniature transistor radio" 4 transistor, die qua chassisopbouw hier wel verdacht op lijkt...(ook een los metalen chassis met de print er op geschroefd.)
Schaaltje heeft er in de verte ook wat van. Dit radiootje stamt uit'59...
En ALPHA was een hele oude radiofabriek uit Japan, waar na 1965 vrij weinig meer van vernomen wordt.
Ik ga es studeren.....: mmm :
Vriendelijke groeten, :thumbsup: TT.:thumbsup:
@ Maarten; Ik ken die nummering. KOYO had bijvoorbeeld als nummer 403. Sanyo geloof ik 709.
Hier staat geen nummer op. Wel made in Japan.....
Op de onderdelen, of de opbouw van printplaat heb ik niets kunnen ontdekken wat op een merk duidt.:banghead:
@ Paul; Het is in ieder geval geen HITACHI, zover ben ik al. HITACHI leverde in deze tijd zijn transistoren aan heel veel Japanse fabrikanten......
Hier geen aanwijzing dus.
Dat voor de Amerikaanse markt klopt. : prima : Rond deze tijd ging het grootste gedeelte van de Japanse electronica-export richting het toen zeer welvarende Amerika.
Dus die Japanse slimmeriken snuffelden daar wel de styling af, zodat het goed zou verkopen..
Sommige van deze toestelletjes hadden weelderigere vormen, kleuren, meer chroom, sierstrips en merkbadges dan de Caddilac's van hetzelfde bouwjaar...
: FYI : Misschien heb ik zelf een aanwijzing gevonden; Ik heb hier een ALPHA 4M4 "miniature transistor radio" 4 transistor, die qua chassisopbouw hier wel verdacht op lijkt...(ook een los metalen chassis met de print er op geschroefd.)
Schaaltje heeft er in de verte ook wat van. Dit radiootje stamt uit'59...
En ALPHA was een hele oude radiofabriek uit Japan, waar na 1965 vrij weinig meer van vernomen wordt.
Ik ga es studeren.....: mmm :
Vriendelijke groeten, :thumbsup: TT.:thumbsup:
Laatst bewerkt 08 okt 2011 07:44 door TransistorTube.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 okt 2011 22:46 #10279
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Wie weet meer van dit transistorradiootje?
Hallo TT,
Inderdaad een leuk toestelletje naar ik inschat uit de begintijd van de transistorradio.
Zo kijkend naar het uiterlijk zou ik toch bijna zeggen dat het iets voor de Amerikaanse markt geweest is.
Groeten,
Paul
Inderdaad een leuk toestelletje naar ik inschat uit de begintijd van de transistorradio.
Zo kijkend naar het uiterlijk zou ik toch bijna zeggen dat het iets voor de Amerikaanse markt geweest is.
Groeten,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 okt 2011 20:29 #10262
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Wie weet meer van dit transistorradiootje?
Hallo TT,
Zelfs nu-bekende Japanse fabrikanten waren toen nog niet zo geneigd hun eigen naam op apparaten te zetten, het kan dus van alles zijn. Misschien gewoon een Hitachi of anders een willekeurige andere fabriek die daar onderdelen betrok.
Iets dat ik eens op radiomuseum.org las maar nog niet zelf heb opgepakt (Philips en Erres leveren me de komende jaren genoeg speurwerk op), zijn de nummers die soms op Japanse producten voorkwamen: Soms stond er achter "Made in Japan" nog een nummertje dat naar de fabriek verwees. Ik kan op jouw foto niet zien of er van zoiets sprake is.
Zelfs nu-bekende Japanse fabrikanten waren toen nog niet zo geneigd hun eigen naam op apparaten te zetten, het kan dus van alles zijn. Misschien gewoon een Hitachi of anders een willekeurige andere fabriek die daar onderdelen betrok.
Iets dat ik eens op radiomuseum.org las maar nog niet zelf heb opgepakt (Philips en Erres leveren me de komende jaren genoeg speurwerk op), zijn de nummers die soms op Japanse producten voorkwamen: Soms stond er achter "Made in Japan" nog een nummertje dat naar de fabriek verwees. Ik kan op jouw foto niet zien of er van zoiets sprake is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- TransistorTube
- [TransistorTube]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 okt 2011 19:24 #10252
door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Re: Wie weet meer van dit transistorradiootje?
Hallo Hans,
Ja, Hans van kampen is mij bekend.......Een echte liefhebber en verzamelaar van mooie buizenportables.: prima :
Indrukwekkend aantal inderdaad, maar hij weet dit geloof ik ook niet. Torren is weer niet zo zijn ding.
Zijn verzamelgebied stopt daar waar die van mij begint
Ik heb em zaterdag nog even heel kort gesproken, hij had ook weer wat leuks gescoord.....
Vriendelijke groeten, TT.
Ja, Hans van kampen is mij bekend.......Een echte liefhebber en verzamelaar van mooie buizenportables.: prima :
Indrukwekkend aantal inderdaad, maar hij weet dit geloof ik ook niet. Torren is weer niet zo zijn ding.
Zijn verzamelgebied stopt daar waar die van mij begint
Ik heb em zaterdag nog even heel kort gesproken, hij had ook weer wat leuks gescoord.....
Vriendelijke groeten, TT.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 okt 2011 19:18 - 07 okt 2011 19:20 #10251
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Wie weet meer van dit transistorradiootje?
Hallo TT
Wat een leuk radiootje. Probeer eens contact te zoeken met Hans van Kampen. Hij verzamelt draagbare radio's en heeft een indrukwekkende verzameling van meer dan xxxx stuks. Ik weet het exacte aantal niet, vandaar de xxxx, maar het zijn er honderden.
M.f.Grüßen. Hans
Wat een leuk radiootje. Probeer eens contact te zoeken met Hans van Kampen. Hij verzamelt draagbare radio's en heeft een indrukwekkende verzameling van meer dan xxxx stuks. Ik weet het exacte aantal niet, vandaar de xxxx, maar het zijn er honderden.
M.f.Grüßen. Hans
Laatst bewerkt 07 okt 2011 19:20 door Johannes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- TransistorTube
- [TransistorTube]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 okt 2011 18:38 - 07 okt 2011 19:29 #10247
door TransistorTube
Wie weet meer van dit transistorradiootje? werd gestart door TransistorTube
Goedenavond iedereen,
De vroege transistorradio is steeds meer erkend als een historisch iets, en vroege transistorradio's krijgen steeds meer en verzamelstatus....
Ik was altijd al gegrepen door het "space-age"design van de fifties, en veel van deze radiootjes zijn daar naar vormgegeven.
Vooral onze Japanse vrienden konden er wat wat van op gebied van techniek, styling en ontwerp!
Ik heb hier nog een heel vroeg zakradiootje liggen, die ik nooit heb kunnen achterhalen....
Persoonlijk vind ik het een snoepje om te zien, en ik heb em ooit compleet in onderdelen gekregen en weer opgebouwd. Speelt ook weer goed.
Maar nu de hamvraag...........
Wie is de fabrikant? Zijn er meer bekend onder u? Ik heb er niets over kunnen vinden, nooit weer 1 gezien.
Merk; Holiday Type; Transistor radio"R".
Ik heb het toestelletje kunnen dateren als van +/- 1957-'58. Dit door de gebruikte ovale transistoren van HITACHI, en datumcodes op elco's van Chemicon.
Wie weet het?
vriendelijke groeten, :thumbsup: TT.:thumbsup:
De vroege transistorradio is steeds meer erkend als een historisch iets, en vroege transistorradio's krijgen steeds meer en verzamelstatus....
Ik was altijd al gegrepen door het "space-age"design van de fifties, en veel van deze radiootjes zijn daar naar vormgegeven.
Vooral onze Japanse vrienden konden er wat wat van op gebied van techniek, styling en ontwerp!
Ik heb hier nog een heel vroeg zakradiootje liggen, die ik nooit heb kunnen achterhalen....
Persoonlijk vind ik het een snoepje om te zien, en ik heb em ooit compleet in onderdelen gekregen en weer opgebouwd. Speelt ook weer goed.
Maar nu de hamvraag...........
Wie is de fabrikant? Zijn er meer bekend onder u? Ik heb er niets over kunnen vinden, nooit weer 1 gezien.
Merk; Holiday Type; Transistor radio"R".
Ik heb het toestelletje kunnen dateren als van +/- 1957-'58. Dit door de gebruikte ovale transistoren van HITACHI, en datumcodes op elco's van Chemicon.
Wie weet het?
vriendelijke groeten, :thumbsup: TT.:thumbsup:
Laatst bewerkt 07 okt 2011 19:29 door TransistorTube.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.